Er was eens bij de overheid… Het Nieuw Werken

Aan het einde van dit jaar is het programma Het Nieuwe Werken van het Rijk afgelopen, zo lees ik in een opiniestuk van Davied van Berlo en Marie Louise Borsje van Ambtenaar 2.0 in de Volkskrant. Zo’n twee jaar lang heeft het hoog op de agenda gestaan en is er veel tijd en geld in geïnvesteerd. Doordat nu het eind in zicht is, is de kans groot dat niet het optimale eruit is gehaald: het is nog te vroeg om te denken dat in dit stadium HNW staat.

door 24/7/2012 0 reacties

Een verandering doorvoeren líjkt eenvoudig. In het geval van Het Nieuwe Werken pas je de ICT-infrastructuur grondig aan, zorg je ervoor dat iedereen een laptop of tablet heeft, schuif je wat met de huisvesting en voilà, we zijn aan Het Nieuwe Werken.

Enige hick-up: bij elke verandering zijn mensen gemoeid. En mensen reageren nu eenmaal allemaal anders op veranderingen. Ook bij HNW. Zo juicht de een het toe (en denkt hiervoor de nieuwste tools nodig te hebben), terwijl de ander sceptisch is en vooral beren ziet.

Cultuurverandering
Juist vanwege het ‘mensenaspect’ moet de organisatie nog de nodige stappen te doorlopen voordat HNW volledig in het DNA zit. Hoe? In ieder geval door geduldig te zijn en er voldoende tijd en aandacht aan te besteden. Iedereen moet wennen en leren omgaan met de nieuwe situatie. Hoe werkt die het meest optimaal, volgens welke afspraken en met helderheid van ieders verantwoordelijkheden.

HNW, juist bij de overheid
Het is dan ook zonde als in dit stadium de ‘officiële’ aandacht voor HNW afneemt. Want juist de overheid heeft er veel baat bij. In de volksmond is HNW soms verworden tot iets vaags waarbij iedereen lekker doet wat ie wil, wanneer ie wil. Het tegendeel is waar, want met HNW neemt juist de doelmatigheid toe, managers worden door HNW gedwongen echt op output te sturen. En dat is verre van vaag.

Misvatting
Een veelgehoorde misvatting is dat er bij beleidsmakers niet op output aan te sturen zou zijn. Output sturing gaat echter niet over (half)jaarlijkse beoordelingsgesprekken. Het gaat veel verder en heeft betrekking op de dagelijkse sturing en communicatie. Over en weer uitspreken wat de verwachtingen zijn en die ook heel concreet maken: waar heeft het beleidsstuk betrekking op? Hoe lang moet het worden? Hoeveel tijd zou je ermee kwijt mogen zijn? Hoeveel tijd zit in research? Wanneer moet het gepresenteerd worden? Hoe gaan we de kwaliteit beoordelen? Zijn er andere inhoudelijk deskundigen bij betrokken en wat wordt er exact van hen verwacht?

Stuk voor stuk vragen die gekoppeld kunnen worden aan output en waarvan de kwaliteit van het eindresultaat prima kan worden beoordeeld door collega’s en leidinggevenden.

HNW heeft dus ongelooflijk veel potentie bij de overheid. Ondanks dat HNW van de ‘officiële’ agenda verdwijnt, hoop ik dan ook dat er voldoende voortrekkers zijn die HNW omarmen en verder willen uitrollen.



Directeur Moneypenny en Cloudworkers

Dit artikel is ook gepubliceerd op re.Public.nl

  • TAGS:  
  • CATEGORIE:  Werkplekken & kantoor
  • Geen reacties

    Reageren

    (verplicht)