VA Monique vertelt over hoe zij haar werk combineert met het moederschap

“Vroeger heb ik zelf mogen ervaren dat het erg fijn is als je ouders er zijn wanneer je uit school komt. Dit wil ik mijn dochters ook bieden en daarom ben ik werk gaan doen waarbij dit mogelijk is.” 

Wij interviewden Virtueel Assistent Monique. Zij combineert haar werk als VA met het moederschap. Voor haar staat het bieden van een stabiele thuissituatie voor haar kinderen op nummer één en heeft met haar werk als VA een goede balans gevonden. Lees in dit interview meer over Moniques achtergrond en hoe zij VA bij Moneypenny is geworden. Daarbij vertelt ze je meer over het werk dat ze uitvoert, waarom zij dit werk zo leuk vindt, maar ook wat er nóg beter kan en welke les zij hieruit heeft getrokken. 

Door Willemijn
Op 31 oktober 2023
Ontmoet onze VA's
Interview met VA Monique over hoe zij het werk combineert met het moederschap.

Zou je allereerst iets over je achtergrond willen vertellen? 

Zeker. Ik ben moeder van twee dochters, van 13 en bijna 16 jaar. Vroeger heb ik zelf mogen ervaren dat het erg fijn is als je ouders er zijn wanneer je uit school komt. Dit wil ik mijn dochters ook bieden en daarom ben ik werk gaan doen waarbij dit mogelijk is. Ik heb echter niet altijd vanuit huis gewerkt. In de coronacrisis moest ik noodgedwongen mijn werkzaamheden vanuit huis uitvoeren. Hierdoor heb ik ervaren dat dit prima kon en zodoende ben ik uiteindelijk bij Moneypenny gaan werken. 

Waar heb je voor die tijd gewerkt? 

Ik begon bij een accountantskantoor waar ik 2,5 jaar heb gewerkt. Daarna heb ik 12,5 jaar als officemanager bij een timmerfabriek gewerkt. In deze mannenwereld was ik de enige vrouw. Alle ondersteunende taken werden op mijn bordje geschoven en dat vond ik heerlijk. Toen de timmerfabriek failliet ging moest ik opzoek naar iets anders. Destijds was ik zwanger van onze tweede dochter en wilde daarom een baan vinden die goed te combineren was met twee kleine kinderen. Via het UWV kwam ik bij een luchtverkeersleidingsbedrijf terecht waar ik 12 uur per week als bestuurssecretaresse aan de slag kon gaan. Ik werkte dan schooltijden, waardoor ik mijn dochters makkelijk kon wegbrengen en ophalen van school. Hier heb ik 12,5 jaar met plezier gewerkt.  

Hoe ben je uiteindelijk bij Moneypenny terechtgekomen? 

Bij deze laatste baan moesten er bezuinigingen plaatsvinden als gevolg van de coronaperiode. Ondertussen gingen mijn beide dochters naar de middelbare school en wilde ik weer meer gaan werken. Een mooie aanleiding om een volgende stap te zetten dacht ik zo. Op dat moment zag ik een virtueel assistent cursus en dit sloot mooi aan op mijn achtergrond en op mijn wens om vanuit huis te gaan werken. Dit was een halfjarige opleiding en in maand twee kwam ik via via de vacature van Moneypenny tegen. Gezien ik al bijna 30 jaar ervaring had in de ondersteunende dienstverlening ging ik niet lang daarna aan de slag als VA bij Moneypenny. Hiermee heb ik de virtueel assistent cursus uiteindelijk af mogen ronden terwijl ik al een virtueel assistent was! 

Kan je iets meer vertellen over je opdrachtgevers en hoe je ze ondersteunt? 

Momenteel werk ik voor vier opdrachtgevers. De eerste opdrachtgever is een IT-bedrijf dat organisaties ondersteunt bij de automatisering van bedrijfsprocessen. M’n taken lopen hier heel erg uiteen; van het regelen van bedrijfsfeesten, tot het on- en offboarden van personeel, verzuimregistratie, maar ook de verjaardagskaarten versturen en het agenda- en mailbeheer van de directie.  

De tweede opdrachtgever is een vastgoedmakelaar. Hier doe ik het agendabeheer voor, maar ook het doorvoeren van wijzigingen op de website. Daarnaast kijk ik mee met de opmaak en de vormgeving van de verslagen en de rapporten die de deur uit moeten en organiseer ik bijeenkomsten voor omwonenden als er een project gaat lopen. 

