Door: Saskia, Virtuele Assistent bij Moneypenny
Met trots stel ik mezelf aan u voor als vaste VA (Virtuele Assistent) voor Moneypenny. Zoals ik mezelf wel vaker voorstel aan cliënten van mijn opdrachtgever(s). Dit behoeft namelijk wel eens uitleg, vooral als je reacties krijgt zoals, “u klinkt toch wel heel echt hoor!” Haha. Maar ik ben ook heel echt, en geen machine, virtueel klinkt blijkbaar zo.
Mijn opdrachtgevers, ik werk er namelijk momenteel voor twee, hebben ook zelf geen vast kantoor adres. Dus voor hen helemaal de ideale situatie. Interim managers in de zorg en een sanitair unit verhuur bedrijf. Voor de interim managers ben ik de secretaresse die de agenda´s beheert en administratieve taken uitvoert, zoals het invoeren van relatie gegevens, het checken van beleidsstukken op lay-out, vergaderingen voorbereiden en incidenteel op locatie een vergadering notuleren en uitwerken. Voor de opdrachtgever van sanitair verhuur doe ik boekhoudkundige taken, zoals het verwerken van zijn inkoop- en verkoopfacturen in Exact Online. Beiden hebben geen hoge kantoorkosten en zijn ook heel erg flexibel in hun werktijden. Daarnaast heb ik ook nog mijn eigen kleine bedrijfje als zzp-er.
Voor mij persoonlijk is dit de ideale situatie als moeder van 2 jonge, schoolgaande kinderen van 7 en 10 jaar. Ik wil namelijk heel graag werken, zelfstandig zijn, me blijven ontwikkelen en eigen inkomsten genereren. Doordat ze van 08.30 tot 15.00 uur op school zijn kan ik mezelf meer inzetten qua uren zonder oppas nodig te hebben. Geen bizarre opvangkosten, geen schuldgevoel, gewoon thuis kunnen zijn als een kind ziek is en aandacht nodig heeft. Mij kunnen inzetten op school en allerlei activiteiten zonder daarvoor vrij te moeten vragen, verantwoording af te moeten leggen en na schooltijden en ’s avonds het werk doen wat nog gedaan moet worden. Wat geeft mij dit alles: een enorme motivatie om t werk goed te doen en ervoor te zorgen dat de opdrachtgever en Moneypenny tevreden kunnen zijn.
Wat zijn de nadelen? Voor mij tellen die zo weinig dat ik ze niet als nadeel zie, meer als een investering in mezelf en de toekomst. Ja, want ik moet zelfstandig kunnen functioneren, mezelf motiveren, mezelf coachen. Maar ja, wat is niet een prettiger gevoel dan uiteindelijk een prestatie leveren zonder je collega´s om hulp te hoeven vragen.
Zo en dan nu even een korte up-date over de afgelopen week en vandaag: het is relatief rustig qua werkaanbod in verband met de vakantie van 1 van de managers in de zorg. Die woont zelf namelijk in het zuiden van het land en geniet al enkele weken van haar welverdiende rust. De 2de manager is druk bezig met studeren en het schrijven van zijn dissertatie. Hij had vrijdag een klein tijdsprobleem en zat met een stuk dat vertaald moest worden. Nou, dan doe ik dat toch op zaterdag even, geen probleem hoor, flexibel zijn. Ik had zelf namelijk afgelopen woensdagmiddag een begrafeni,s waardoor ik voor hem ook niet bereikbaar was.
De andere opdrachtgever moest nog boekhouding aanleveren van het jaar waar ik mee bezig ben dus ook geen extra werk c.q. uren de afgelopen week. Dit betekent voor mij minder uren declareren dus minder inkomen. Is dat vervelend, tja, een beetje. Vooral omdat ik zelf ook mijn vakantie heb gepland aan het begin van augustus maar het voordeel van niet al te veel werkaanbod is dat ik vanmiddag eerder dan gepland een bezoek kon brengen aan mijn dementerende moeder en nu na het avondeten mijn mails nog even kan checken. Nee hoor, mij hoort u niet klagen!
Saskia is een allround secretaresse die ook affiniteit en ervaring heeft met financieel-administratieve taken zoals boekhouden. Saskia kan ingezet worden als virtuele PA, waarbij ze een breed pakket aan taken voor haar rekening kan nemen.