Toen Het Nieuwe Werken in Nederland nog in de kinderschoenen stond, inmiddels ruim tien jaar geleden, bestond deze term nog helemaal niet. Er werd ‘gewoon’ gesproken over tele- en thuiswerken als we het hadden over plaats- en tijdonafhankelijk werken. Tegenwoordig is ‘thuiswerken’ een vies woord geworden. Wat wél in de smaak valt, is dat het bij HNW gaat om leiderschap, vertrouwen geven, loslaten, mensen in hun kracht zetten en talentontwikkeling. Toch?
Alles blijft bij het oude
Beter met menselijk kapitaal omgaan, zorgt er inderdaad voor dat je als organisatie beter gaat presteren en dat je je innovatiekracht vergroot. Om bij implementatietrajecten van HNW daarbij tele- en thuiswerken volledig aan banden leggen, werkt echter averechts. Het blijft dan vaak bij een verbouwing van het pand waarbij mooier en slimmer van de ruimte gebruik wordt gemaakt. Waardoor er minder m2 nodig zijn, maar er nog steeds plek is voor elke medewerker. Die vervolgens ook iedere dag naar kantoor komt. En dus blijven bestaande werk- en samenwerkingspatronen intact. Oftewel er verandert niets, behalve dat HNW minder vierkante meters heeft opgeleverd en daarmee lagere kosten. Maar bij het nieuwste toverwoord van HNW, menselijk kapitaal, is er geen extra rendement uit de hoge hoed gekomen.
Lastig, dat thuiswerken
De managers van de meeste organisaties die te werk gaan zoals hierboven geschetst, zijn overtuigd waarom ze thuis- en telewerken niet willen stimuleren. Immers, werken en samenwerken kan toch alleen maar goed gaan als je elkaar regelmatig ziet? Dat is toch ook bij Yahoo gebleken en sinds kort ook bij HP in de VS? En ook dichterbij hoor je dergelijke geluiden. Ja, deze managers hebben hun huiswerk meestal goed gedaan. Wat ze eigenlijk stellen: werken op afstand maakt samenwerken een stuk lastiger.
Resultaatgericht gedrag, binnen en buiten de kantoormuren
Precies! Virtueel samenwerken en communiceren kost inderdaad meer moeite. Maar daar zit ‘m nu juist de crux. Doordat het meer energie kost om virtueel samen te werken, zijn mensen gedwongen daar creatiever en inventiever in te worden. Ze moeten zich nieuwe communicatietools eigen maken en meer energie in de onderlinge communicatie te stoppen. En opnieuw leren te communiceren, iets waarmee het écht niet bijzonder goed is gesteld in de meeste organisaties. Met als resultaat: nieuw werkgedrag dat efficiënter, effectiever en meer resultaatgericht is. En daar ging het toch om?
Doordat je mensen niet alleen de vrijheid geeft om binnen het pand keuzes te maken over waar ze werken, maar ook de stap neemt om mensen buiten het pand diezelfde keuzes te laten maken, geef je als manager écht de boodschap af dat je je mensen vertrouwt en ze eigen verantwoordelijkheid geeft. Door virtueel werken te stimuleren leg je de verantwoordelijkheid bij mensen en gaat de beoogde verandering bijna vanzelf. Zo klinkt thuiswerken opeens zo vies niet meer…
Marianne Sturman, oprichter van Moneypenny een Cloudworkers
Dit artikel is ook gepubliceerd op overhetnieuwewerken.nl