Ik heb een kantoor, dus ik besta. Zo was het motto ‘vroeger’, zo rond 2000. Iemand die een eigen bedrijf begon, schreef zich in bij de KvK om zich vervolgens te spoeden naar de makelaar voor kantoorruimte. Pas daarna kwam het aantrekken van personeel eens om de hoek kijken. Hoe anders is dat tegenwoordig.
Voor de huidige start-ups is het direct huren van kantoorruimte niet langer een vanzelfsprekendheid. En waarom zou het dat ook zijn? Met alle online tools en communicatiemiddelen kun je prima je bedrijf ‘in the cloud’ starten. Een fysieke ruimte komt op een later moment wel. Of niet.
Misschien nóg wel interessanter zijn de bedrijven die van oudsher gewend zijn aan het hebben van kantoorruimte ‘oude stijl’, maar dusdanig geïnspireerd zijn geraakt door de mogelijkheden van het hebben van een officeless-company dat ze dat óók nastreven.
Zo werd ik onlangs benaderd door een zakelijke relatie met de vraag of onze Virtuele Assistenten ook in te zetten zijn bij het de-officen. Het De-wat?! Aangestoken door innovatieve ontwikkelingen en door kritisch het eigen bedrijf onder de loep te nemen, was het management tot de conclusie gekomen dat de helft van de kantoorruimte ook zou moeten voldoen. Oftewel het bedrijf ging over tot de-officen. Gedurende dat proces rezen echter de nodige vragen. Wat moest er dan met het archief gebeuren en hoe zouden andere kantoorgebonden processen die nu nog ‘op papier’ plaatsvonden, zoals facturatie, dan worden georganiseerd? En waar moesten ze dan voortaan vergaderen? Stuk voor stuk vragen die inherent zijn aan Het Nieuwe Werken en waar onze VA’s overigens inderdaad raad mee weten.
Het mooie van deze de-office-ontwikkeling is dat het niet alleen significant lagere kosten betekent qua huur, maar ook dat je als bedrijf eindelijk wordt gedwongen volledig digitaal te gaan. En het betekent ook: kritisch en met een frisse blik kijken naar ingesleten werk- en communicatieprocessen. Hoe delen wij informatie met elkaar? Zijn we afhankelijk van het koffieautomaat voor de laatste nieuwtjes of ontwikkelingen bij de klant of weten we elkaar ook digitaal te vinden? Als je die slag kan maken, ben je opeens een flexibel, slagvaardig en efficiënte organisatie. De moraal van het verhaal: ieder bedrijf zou eens moeten de-officen, of ze nu een kantoor hebben of niet.
Marianne Sturman
Directeur Moneypenny
Dit artikel is ook gepubliceerd op het weblog van Brisk Magazine.