Werknemers zijn enthousiast over Het Nieuwe Werken, maar de verspreiding daarvan wordt geblokkeerd door werkgevers. Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research, uitgevoerd in opdracht van de Taskforce Mobiliteitsmanagement.
De beloften van Het Nieuwe Werken zijn minder files, een lagere uitstoot van CO2 en een productiviteitswinst van tussen de 10 en 20%. Van de werknemers wil een derde meer werken op afstand, maar ze doen dat niet omdat de werkgever drempels opwerpt. Minder dan de helft van de werkgevers heeft beleid geformuleerd over werken op afstand of thuiswerken, en 12% heeft beleid voor flexibele werktijden. Werkgevers profiteren echter ook van plaats- en tijdonafhankelijk werken. Het vergroot hun aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt en ze profiteren van meer efficiency. (Bron: http://www.managersonline.nl/vaknieuws/20456/nieuwe-werken-wordt-geblokkeerd-door-werkgevers.html)
In de praktijk zien wij dat Het Nieuwe Werken vaak (onterecht overigens) één-op-één wordt geassocieerd met thuiswerken. En dat vinden veel bedrijven en instanties nog steeds eng. Steeds komen dezelfde aspecten naar voren die leiden tot weerstand tegen thuiswerken. Een paar voorbeelden:
Dit zijn echter doembeelden die niet stroken met de praktijkervaringen van werkgevers en hun thuiswerkers. Hoe zit het dan wel? Lees dit artikel van Susan Smulders van Moneypenny voor Het Nieuwe Werken Blog.