Thuiswerken of toch weer meer naar kantoor? Het is een vraag waar veel organisaties en medewerkers mee bezig zijn, nu hybride werkpatronen beginnen in te slijten in Nederland. Bij het beantwoorden van deze vraag spelen allerlei belangen die tegen elkaar afgewogen moeten worden om tot goede en duurzame werkpatronen te komen. De meeste organisaties beginnen net een beetje zicht te krijgen op de nieuwe werkpatronen en nu hebben we plotseling te maken met een nieuw fenomeen dat impact kan hebben op de keuzes die individuen maken: de hoge energieprijzen.
In de kranten zijn de eerste berichten al verschenen dat medewerkers wellicht (veel) meer naar kantoor zullen komen deze winter. Dat scheelt immers hoge energie- en stookkosten. Interessant om eens vanuit werknemers te onderzoeken wat de impact kan zijn van de hoge prijzen voor gas en stroom.
Hybride werken biedt keuzemogelijkheden voor werknemers. Ze kunnen bijvoorbeeld thuis of op kantoor werken. Bij het maken van die keuzes wegen ze diverse belangen van klanten, organisatie en team af tegen hun individuele belangen. Persoonlijke belangen die een rol spelen bij werkplek keuze hebben o.a. te maken met werk-privébalans, reistijd en aard van de werkzaamheden. Daarnaast kunnen financiële belangen een rol spelen. Het is dus een van de elementen die mensen meewegen in hun keuzes.
De komende winter kunnen die financiële aspecten een wat zwaardere rol spelen voor werknemers. Het is dan belangrijk om de afwegingen goed op een rijtje te zetten – waarbij je kosten en vergoedingen van thuiswerken afweegt tegen die van op kantoor werken.
Als medewerkers thuiswerken gebruiken ze meer stroom, bijvoorbeeld voor laptops en verlichting. De kosten daarvan stijgen uiteraard wel, maar de impact op de kosten per dag zijn beperkt. Een standaard laptop verbruikt bijvoorbeeld tussen de 0,4 en 0,8 kWh stroom tijdens een achturige werkdag. Een kWh kostte volgens het CBS gemiddeld € 0,71 in september 2022. De kosten voor verwarming kunnen groter zijn, zeker tijdens een dag waarin de temperatuur buiten niet boven nul komt. In een gemiddeld jaar zijn dat er overigens maar 6 in Nederland. Het hangt echter sterk af van je persoonlijke situatie hoe hoog de kosten zijn. Hoe woon je? Is je huis geïsoleerd? Hoe wordt je werkruimte verwarmd? Wanneer zijn huisgenoten thuis en staat de verwarming sowieso aan? Werknemers zullen deze berekeningen bij de hoge prijzen bewuster maken dan voorheen. Op een koude winterdag zullen de kosten vaak de thuiswerkvergoeding die veel werkgevers ter beschikking stellen overstijgen. In de zomer krijg je overigens dezelfde vergoeding als hartje winter – kijk dus niet alleen per dag, maar ook over het hele jaar heen om te beoordelen of de vergoeding reëel is.
Natuurlijk kan het geen kwaad om na te denken over het beheersen van je stookkosten bij thuiswerken. We hebben een paar tips op een rijtje gezet.
Als medewerkers kiezen voor werken op kantoor hangen daar uiteraard ook kosten mee samen. De reiskosten bijvoorbeeld, waarvoor de vergoeding lang niet altijd kostendekkend is. Bovendien kost reizen (vaak onbetaalde) tijd. Ook dat is iets om mee te nemen in de afweging van het totaalplaatje.
Financiële overwegingen zijn niet de enige elementen die werknemers afwegen bij het maken van keuzes binnen hybride werken. Bovendien zijn de daadwerkelijke kosten zeer verschillend, afhankelijk van de individuele woon- en werksituatie. Ongetwijfeld zullen er werknemers zijn die af en toe eens extra naar kantoor gaan om stookkosten te besparen, maar het ligt niet voor de hand dat hybride werkpatronen daardoor wezenlijk veranderen.
We helpen je graag op weg! Maak gebruik van onze kennis en ervaring. Samenwerken kan echt slimmer, effectiever en leuker. We delen onze immense kennis in ons boek, hands-on trainingen, praktisch advies en implementatiebegeleiding.