Ben ik nou gek?

Het nieuwe millennium stond in het teken van het opzetten van mijn eigen bedrijf. En daaraan verbonden de vraag of ik ze wel allemaal op een rijtje had. Het begon allemaal met een constatering. En wel dat ik het op z’n minst nogal opmerkelijk vond dat mensen dagelijks in de auto stappen, aansluiten in de file, op kantoor achter hun computer kruipen en acht uur later weer het omgekeerde deden. In een tijd waarin internet niet langer voor de happy few was, moest dit toch anders kunnen?

Naast drukte op de snelwegen was er rond 2000 ook sprake van krapte op de arbeidsmarkt. Zouden deze twee problemen niet kunnen worden ingedamd door plaats- en tijdonafhankelijk te werken? De pool (potentiële) werknemers is met deze werkvorm opeens veel groter. Onderzoek dat we deden liet zien, dat vrouwen die voor het gezin hadden gekozen, tóch een x-aantal uren zouden willen werken als dat vanuit huis kon. Idem voor arbeidsgehandicapten. En parttimers bleken meer te willen werken als de uren flexibel zouden kunnen worden ingevuld. Kortom, het arbeidspotentieel zou een stuk optimaler worden benut als telewerken een reële optie zou worden. En zo werd ‘uitzendorganisatie’ Moneypenny een feit.

Met direct veel enthousiasme aan de zijde van werkzoekenden. Bij werkgevers heerste echter scepsis. ‘Ja ja, maar hoe weet je nou dat er écht wordt gewerkt en dat ze niet de hele dag koffieleuten?’ Dat deze weerstand me soms onzeker maakte, soms ontmoedigde en soms deed afvragen of dit concept echt wel zo’n goed idee was, kan ik niet ontkennen. Argumenten zoals dat deze werknemers sneller bereid zijn een uurtje langer door te werken en ook met een griepje achter de computer kruipen, kwamen niet echt aan.

Gelukkig bleek het een kwestie van tijd voordat ook werkgevers de voor(oor)delen rondom telewerken zouden inzien. Telewerken, thuiswerken, oftewel Het Nieuwe Werken, is niet meer weg te denken. Vanzelfsprekend zijn er mitsen en maren en is nuance bij de invoering nodig, maar dat deze werkmentaliteit inmiddels bij de meeste organisaties hoog op de agenda staat is een enorme stap. Want, iedere dag op kantoor zitten om werk te doen dat ook prima op een andere plek kan worden gedaan, dát is pas gek!


Directeur Moneypenny en Cloudworkers

Dit blog is ook gepubliceerd op Annemarievangaal.nl.

 

Op 3 juni 2014
Blog

Meer uit onze kennisbank

Marianne Sturman interview bij Management Support 'Een goede virtual assistant is nog geen goede ondernemer’.
10 april 2024 In de media

Management Support: Interview met Marianne Sturman over de rol van Virtueel Assistenten

In een interview met Management Support deelt Marianne Sturman, oprichter van Moneypenny, haar… Lees verder
nieuwsbrief-moneypenny
10 april 2024 In de media

Nieuwsbrief april 2024

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
complex agendabeheer
10 april 2024 Samenwerken met je VA

Geef het gedoe van agendabeheer uit handen met EasyCal

Het plannen van afspraken lijkt vaak een eenvoudige klus, totdat je in de wirwar van agenda’s… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!