De vraag naar flexibele inhuurkrachten stijgt juist in het mkb nu het werken vanuit huis ingeburgerd raakt. Kleinere bedrijven hebben minder vet op de botten en zijn uitermate gespitst op de efficiency-voordelen.
Dit zegt Marianne Sturman, directeur van het online uitzendbureau voor telewerkers Moneypenny. Moneypenny dat al een decennium flexwerkers in deeltijd en op afstand voor opdrachtgevers laat werken, ziet de vraag naar zijn diensten op dit moment stijgen. Het bedrijf heeft iedere maand rond de honderd inhuurkrachten tussen de twintig en dertig uur aan het werk en ziet de vraag stijgen omdat tijd en plaatsonafhankelijk werken steeds gewoner wordt. “In de fabriek en op kantoor werd op aanwezigheid gestuurd, maar door internet hoef je daar helemaal niet meer te komen om je werk goed te kunnen doen. Ook de kleine ondernemer ziet dat nu. Er is bijvoorbeeld de nodige vraag naar marketeers die de website en social media als LinkedIn bijhouden. Dat kan heel goed iemand van buiten doen.”
De vraag naar thuiswerkers stijgt ook omdat bedrijven merken dat ze op deze manier wel ervaren werkkrachten voor hun bedrijf kunnen interesseren. “Callcenters kunnen moeilijk geschikte werkkrachten vinden. Het zijn toch vaak alleen jonge werknemers die op locatie dit toch wel zware belwerk willen doen. Als je mensen de flexibiliteit geeft om vanuit huis te werken zie je dat ook mensen met tien tot twintig jaar werkervaring dit werk willen doen. Dat betaalt zich uit.
Moneypenny vaart wel bij deze wind in de rug. Het bedrijf ontvangt nu twee tot drie nieuwe aanvragen per week, flink meer dan voorheen. Sturman heeft een eerste verkoper aangesteld en twee medewerkers van Moneypenny benaderen nu vanuit hun woonplaats Amersfoort en Alkmaar potentiële afnemers en flexwerkers in de regio. “Tot voor kort was ik degene die in mijn eentje de diensten van Moneypenny verkocht. In zekere zin creëerde ik daarmee mijn eigen vraag. Nu we gemerkt hebben dat bedrijven er klaar voor zijn is het tijd om de sales een extra duw in de rug te geven. Wil je een persoonlijke band opbouwen met mkb-ondernemers en inhuurkrachten dan moet je in de regio zitten.”
Bron: Over Het Nieuwe Werken