Een workation organiseren klinkt misschien als een luxe. Of als een leuk teamuitje. Maar inmiddels – drie edities verder – kunnen we zeggen: het is veel meer dan dat. Het begon als een experiment in 2023, en inmiddels is het een Moneypenny-traditie die zich elk jaar opnieuw moet uitvinden. In dit blog neem ik je mee in hoe ons workation concept zich heeft ontwikkeld, wat we onderweg hebben geleerd en waarom het elk jaar weer nét even anders is.
Het begon in een jaar waarin het supergoed ging met onze business. Vanuit enthousiasme én nieuwsgierigheid huurden we drie weken lang een villa in Moraira, Spanje. Collega’s mochten komen en gaan wanneer ze wilden, en zelfs onze VA’s werden uitgenodigd. Maar al snel bleek: zo’n open vorm, met wisselende bezetting en mensen van buiten het kernteam, werkt in theorie beter dan in de praktijk. Het was leerzaam en leuk, maar ook rommelig.
Een jaar later kozen we bewust voor focus: één week, alleen met het kernteam. We keerden terug naar dezelfde locatie (simpelweg omdat we te laat waren met boeken), ondanks dat de werkfaciliteiten eigenlijk niet 100% geschikt waren. Wederom was het waardevol, maar we leerden: ook vrijheid in aankomst- en vertrektijden kan onbedoeld zorgen voor versnippering. En: goede wifi en bureaus zijn géén detail.
Dit jaar wilden we het beter doen. Een andere locatie, betere planning, genoeg slaapkamers (want dat sommigen kamers moesten delen vond ik als werkgever niet ideaal). We kozen een villa bij Lissabon. En hoewel de wifi opnieuw niet fantastisch was, hadden we wel een huis waar niemand hoefde te schuiven of delen. Én we hadden in de kelder een heuse kantoorruimte met grote schermen.
Wat vooral opviel: elke editie voelt anders. De groepssamenstelling verandert, de gesprekken zijn anders, en je merkt hoe de workation als format meegroeit met het team. De vaste ingrediënten blijven: samenleven, koken, sporten, spelletjes spelen, praten – en ondertussen bouwen aan het bedrijf.
We leerden dat een workation géén vakantie is. Het is intensief. Je werkt én leeft samen, slaapt minder goed, en bent na afloop gesloopt. Maar je gaat ook hechter naar huis. Nieuwe teamleden voelen zich sneller onderdeel van het geheel. Er ontstaat ruimte voor gesprekken die anders nooit plaatsvinden. Je praat over werk, maar net zo goed over het leven.
En we leerden: dit soort momenten zijn voor ons niet meer optioneel, maar zijn een wezenlijk onderdeel van onze bedrijfscultuur geworden. Zeker in een remote team. Wat andere bedrijven proberen te bereiken met een return-to-office-beleid, realiseren wij hier – zonder verplichting, maar met verbinding.
Wat vaststaat: de workation is voor ons geen nice-to-have meer. Het is een integraal onderdeel van hoe we samenwerken, groeien en verbinden.
Drie jaar geleden was het een spontane ingeving. Nu is het een traditie die we koesteren, maar ook blijven verbeteren. Elk jaar leren we iets nieuws. Elk jaar wordt het concept een beetje beter. En wie weet – misschien wordt het ooit zo vanzelfsprekend als de vrijdagmiddagborrel vroeger was op kantoor.
Mocht je tips hebben voor een topaccommodatie ergens op een zonnige bestemming in Europa met minimaal 10 slaapkamers, veel badkamers én goeie wifi, laat het ons weten!
Maak digitaal kennis en stel al je vragen. Of lees meer over onze VA-service.