Het is mij een paar keer overkomen dat klanten aan het begin van een samenwerking zeiden: “Nou, May… Ik hoef niet persé een heeeele lege mailbox, hoor.” En dat ik vervolgens dan denk: “Ja, wacht maar even tot ik ‘m helemaal heb opgeruimd en je daaraan gewend bent!” Waarop ze vervolgens na een paar weken toch wel laten weten dat het heel fijn is om zo’n lege en gestructureerde box te hebben. Dat is toch elke keer een kleine ego-streling voor mij. ;)
foto: May aan het werk vanuit haar thuiskantoor in Spanje
Omdat ik deze kennis graag deel heb ik in dit blog omschreven hoe ik het structureren van een inbox aanpak. Heb je nog andere tips of aanvullingen? Die zijn zeer welkom! Stuur mij alsjeblieft een mailtje: may.meppe@moneypenny.nl. Dit is één manier om het te doen en ik ben daarom ook heel benieuwd hoe anderen aanpakken en waar ik nog kan leren!
Het komt vaak voor dat mensen meer dan 100 ongelezen e-mails open hebben en werken met de aanpak: “Als het ongelezen staat, dan moet ik het nog oppakken. Wat gelezen staat, heb ik gedaan.” Ik snap deze aanpak, maar ik denk dat het handiger kan. Ik zie de mailbox het liefst zo leeg mogelijk en zonder ongelezen mails en daarom presenteer ik hier: mijn stappenplan.
Het eerste dat ik doe wanneer ik in een nieuwe mailbox mag gaan structureren is archiveren. Het archief is mijn grote vriend. Daar parkeer ik eigenlijk alles, omdat ik het “misschien” nog nodig heb en terug wil kunnen vinden. Alle mail van 2018 en daarvoor archiveer ik altijd meteen.
Het klinkt misschien een beetje extreem, maar alle mail behalve die van de twee meest recente maanden archiveer ik ook. De klant schrikt hier misschien van, maar mijn ervaring is dat als iets écht urgent is of over het hoofd is gezien, je daar heel recent een mail van hebt.
Vervolgens maak ik een tijdelijke map aan en vraag ik de klant deze later te doorlopen en te categoriseren aan de hand van de nieuwe mappen structuur. Ik noem de map ‘doorlopen 2019’ of ‘SEPT/OKT19’. Als het goed is, is de hoofd mailbox nu (al) leeg. We beginnen weer met een schone lei. Als we echt iets nodig hebben, kunnen we het vinden in het archief.
In dit geval is het archief een map in de mailbox van Outlook of Google, maar ik zie ook vaak dat sommige klanten al werken met een CRM systeem waar ook mails kunnen worden gearchiveerd. Het gebruik van een CRM systeem waar alle informatie in bewaard wordt vind ik zeer handig en aan te raden, maar als het gaat om een kleinere mailbox / klant voldoet de archief map ook, vind ik.
Vervolgens maak ik een mappen structuur aan voor het categoriseren van inkomende mails in de postvak-in. Afhankelijk van de klant kunnen de mappen iets wisselen, maar vaak is dit de hoofdstructuur:
Dit zijn de mappen waar ik mee werk en dit zijn een aantal “regels” die ik volg:
De lijst met nieuwsbrief organisaties neem ik één keer per maand door met de klant: “Welke wil je wel en niet houden/nalezen?” In het weekend krijgt mijn klant de tijd om de nieuwsbrieven te lezen, op maandag verwijder ik alle mail die in deze map staat.
Nu kunnen we aan de slag! Per dag bezoek ik de mailbox 2 of 3 keer. In de ochtend, middag en het begin van de avond. Ik categoriseer de mails, hier en daar kan ik zelf reageren, of mijn klant erop attenderen dat hij actie moet ondernemen.
Gaandeweg kom ik er altijd samen met de opdrachtgever achter wat voor hem/haar wel of niet werkt en waar we mappen moeten bijvoegen/verwijderen/finetunen. Zo gaat dat bij elke samenwerking… Elkaar leren kennen, aanpassen en finetunen. Dit is in ieder geval een structuur die in mijn ervaring een fijne start geeft! Ik ben benieuwd wat je hiervan vindt. Laat het me weten via een mailtje of vind ons op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter.