Thuiswerkers denken vaak ook nog in 9-5 kaders

Het grote voordeel van functies die volledig door thuiswerkers uitgevoerd kunnen worden, zoals callcenter werk, is dat de thuiswerker veel flexibeler is in het indelen van zijn dag. Maar in onze praktijk blijkt dat ook thuiswerkers vaak lang vast blijven zitten in het 9-5 kader. Dat is niet zo vreemd, want de meeste werkenden (in feite iedereen behalve generatie y) zijn daarmee opgevoed. Een praktijkverhaal.

Een groot bedrijf met een eigen callcenter doet een thuiswerkpilot. Een team van onze thuiswerkers fungeert daarbij als een flexibele schil om pieken in het aanbod van e-mails op te vangen. Het idee is dat zij klaar staan om e-mails af te handelen wanneer die binnenkomen. De tijd dat er geen mails binnenkomen, kan de thuiswerker dus benutten om dingen voor zichzelf te doen.

Wat interessant is om te ontdekken, is dat sommige thuiswerkers willen weten wanneer het werk komt en het liefst willen ze een blok waarin gewerkt wordt, bijvoorbeeld tussen 9 en 12. Maar als we deze werkwijze zouden aanhouden, dan zou dat niet zoveel opleveren voor onze opdrachtgever, want in blokken werken kan op kantoor ook. Het grote voordeel van thuiswerken is juist dat je flexibeler kunt zijn in de tijd dat je werkt.

Dit voordeel geldt ook voor thuiswerkers die telefoontjes afhandelen. De callcentermedewerkers van dit bedrijf die op kantoor outbound bellen, werken in shifts van maximaal 8 uur. Het komt dan natuurlijk voor dat ze een klant niet binnen hun shift kunnen bereiken. Thuiswerkers daarentegen kunnen bijvoorbeeld tussen 19 en 21 uur nog even inloggen om de niet-bereikte klanten alsnog te bellen. Dat lukt in de meeste gevallen, blijkt in de praktijk. De bereikbaarheid van klanten is daarmee in verhouding tot de kantoorwerkers gestegen van circa 50% naar ruim 80%. Een enorme winst dus. Maar voor sommigen nog even wennen.

Door Advice
Op 26 januari 2011
Blog

Meer inspiratie

Moneypenny-nieuwsbrief
26 januari 2023 Nieuwsbrief

Nieuwsbrief januari

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
interview-met-bonnie-virtueel-social-media-assistent-moneypenny
24 januari 2023 Testimonials

Interview met Virtueel Assistent Bonnie

“Als social media virtual assistant werk ik via Moneypenny voor verschillende opdrachtgevers. Dit… Lees verder
blog-post-moneypenny
17 januari 2023 Blog

Hybride werken – instrument in een krappe arbeidsmarkt

In een krappe arbeidsmarkt is het uiteraard van groot belang om in te spelen op de wensen van… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!