In de coronatijd hebben medewerkers en organisaties het thuiswerken (beter) leren kennen en onder de knie gekregen. Werken en ontmoeten op kantoor mag gelukkig ook weer en dat betekent dat we echt hybride aan de slag kunnen. We merken dat veel organisaties bezig zijn met het onderwerp, maar we zien ook de files weer flink oplopen. Bovendien steken oude werkpatronen langzaam weer de kop op. In de drukte van alle dag blijft hybride werken liggen en dat is om de volgende vier redenen een gemiste kans.
Als er één reden is om vol in te zetten op hybride is het wel de arbeidsmarkt. Onderzoek na onderzoek wijst uit dat meer dan 8 op de 10 medewerkers hybride willen werken. Niet een dagje in de week, maar gemiddeld de helft van hun werktijd. Sterker nog, als ze niet hybride kunnen werken overweegt 71% om een andere werkgever te zoeken. Vinden en binden van personeel vraagt een duidelijke visie op hybride werken. Doen dus – zeker in deze krappe arbeidsmarkt!
Nog een arbeidsmarkt gerelateerde reden. In ons land zijn we parttimekampioen. Uit onderzoek van Moneypenny en de Radboud Universiteit Nijmegen bleek jaren geleden al dat parttimers best meer uren willen werken zolang ze maar zeggenschap hebben over plaats en tijd van werken. Dat is nou net waar het bij hybride werken omdraait. Echt ruimte bieden aan medewerkers geeft nieuwe mogelijkheden om het opplussen van parttime contracten aan te kaarten.
In de afgelopen maanden zijn we langzamerhand weer meer en meer naar kantoor gegaan. Nu worden nieuwe hybride werkpatronen gevormd. Dit is dus hét moment om invloed uit te oefenen op die patronen als werkgever (en als werknemer). Over een paar maanden zijn de nieuwe manieren van werken ingesleten en dan is het veel lastiger om er iets aan te veranderen.
Hybride werken gaat over andere manieren van (samen)werken. Dat vereist weliswaar geen studie raketwetenschappen, maar het vraagt meer van medewerkers en organisaties dan vaak wordt aangenomen. “We hebben toch thuisgewerkt met z’n allen, dan komt dat hybride werken wel vanzelf.” Onderschatting heeft enerzijds te maken met het inregelen van alle randvoorwaarden (HR, arbo, facilitair en ICT) en anderzijds met het verandertraject dat hybride in vrijwel iedere organisatie is.
Gelukkig hoef je het wiel als organisatie niet zelf uit te vinden, dat hebben wij al voor je gedaan. Wij kunnen je stap voor stap helpen naar een complete roadmap voor hybride werken in jouw organisatie. En ben je al een eind op weg, dan helpen we je graag met de puntjes op de i en heel veel praktische tips. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Liever zelfstandig aan de slag? Wij hebben het boek ‘Hybride wérkt’ geschreven. Dat hybride werken kan, dat weten we ondertussen wel. Maar hoe pas je deze vorm van werken in de praktijk toe? Dit boek geeft je dé tips en tricks, voor een gezonde hybride organisatie. Je kunt het boek hier bestellen.
Wil je meer weten over hybride werken en wat Moneypenny hierin voor jou kan betekenen?