Thuiswerkers denken vaak ook nog in 9-5 kaders

Het grote voordeel van functies die volledig door thuiswerkers uitgevoerd kunnen worden, zoals callcenter werk, is dat de thuiswerker veel flexibeler is in het indelen van zijn dag. Maar in onze praktijk blijkt dat ook thuiswerkers vaak lang vast blijven zitten in het 9-5 kader. Dat is niet zo vreemd, want de meeste werkenden (in feite iedereen behalve generatie y) zijn daarmee opgevoed. Een praktijkverhaal.

Een groot bedrijf met een eigen callcenter doet een thuiswerkpilot. Een team van onze thuiswerkers fungeert daarbij als een flexibele schil om pieken in het aanbod van e-mails op te vangen. Het idee is dat zij klaar staan om e-mails af te handelen wanneer die binnenkomen. De tijd dat er geen mails binnenkomen, kan de thuiswerker dus benutten om dingen voor zichzelf te doen.

Wat interessant is om te ontdekken, is dat sommige thuiswerkers willen weten wanneer het werk komt en het liefst willen ze een blok waarin gewerkt wordt, bijvoorbeeld tussen 9 en 12. Maar als we deze werkwijze zouden aanhouden, dan zou dat niet zoveel opleveren voor onze opdrachtgever, want in blokken werken kan op kantoor ook. Het grote voordeel van thuiswerken is juist dat je flexibeler kunt zijn in de tijd dat je werkt.

Dit voordeel geldt ook voor thuiswerkers die telefoontjes afhandelen. De callcentermedewerkers van dit bedrijf die op kantoor outbound bellen, werken in shifts van maximaal 8 uur. Het komt dan natuurlijk voor dat ze een klant niet binnen hun shift kunnen bereiken. Thuiswerkers daarentegen kunnen bijvoorbeeld tussen 19 en 21 uur nog even inloggen om de niet-bereikte klanten alsnog te bellen. Dat lukt in de meeste gevallen, blijkt in de praktijk. De bereikbaarheid van klanten is daarmee in verhouding tot de kantoorwerkers gestegen van circa 50% naar ruim 80%. Een enorme winst dus. Maar voor sommigen nog even wennen.

Door Advice
Op 26 januari 2011
Blog

Meer uit onze kennisbank

Marianne Sturman interview bij Management Support 'Een goede virtual assistant is nog geen goede ondernemer’.
10 april 2024 In de media

Management Support: Interview met Marianne Sturman over de rol van Virtueel Assistenten

In een interview met Management Support deelt Marianne Sturman, oprichter van Moneypenny, haar… Lees verder
nieuwsbrief-moneypenny
10 april 2024 In de media

Nieuwsbrief april 2024

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
complex agendabeheer
10 april 2024 Samenwerken met je VA

Geef het gedoe van agendabeheer uit handen met EasyCal

Het plannen van afspraken lijkt vaak een eenvoudige klus, totdat je in de wirwar van agenda’s… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!