Vanochtend ontplofte mijn inbox met mails over de plannen van Facebook voor de lancering van menselijke Virtuele Assistenten (versus digitale, geautomatiseerde VA’s) onder de naam Moneypenny. Zelfs mijn moeder van 83 was zo alert om het bericht in het Techblog van de Volkskrant hierover aan mij door te sturen (dank je wel, Mam!). Moneypenny wordt geïntegreerd in de messaging service van Facebook en naar verwachting richt hun ‘Miss Moneypenny’ zich in eerste instantie voornamelijk op het leveren van ondersteuning bij shoppen.
Voor mij als oprichter van Moneypenny is dit natuurlijk hot news. Niet alleen vanwege het gebruik van de naam Moneypenny door Facebook (hoe leuk is dat!), maar vooral omdat het aantoont dat waar wij, als relatief kleine speler, al 15 jaar mee bezig zijn een wereldwijde trend blijkt te zijn. En nu Facebook met hun nieuws over de bühne is gekomen kan ik natuurlijk niet achterblijven met een eigen innovatie…
De meeste van onze klanten hebben een eigen Virtuele Assistent (VA) – secretaresse op afstand – waar ze een vaste samenwerking mee hebben. Die klanten hebben voldoende werk op structurele basis dat het super efficiënt is om met zo’n persoonlijke VA te werken die ingevoerd is in het bedrijf en de persoonlijke wensen en voorkeuren van de ondernemer/manager. Maar er zijn natuurlijk ook een heleboel (startende) ondernemers, en misschien ook particulieren, die alleen af en toe wat ondersteuning kunnen gebruiken. Voor die doelgroep lanceren wij binnenkort het Do-its concept, de mogelijkheid om via een App losse taken (Do-its) te delegeren aan onze VA’s.
Bij het bedenken van onze nieuwe dienst zijn we uitgegaan van het concept van de 15-minute task, een taak die binnen een kwartier geklaard is. Wij dachten aanvankelijk dat klanten ook dergelijke kleine taken, zoals het maken van een afspraak, het reserveren van een restaurant of het bestellen van theaterkaartjes zouden willen delegeren. Tijdens de beta test, die we begin dit jaar met zo’n 30 klanten hebben uitgevoerd, bleek echter dat klanten deze taken voor hun gevoel net zo goed zelf konden doen. Immers, voordat je hebt uitgelegd wat je wil, heb je het net zo snel zelf gedaan. Juist de Do-its die een half uur (2 Do-its) tot 2 uur (8 Do-its) in beslag namen waren het meest populair. Werkzaamheden varieerden van het zoeken van een goeie jazzband voor een huwelijk tot het inrichten van een Mailchimp account tot het verzorgen van een mailing aan al iemand’s LinkedIn contacten.
De achterkant van onze Do-its App bestaat natuurlijk uit professionele thuiswerkers, hoe kan het ook anders bij Moneypenny? Wij maken daarbij uitsluitend gebruik van de inzet van VA’s die al bij ons bekend zijn en in de praktijk bewezen hebben goed werk te kunnen leveren. Vooral jonge generatie VA’s, die zijn opgegroeid met het Internet, voelen zich als een vis in het water binnen het Do-its concept.
De werkverdeling gaat op basis van crowdsourcing, waarbij de VA die beschikbaar én het best gekwalificeerd is voor een taak de job aangeboden krijgt.
Onze Do-its App is binnenkort gratis verkrijgbaar in de App store, vooralsnog alleen voor iOs. Naast de mogelijkheid voor het outsourcen van losse taken aan Penny (zie foto hierboven), biedt de Do-its App aan klanten met een vaste VA en handige communicatie button, zodat je met een klik met je VA kan Skypen, appen, mailen, etc.
Wordt vervolgd…
Marianne Sturman
Directeur Moneypenny