Mensen met een visie op de toekomst van Het Nieuwe Werken. Die hebben we hard nodig. Ze helpen nieuwe perspectieven te verkennen en dragen bij aan de ontwikkeling en verankering van Het Nieuwe Werken. Ik denk daarbij direct aan Piet van Schijndel (Raad van Bestuur, Rabobank Nederland), een echte pionier op het gebied van Het Nieuwe Werken.
Een wereld waarin veel mensen thuiswerken
Piet van Schijndel introduceerde Het Nieuwe Werken in de jaren ‘90 bij Interpolis. Wij kennen elkaar via het Telewerkforum, waar hij lid is van de Raad van Advies en waar ik actief ben als bestuurslid. In dit artikel borduur ik voort op deze gedachte die hij tijdens een recente bijeenkomst opperde: ‘Stel je eens een wereld voor waarin heel veel mensen thuiswerken. Dat betekent meer sociale controle en mensen voelen zich veiliger’.
Grote impact sociale cohesie
Ik kan me heel goed voorstellen dat als het voor velen gebruikelijk is om thuis te werken, dit een ongelooflijke impact zal hebben op onze steden en dorpen. De wijken die nu tijdens kantooruren zo goed als uitgestorven zijn, vertonen weer leven. Dat betekent inderdaad meer sociale controle, meer veiligheid in buurten waar anders overdag weinig bewoners te vinden zijn. Maar ook minder eenzaamheid, voor degene die altijd als een van de weinigen wél thuis was. Het betekent meer gelegenheid voor interactie, in je lunchpauze, bij het uitlaten van de hond, bij het doen van een boodschapje. Een praatje over de heg, samen een kopje koffie drinken, een bejaarde buur eens de helpende hand toesteken. Als een groot aantal mensen thuis werkt in plaats van ‘s ochtends naar kantoor te vertrekken, dan kan dat een enorme invloed hebben op de sociale cohesie.
Wie is er in jouw buurt nú beschikbaar?
Een woonomgeving die ook werkomgeving wordt en die daardoor in sociaal-maatschappelijk opzicht verbetert. Dit vind ik een prachtig voorbeeld van hoe wij als maatschappij beter kunnen worden van deze andere benadering van werken. En om de vertaalslag naar het individu te maken: zou het niet geweldig zijn om te zien (via social media bijvoorbeeld) wie er in jouw buurt thuis is en nú beschikbaar is voor een praatje, advies, kop koffie, hulp, brainstorm, …
Marianne Sturman
Directeur Moneypenny
Dit artikel is ook gepubliceerd op Werken 2.0 en Het Nieuwe Werken Blog.