Hybride werken – instrument in een krappe arbeidsmarkt

Wie net als ik dacht dat corona wel enige tijd voor ontspanning op de arbeidsmarkt zou zorgen, is bedrogen uitgekomen. De spanning is namelijk helemaal terug. Er zijn zelfs al een tijdje meer vacatures dan werklozen volgens het CBS – een ongekende situatie op de Nederlandse arbeidsmarkt. Veel sectoren hebben te maken met grote aantallen vacatures per 1000 banen en die vacatures zijn lastig, soms heel lastig in te vullen. In Nederland vertalen die cijfers zich volgens de Intelligence Group zich nog niet 1-op-1 in hogere verloopcijfers. Wel is te zien dat medewerkers steeds vaker benaderd worden voor functies elders. Het lijkt een kwestie van tijd voordat een grote stroom aan baanwisselingen op gang komt. In België is dit nu al het geval. In de eerste 9 maanden van 2021 zijn daar al 26,8% meer vaste contracten beëindigd dan in dezelfde periode een jaar eerder omdat steeds meer werknemers zelf ontslag nemen.

Door Susan Smulders
Op 3 december 2021
Blog

Hybride werken is een grote wens van werknemers

In een zeer krappe arbeidsmarkt is het uiteraard van groot belang om in te spelen op de wensen van bestaande en potentiële medewerkers. In de coronaperiode hebben veel mensen de voordelen van (deels) thuiswerken ontdekt. Een grote wens bij medewerkers is dan ook om hybride te kunnen blijven werken in de toekomst. Dit blijkt regelmatig uit onderzoeken, o.a. van  I&O Research en Moneypenny in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit en Open Universiteit. Bovendien willen mensen niet af en toe een dagje, maar een significant deel van hun tijd thuiswerken – gemiddeld ongeveer de helft van hun werktijd.

Werkgevers aan zet

Als werkgever is nu dus het moment om te bepalen hoe werken en samenwerken in jouw organisatie er in de toekomst uit gaat zien. Helaas zijn nog niet alle werkgevers zover. Volgens I&O Research ontbreekt bij bijna 6 (!) op de 10 organisaties duidelijkheid over de rol en inzet van thuiswerken en hybride werken. Het gaat overigens niet alleen over het op papier krijgen van een visie en een plan van aanpak. Het gaat vooral ook over het inbedden van de nieuwe manier van werken in de haarvaten van een organisatie. En ook daar is het nodige te doen!

De overtuigingen over werken op kantoor

Tussen februari 2020 en september 2021 heb ik nauwelijks discussies met leidinggevenden gevoerd over wat er niet kan bij thuiswerken. Dat was een opvallend verschil met de ruim 10 jaar daarvoor waarin de (on)mogelijkheden van thuiswerken altijd uitgebreid besproken werden in trajecten met organisaties. Tijdens de coronacrisis bleek er veel meer vanuit huis te kunnen dan de meeste leidinggevenden zich daarvoor hadden kunnen voorstellen. Ik ging er na anderhalf jaar eigenlijk vanuit dat die discussie definitief beslecht was. We hadden immers allemaal gezien en ervaren dat veel werk probleemloos vanuit huis kan.

Toch merkte ik de afgelopen maanden dat er in sommige organisaties weer druk en drang ontstond om naar kantoor te komen. Meestal kwam dan niet bij medewerkers vandaan, maar waren het leidinggevenden die diepgewortelde overtuigingen over aansturing, samenwerking en verbinding vertaalden in aanwezigheidsplicht of -verwachting. Samenwerking en verbinding zijn relevante zorgpunten bij langdurig en overwegend thuiswerken, maar de oplossing is niet om iedereen dan maar weer te verplichten naar kantoor te komen. Het is niet nodig hebben we de afgelopen jaren ontdekt én (nog belangrijker) werknemers WILLEN HET NIET!

Werk aan de winkel voor organisaties

Veel organisaties worstelen met arbeidsmarkt vraagstukken. Personeel vinden en behouden is een van de grote uitdagingen van de komende jaren. Het is nu tijd om actief aan de slag te gaan met hybride werken om te voldoen aan een belangrijke wens van werknemers. De huidige periode van weer zoveel mogelijk thuiswerken kan benut worden om een duidelijke toekomstvisie met bijbehorend plan van aanpak op te zetten. Daarbij horen ook (online) discussies met leidinggevenden en medewerkers zodat er een gezamenlijk beeld met bijbehorend draagvlak is voor de plannen.

Ondersteuning beschikbaar – voor werkgevers in Utrecht zelfs kosteloos!

Als werkgever sta je hierin niet alleen. Thuiswerkexpert Moneypenny kan je daar laagdrempelig bij helpen op basis van 21 jaar ervaring. Voor werkgevers in de provincie Utrecht met 50 of meer medewerkers is er samen met mobiliteitsexpert Goedopweg een heel mooi aanbod – een kosteloos steuntje in de rug om thuiswerken en hybride werken in te bedden in jouw organisatie. Meer weten? Plan direct geheel vrijblijvend een korte afspraak met mij om te sparren over jouw situatie.

Meer uit onze kennisbank

Blog: 5 redenen waarom je met een VA-bureau wilt werken versus een andere oplossing
4 november 2024 Blog

5 redenen waarom je met een VA-bureau wilt werken versus een andere oplossing

Het beheren van je bedrijf kan uitdagend zijn, vooral wanneer je externe hulp nodig hebt om alles… Lees verder
Moneypenny blog: 5 redenen waarom jij een VA van Moneypenny wil
28 oktober 2024 Blog

5 redenen waarom jij een VA van Moneypenny wil

Ben je aan het overwegen om met een virtueel assistent te werken, maar weet je niet goed welk… Lees verder
Opdrachtgever Freek is al sinds 2001 klant bij Moneypenny
23 oktober 2024 Succesverhalen

Freek Lapré: Al 23 jaar klant bij Moneypenny

“Ik waardeer het werk van een VA enorm; zonder hun hulp kun je je bedrijf niet goed… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!