ZZP’ers in de zakelijke dienstverlening vertegenwoordigen Het Nieuwe Werken in optima forma. Denken ze… Maar is dat eigenlijk wel zo?
Voor zichzelf werkende professionals als tekstschrijvers, communicatieadviseurs en juridische consultants zien zichzelf als dé vernieuwers op de arbeidsmarkt. Ze lachen om hun collega’s in vaste dienst die zich om 9 uur moeten ‘melden’ en tegen half 6 het pand weer ‘mogen’ verlaten. En halen hun neus op bij het zien van al het werkvolk dat de grijze kantoorblokken ingaat, terwijl zij zelf de dag beginnen met hun laptop en caffè latte in een hippe koffietent.
Hoog factuurtje
Maar achter de ik-heb-oog-voor-het-nieuwe-Ik schuilt ook de traditionele ‘Ik’ bij veel van ZZP’ers. Die vooral de kop opsteekt als het gaat om financiële afspraken. Nog altijd geven veel een-pitters de voorkeur aan het oude vertrouwde uurtje-factuurtje. En dan nog het liefste een hoog factuurtje voor dat uurtje, maar dat verder terzijde.
Fixed fees
Als er iets haaks op Het Nieuwe Werken staat, is het dát wel. Want draait het bij HNW niet allemaal op het resultaat, de output. Waarom werkt de nieuw werkende ZZP’er niet uitsluitend met een fixed fee, is de grote vraag. Het dwingt beide partijen na te denken over de gewenste doelen en output waaraan duidelijke ‘deliverables’ én fees kunnen worden gekoppeld.
Dit komt niet alleen de effectiviteit van het project te goede, maar ook de samenwerking. Van beide kanten is het zo helder wat de verwachtingen zijn en bij mee- of tegenvallers kan daar doeltreffend over gesproken worden.
Marketing tool
Een vast kostenplaatje dat vooraf duidelijk is en inzichtelijk maakt wat daaronder valt, is pas dé manier om jezelf als ZZP’er te onderscheiden van degenen in loondienst. Want, zeg nou zelf, flexibel werken dat doen we, zelfstandig of niet, toch ondertussen allemaal al?
___
Marianne Sturman
Directeur Moneypenny en Cloudworkers
Dit artikel is ook gepubliceerd op Nu.nl
Tags