Robin over het verhogen van efficiëntie met mensen op afstand

“Onze belangrijkste behoefte qua inzet van personeel is een flexibele schil, omdat wij als organisatie zeer dynamisch groeien”

Robin Berg van onder andere We Drive Solar is een zeer gewaardeerde klant van Moneypenny en één van de meest inspirerende en visionaire ondernemers die ik persoonlijk ken. Robin wil geen eigen personeel, maar toch werken er veel mensen voor zijn organisaties, waaronder maar liefst vier Virtueel Assistenten (VA’s) van Moneypenny. Lees in dit interview waarom Robin gelooft in nieuwe manieren van werken en organiseren én kom meer te weten over de toekomst van rijden op zonne-energie.

Op 17 augustus 2018
Succesverhalen

Robin, zou je iets willen vertellen over We Drive Solar?

We Drive Solar is een van de activiteiten waar ik me mee bezighoud. Kort gezegd bieden wij slimme elektrische mobiliteit en tegelijkertijd balanceren wij zonne-energie.

Ho Stop, wat bedoel je met ‘balanceren van zonne-energie’?

Dat betekent dat we de opgewerkte energie in elektrische auto’s kunnen opslaan en deze stroom er later uitgehaald kan worden als er geen zon is. Op deze manier is er 24 uur per dag duurzame energie beschikbaar, ook voor andere doeleinden dan het laten rijden van onze auto’s.

Wow, dat klinkt als een baanbrekende innovatie, ontwikkelen jullie dat helemaal zelf?

Wij zijn inderdaad een van de eersten met deze oplossing, die wij overigens in samenwerking met autofabrikant Renault ontwikkelen.

Dit klinkt als iets waarmee jullie de wereld kunnen veroveren en heel groot kunnen worden…

Ja, dat klopt! Het is onze missie dat deze technologie heel groot gaat worden. Wij maken gebruik van openbare protocollen en willen deze technologie voor iedere auto en rijder beschikbaar maken.

Wij willen de energietransitie versnellen en dan is een openbare standaard beter geschikt om het snel groter te maken.

Het valt mij op dat jullie geen personeel hebben en dat jullie gebruik maken van de inzet van medewerkers op afstand, waaronder een aantal van onze VA’s. Wat zijn jouw overwegingen voor die keuze?

Onze belangrijkste behoefte qua inzet van personeel is een flexibele schil, omdat wij als organisatie zeer dynamisch groeien. En hoewel wij wel een continue lijn van groei vertonen, weten we niet altijd direct welke capaciteiten of skills we nodig hebben. Ook stoppen we wel eens met activiteiten en dat willen we ook op een gemakkelijke manier kunnen faciliteren.

Verder is er nog een persoonlijke overweging. Mijn partner en ik hebben geen ambitie voor een bedrijf met eigen personeel. Dat hebben we gehad en daar krijgen we geen energie van. We hebben geen behoefte aan een kantoor met borrels en bedrijfsuitjes. Er zijn mensen die een vrijmibo* leuk vinden, maar tot die categorie behoren wij niet  .

Het hebben van personeel en het aansturen van mensen moet je liggen en kunnen. En daar ligt niet onze kracht.

Dat kun je wel zeggen, maar jullie werken met veel mensen samen, dus aansturen kun je wel degelijk.

Ja, daar heb je wel gelijk in. Het sturen en samenwerken met mensen gaat ons goed af. Met als verschil dat al die mensen dat vanuit een eigen verantwoordelijkheid werken en dat is toch anders met personeel in dienst.

Wat zie jij als voor- en nadelen van deze virtuele manier van (samen)werken?

Ik zie alleen maar voordelen! Zonder vast kantoor en met mensen op afstand, wordt de efficiënte enorm verhoogd. De behoefte om elkaar te zien heeft vaak te maken met overleggen, afstemmen en vergaderen. En onderzoek heeft uitgewezen dat 90% van de vergaderingen geschrapt kunnen worden, need I say more…Concreet is mijn ervaring dat op deze manier ieders efficiëntie verdubbeld wordt.

