Door: Marjolein Richter
Het vak van Virtuele Assistentie – persoonlijke ondersteuning op afstand – is sterk in opkomst. Vroeger had je als manager of ondernemer een secretaresse op kantoor en nu heb je een VA (spreek uit: vie-ee), een flexibele assistent die dagelijks online beschikbaar en bereikbaar voor je is om je te ontzorgen met allerhande klussen waar je zelf geen tijd voor of zin in hebt. Het lijkt zo makkelijk: iemand op afstand ondersteunen. Maar niets is minder waar. Daarom hebben we bij Moneypenny een training ontwikkeld waar al onze nieuwe VA’s aan deelnemen.
Inmiddels is er in de arbeidsmarkt een enorme belangstelling voor het VA-vak; je kunt immers je eigen tijd indelen en je hoeft niet meer iedere dag van 9-5 naar een kantoor. Dat spreekt veel mensen aan. Ook gerenommeerde opleidingsinstituten spelen hierop in, zoals Schoevers opleidingen, die vakopleidingen als Virtueel Assistent aanbieden.
Bij Moneypenny hebben wij onze jarenlange kennis van de ‘nieuwste vorm van managementondersteuning’ gebundeld in een compacte training voor onze VA’s. Tijdens de training besteden we uitgebreid aandacht aan het beantwoorden van onder meer de volgende vragen: hoe bouw je met je opdrachtgever een vertrouwensband op, zodat hij of zij ook werk dúrft te delegeren? Hoe hoe deel je je werk efficiënt in voor verschillende opdrachtgevers? Hoe manage je je zichtbaarheid op afstand? En hoe zorg je voor een vlekkeloze communicatie, ondanks het feit dat je elkaar vrijwel nooit in levende lijve ziet?
Ook pakken we de succesfactoren voor een goede samenwerking tussen de VA en de verschillende opdrachtgevers bij de kop. Zaken als oplossingsgerichtheid, zelfstandig kunnen werken en een pro-actieve houding zijn essentieel. We bespreken praktische tips & tricks op het gebied het managen van de verwachtingen over en weer, bijvoorbeeld over beschikbaarheid en bereikbaarheid. Je moet er namelijk als VA ook voor waken dat je niet 24/7 ‘aan’ staat. Daarnaast behandelen we in de training een stuk klantgerichtheid. En vooral ook: wat zijn de knelpunten van op afstand werken (want die zijn er heus)?
Uiteraard wordt er ook ingegaan op belangrijke trends in dit vakgebied. Ben je ’tech-savvy’ genoeg en wat kun je doen om je skills op dat vlak te verbeteren? En welke online tools zijn handig om te kennen, zodat je je klanten optimaal kan ontzorgen?
Overweeg je een VA in te zetten? Neem dan gerust contact met ons op. We kunnen je goed helpen door met je te sparren over de taken die je bij een VA zou kunnen beleggen.
Wil je zelf als VA aan de slag? Check dan onze jobs pagina voor onze vacatures en schrijf je in voor onze jobs nieuwsbrief.