Weer 5 dagen naar kantoor? Zo voorkom je het

Dinsdag 12 oktober was de drukste ochtendspits in anderhalf jaar met 759 kilometer file een feit. Op dezelfde dag bleek uit onderzoek van I&O Research dat het merendeel van de Nederlandse werknemers (56%) een combinatie zoekt van enkele dagen thuiswerken en enkele dagen op de werkplek – oftewel hybride werken. Dit is in lijn met de uitkomsten uit eerdere onderzoeken, o.a. van Moneypenny in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit en Open Universiteit, waaruit keer op keer blijkt dat hybride werken vanuit werknemersperspectief een blijvertje is. En toch… op dinsdagochtend waren er dus weer een heleboel mensen tegelijkertijd in de spits op weg naar hun werkplek.

Door Susan Smulders
Op 20 oktober 2021
Blog

Contactinhaalslag begrijpelijk

Na 18 maanden grotendeels thuiswerken is het niet verbazend dat mensen ernaar snakken om weer wat vaker collega’s te zien. Verbinding in teams was iets waar mensen zich terecht zorgen om maakten. Meer dan 70% van de deelnemers aan het Moneypenny onderzoek misten face-to-face en informele contacten met collega’s. Nu we weer (meer) naar kantoor mogen, is de behoefte aan een contactinhaalslag met collega’s dus begrijpelijk. Uit het I&O Research onderzoek blijken echter ook andere elementen een subtiele rol te spelen bij het teruggaan naar kantoor – zoals zichtbaarheid en carrièreperspectieven. En daar zit wel een addertje onder het gras. Als we nu massaal kiezen om weer het grootste deel van onze werkweek naar kantoor te gaan, is dat binnen enkele maanden opnieuw de norm in veel organisaties – zeker voor medewerkers die de ambitie hebben om door te groeien.

Bij 58% van de organisaties hybride werken nog niet helder

Dit is hét moment om actief aan de slag te gaan met hybride werken. Vanuit coronaperspectief is er ruimte om naar kantoor te gaan. Tegelijkertijd willen veel (potentiële) werknemers in een (zeer) krappe arbeidsmarkt deels blijven thuiswerken. Heel veel organisaties zijn op zoek naar nieuwe werkpatronen en bijbehorende richtlijnen. Volgens I&O Research heeft 42% van de organisaties al helder hoe hybride werken vorm gaat krijgen. Dat betekent dat bijna 6 (!) op de 10 organisaties nog niet zover zijn en hybride werken op zijn beloop laten.

Niet afwachten, maar nu actief aan de slag

In de praktijk hoor ik vaak dat patronen “organisch moeten ontstaan” of dat we “bottom-up wel een nieuwe werkwijze vinden”.  Dat is een gemiste kans. In de afgelopen anderhalf jaar hebben we veel geleerd over de voordelen en rafelrandjes van thuiswerken. Als organisatie helpt het om nu actief aan de slag te gaan met wat je wilt behouden uit deze periode en hoe werken en samenwerken er in de toekomst uitziet. Dat biedt een aantal voordelen: je definieert met elkaar wat past bij jullie organisatie, je biedt duidelijkheid aan huidige en toekomstige medewerkers en je kunt patronen bijsturen voor ze opnieuw ingesleten zijn. Alle reden dus om nu aan de slag te gaan als je dat nog niet gedaan hebt.

Kosteloos steuntje in de rug bij invoering hybride werken

Dat hoef je als werkgever niet alleen te doen. Thuiswerkexpert Moneypenny kan je daar laagdrempelig bij helpen op basis van 21 jaar ervaring. Voor werkgevers in de provincie Utrecht met 50 of meer medewerkers is er samen met mobiliteitsexpert Goedopweg een heel mooi aanbod – een kosteloos steuntje in de rug om thuiswerken en hybride werken in te bedden in jouw organisatie. Meer weten? Plan direct geheel vrijblijvend een korte afspraak met mij om te sparren over jouw situatie.

Susan Smulders
Directeur Moneypenny training & advies
+31(0)6 45 76 60 97
susan.smulders@moneypenny.nl

Meer uit onze kennisbank

Blog: 5 redenen waarom je met een VA-bureau wilt werken versus een andere oplossing
4 november 2024 Blog

5 redenen waarom je met een VA-bureau wilt werken versus een andere oplossing

Het beheren van je bedrijf kan uitdagend zijn, vooral wanneer je externe hulp nodig hebt om alles… Lees verder
Moneypenny blog: 5 redenen waarom jij een VA van Moneypenny wil
28 oktober 2024 Blog

5 redenen waarom jij een VA van Moneypenny wil

Ben je aan het overwegen om met een virtueel assistent te werken, maar weet je niet goed welk… Lees verder
Opdrachtgever Freek is al sinds 2001 klant bij Moneypenny
23 oktober 2024 Succesverhalen

Freek Lapré: Al 23 jaar klant bij Moneypenny

“Ik waardeer het werk van een VA enorm; zonder hun hulp kun je je bedrijf niet goed… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!