Ik ben altijd sceptisch als een zakenrelatie een vast wekelijks of maandelijks overleg voorstelt. Dan vraag ik me af wat we dan gaan doen en voorzie ik mijn agenda vollopen. Daarom bel ik het liefst over zaken als projectafstemming. Dat kan prima telefonisch en neemt dan vaak heel weinig tijd in beslag. Terwijl als je samen gaat zitten, ben je zo een uur verder.

Deze manier van werken brengt versnelling en focus aan en in mijn geval kan ik meer projecten aan. En als je elkaar nodig hebt, dan weet je elkaar natuurlijk altijd te vinden per mail of telefoon.

Toch spreek ik veel potentiële klanten die erbij zweren dat je alleen kan innoveren en tot nieuwe ideeën kan komen als je dagelijks samen op kantoor zit. Hoe kijk jij daar tegenaan?

Ik zie het als mijn persoonlijke rol als ondernemer om de innovatie op een juiste manier vorm te geven, daarvoor heb ik geen innovatieteam nodig. Eerlijk gezegd, als je bij wijze van spreken op Twitter de juiste mensen volgt dan is innoveren prima te doen. Maar zonder gekheid, als je gewoon veel leest en goed oplet, dan weet je wat er speelt en kun je zelf je plan trekken.

Van het houden van creatieve sessies met collega’s zie ik dan ook niet de toegevoegde waarde. En de kunst van het ondernemen is juist om tegen 90% van de nieuwe ideeën ‘nee’ te kunnen zeggen.

Jullie werken met veel verschillende partners en ZZP-ers samen. Waarom kies je daarnaast voor een samenwerking met VA’s van Moneypenny, terwijl je ook gewoon zelf meer ZZP-ers kan zoeken?

Wij groeien sneller dan ons eigen netwerk kan aanleveren. En ik vind het handiger en beter dat de voorselectie op basis van expertise plaatsvindt. Veel ondernemers werken samen met ZZP-ers die via ‘vriendjes’ op hun pad komen. Dat vind ik niet de juiste manier van mensen selecteren.

Voor welke taken zet jij eigenlijk jouw Moneypenny VA’s in?

Wij werken samen met jullie VA’s Suzanne, Manon, Ratna en Fatima. Suzanne en Manon werken als team samen om de financiële administratieve kant van ons andere bedrijf LomboxNet soepel te laten verlopen. Daarnaast ondersteunt Suzanne ons ook op secretarieel gebied. Ratna verzorgt een stuk klantenservice voor Lomboxnet en Fatima schakel ik af en toe in als ik juridische ondersteuning nodig heb. Manon is zich momenteel ook aan het inwerken om een stuk projectmanagement voor haar rekening te nemen.

Tot slot: heb je nog een uitsmijter voor de lezers van dit interview?

Jazeker! Ik ben ervan overtuigd dat ik door deze manier van werken en selecteren met mensen werk die ik via mijn eigen netwerk of op een andere manier niet zou hebben gevonden. En het zijn stuk voor stuk mensen met wie ik een klik heb en met wie ik met veel plezier samenwerk en hetzelfde doel nastreef. Dat voelt als een enorme rijkdom.

Meer weten over Robin of over de diensten van Moneypenny?

Ga hier naar de site van We Drive Solar en Robin is regelmatig te vinden op Twitter.

Marianne Sturman kan je alles vertellen over het inschakelen van een VA. Zij is bereikbaar via 06-51222840. Vind je dat een brug te ver? Surf dan naar onze site voor meer info.

* vrijmibo is een afkorting voor vrijdagmiddag borrel

Benieuwd wat Moneypenny voor jou kan betekenen?

Maak digitaal kennis en stel al je vragen. Of lees meer over onze VA-service.

Meer uit onze kennisbank

Marianne Sturman interview bij Management Support 'Een goede virtual assistant is nog geen goede ondernemer’.
10 april 2024 In de media

Management Support: Interview met Marianne Sturman over de rol van Virtueel Assistenten

In een interview met Management Support deelt Marianne Sturman, oprichter van Moneypenny, haar… Lees verder
nieuwsbrief-moneypenny
10 april 2024 In de media

Nieuwsbrief april 2024

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
complex agendabeheer
10 april 2024 Samenwerken met je VA

Geef het gedoe van agendabeheer uit handen met EasyCal

Het plannen van afspraken lijkt vaak een eenvoudige klus, totdat je in de wirwar van agenda’s… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!