Hoe selecteert Moneypenny haar VA’s?

In een tijdperk waarin flexibiliteit en remote werken steeds meer de norm worden, is kennis over de werving en selectie van goede virtuele assistenten en andere remote rollen cruciaal voor het succes van ieder bedrijf. Bij Moneypenny hebben we de afgelopen 24 jaar geleerd hoe we de perfecte match kunnen vinden tussen professionals en bedrijven die flexibiliteit en efficiëntie zoeken.

Blog
Werving en selectie van Moneypenny VA's

Het begin van onze missie

In 2000 begonnen onze oprichter, Marianne Sturman, en haar team aan een missie om professionals die streven naar meer zeggenschap over tijd en plaats van werk daarin te ondersteunen. Of het nu ging om het vinden van een betere balans tussen werk en gezin, het nastreven van persoonlijke passies in combinatie met werk of gewoon de vrijheid om vanuit een tropisch paradijs te werken, we zagen dat traditionele werkgevers vaak tekortschoten in het omarmen van flexibel en tijd- en plaatsonafhankelijk werken.

Toen we begonnen met het werven van VA’s en het bedienen van opdrachtgevers, ontdekten we echter al snel dat niet elke VA die we hadden binnengehaald begreep dat op afstand functioneren als volwaardig management assistent meer inhield dan typewerk doen vanuit een hangmat wanneer je daar zin in had. We beseften dat een professionele werkplek, vrij van blaffende honden, huilende kinderen of een drummende buurman in combinatie met een klantgerichte houding toch echt vereisten zijn voor dit werk.

Moneypenny’s VA Best in Class-model

Fast forward naar 2024, en remote werken is niet langer een trend, maar een essentieel onderdeel geworden van moderne bedrijfsvoering. Bij Moneypenny hebben we op basis van voortschrijdend inzicht ons VA Best in Class (BIC)- model ontwikkeld, waaraan we tijdens ons werving & selectie proces toetsen of aspirant-VA’s beschikken over de juiste skills en persoonskenmerken om succesvol te zijn als Moneypenny-VA. Dit model is gebaseerd op onze jarenlange ervaring met het leveren van VA diensten en bevat essentiële pijlers zoals communicatievaardigheden, technische bekwaamheid en zelfmanagement.

VA-best-in-class-model-moneypenny-selectie-virtueel-assistenten

Werving en selectieproces met het BIC VA-model als basis

Naast het hanteren van ons BIC VA-model investeren we veel in communicatie en het managen van verwachtingen aan de voorkant, om teleurstellingen achteraf te voorkomen. Zo hebben we een speciale werkenvoor-site ontwikkeld met zelfs een blog over ’12 situaties waarin het niet verstandig is om bij Moneypenny te solliciteren’. Daarin verduidelijken we de verschillende onderdelen van ons ‘VA-Best in Class’ model, zoals aantoonbare communicatie-skills, tech-savviness (IT-skills) en het vermogen om de eigen tijd in te delen (zelfmanagement/planning & structuur). Omdat ons model in de praktijk is bewezen, overwegen we geen kandidaten die niet aan al onze criteria voldoen.

Een uitgekiend werving en selectieproces

Als de aspirant Moneypenny-VA door de CV screening heen komt vragen we hem/haar om een vragenlijst in te vullen, een IT-skillstest te doen en twee uitgebreide gesprekken te voeren waarin we onze belangrijkste VA vaardigheden toetsen. Daarnaast stellen wij vragen over onze dienstverlening om te bepalen of de VA grondig onderzoek heeft gedaan en dus een pro-actieve houding en oog voor detail heeft. Daarnaast leggen we een aantal praktijkcases voor. Onze uitgebreide ervaring heeft ertoe geleid dat wij altijd twee kernprincipes in ons sollicitatieproces hanteren. Ten eerste, dat een uitgebreid en intensief sollicitatieproces verre van een overbodige luxe is en ten tweede, dat enige twijfel van beide kanten zeer waarschijnlijk niet zal leiden tot een langdurige en succesvolle werkrelatie.

Voortdurend leren van onze fouten

Hoewel we trots zijn op onze ervaring, erkennen we ook dat we nog steeds kunnen leren en groeien. We blijven ons selectieproces voortdurend verbeteren en streven altijd naar kwaliteit boven kwantiteit. Soms betekent dit dat we eerlijk moeten zijn tegenover klanten en erkennen dat we niet altijd direct de perfecte VA kunnen vinden.

Bij Moneypenny geloven we dat het vinden van de perfecte fit met een virtuele assistent niet alleen een kunst, maar ook een wetenschap is. Ons streven naar excellentie en ons voortdurende streven naar verbetering hebben ons geholpen om de nummer één keuze te worden voor bedrijven die op zoek zijn naar hoogwaardige VA-ondersteuning.

Samenwerken met de beste Virtueel Assistenten

Overweeg je om gebruik te maken van onze Virtual Assistance maar zie je op tegen het tijdrovende werving en selectie proces? Laat je ontzorgen want bij Moneypenny geloven we in doeltreffende oplossingen en nauwkeurige matches. Neem vandaag nog contact met ons op. Plan een vrijblijvende afspraak in en ontdek hoe wij jou kunnen ontlasten en ondersteunen.

Benieuwd wat Moneypenny voor jou kan betekenen?

Maak digitaal kennis en stel al je vragen. Of lees meer over onze VA-service.

Meer uit onze kennisbank

Marianne Sturman interview bij Management Support 'Een goede virtual assistant is nog geen goede ondernemer’.
10 april 2024 In de media

Management Support: Interview met Marianne Sturman over de rol van Virtueel Assistenten

In een interview met Management Support deelt Marianne Sturman, oprichter van Moneypenny, haar… Lees verder
nieuwsbrief-moneypenny
10 april 2024 In de media

Nieuwsbrief april 2024

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
complex agendabeheer
10 april 2024 Samenwerken met je VA

Geef het gedoe van agendabeheer uit handen met EasyCal

Het plannen van afspraken lijkt vaak een eenvoudige klus, totdat je in de wirwar van agenda’s… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!