De derde opdrachtgever is een communicatie- en adviesbureau. Ook hier doe ik het agendabeheer, plan ik meetings in en ondersteun ik met de on- en offboarding van medewerkers. Daarbovenop verzorg ik de mediatrainingen en zorg ik ervoor dat de sollicitatiestroming opgang blijft door het uitzetten van vacatures en het uitnodigen van de sollicitanten.  

De laatste opdrachtgever is een advocatenkantoor. Hier verzorg ik de maandelijkse declaraties. Heel variërend werk dus en dat vind ik zo leuk aan VA zijn; dat je bij verschillende bedrijven een inkijkje krijgt en hier heel uiteenlopend werk voor doet.   

Hoe combineer je het werk als VA met je privéleven? 

Los van dat ik heel blij ben dat ik thuis ben als mijn kinderen uit school komen, vind ik het soms nog wel lastig om pauze te nemen buiten die momenten van hun thuiskomst om. De grens tussen werken en niet werken is erg klein en daarbij vind ik het fijn om de hele dag ‘aan’ te staan voor mijn opdrachtgevers. Dit is goed, maar een valkuil is tegelijkertijd dat ik weinig pauzes neem. Ik vergeet soms zelfs te lunchen. Een les die ik hieruit kan trekken is dat ik vaker die laptop dichtgooi voor een rustmoment waarin ik iets anders kan doen. Wat wél een groot voordeel is van die kleine grens tussen werk en privé, is dat ik naar mijn moeder kan gaan wanneer ze me nodig heeft. Dan neem ik gewoon mijn laptop mee en ga ik vanuit haar huis aan het werk.  

Wat zijn de voordelen van een Virtueel Assistent zijn? 

Naast dat ik er voor mijn kinderen kan zijn, is dat voor mij de afwisseling in mijn werk. Je weet nooit hoe een dag loopt; de ene dag wordt er aan je gevraagd een locatie te zoeken voor een bedrijfsfeest en ben je het internet aan het afgaan voor de beste locaties en vraag je offertes op. De andere dag regel je de sollicitaties. En dat ook nog eens bij verschillende opdrachtgevers; hoe gevarieerd kan je het hebben! 

Heb je tot slot nog andere tips voor VA’s? 

Probeer je opdrachtgever goed te leren kennen. Hiermee bedoel ik welke manier van communicatie hij of zij fijn vindt; dus bellen, appen, e-mailen of een terugkerende meeting. Dit kan per persoon namelijk erg verschillen en communicatie is juist zo belangrijk om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen. 

Daarnaast zou ik elke VA op het hart willen drukken ook ‘nee’ te durven zeggen als na een kennismakingsgesprek blijkt dat een opdracht niet bij je past. Dit is best lastig, maar uiteindelijk scheelt dit voor beide partijen heel veel tijd. Moneypenny zorgt er immers hoe dan ook voor dat de opdracht vervuld zal worden door een VA die wel volledig matcht met de opdracht.  

Ben je ondernemer en zou je graag met een Virtueel Assistent aan de slag willen gaan?    

Plan dan een vrijblijvende afspraak in of lees hier meer over onze Virtual Assistance. 

Wil jij ook jouw werk combineren met het moederschap?  

Bekijk hier onze huidige vacatures. 

Benieuwd wat Moneypenny voor jou kan betekenen?

Maak digitaal kennis en stel al je vragen. Of lees meer over onze VA-service.

Meer uit onze kennisbank

Blog: 5 redenen waarom je met een VA-bureau wilt werken versus een andere oplossing
4 november 2024 Blog

5 redenen waarom je met een VA-bureau wilt werken versus een andere oplossing

Het beheren van je bedrijf kan uitdagend zijn, vooral wanneer je externe hulp nodig hebt om alles… Lees verder
Moneypenny blog: 5 redenen waarom jij een VA van Moneypenny wil
28 oktober 2024 Blog

5 redenen waarom jij een VA van Moneypenny wil

Ben je aan het overwegen om met een virtueel assistent te werken, maar weet je niet goed welk… Lees verder
Opdrachtgever Freek is al sinds 2001 klant bij Moneypenny
23 oktober 2024 Succesverhalen

Freek Lapré: Al 23 jaar klant bij Moneypenny

“Ik waardeer het werk van een VA enorm; zonder hun hulp kun je je bedrijf niet goed… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!