‘Thuiswerken: wat is een arboproof werkplek?’

Moneypenny Directeur Marianne Sturman is thuiswerkexpert en beantwoordt in de rubriek Raad & Daad van FD Persoonlijk Magazine vragen en dilemma’s over thuiswerken. In deze aflevering: directeur Sabine* (51) wil weten welke arboregels van toepassing zijn op de thuiswerkplek. ‘Aan welke eisen moet een goede thuiswerkplek voldoen?’

Op 10 februari 2021
In de media

Er is veel onduidelijk over de do’s-and-don’ts rondom de arbeidsomstandigheden (arbo) van thuiswerkers, en over welke verantwoor- delijkheid de werkgever hierbij heeft.

Het is zeker waar dat de arbowetgeving en -richtlijnen ook bij thuiswerken van toepassing zijn. Een gezonde en veilige werkplek maakt daar deel van uit. De werkplek thuis is echter letterlijk een werkplek op afstand, waar de werkgever geen fysiek toezicht op kan of zelfs mag houden.
Er ligt dus een eigen verantwoordelijkheid bij medewerkers. Om misverstanden te voorkomen, is het daarom handig dit vast te leggen in een thuiswerkovereenkomst.

Het is goed je te realiseren dat de fysieke werkplek slechts een van de elementen is van ‘gezond werken’. Als werkgever ben je er verantwoordelijk voor dat een werknemer in alle opzichten gezond en veilig kan werken. En dat betekent ook: voldoende bewegen, regelmatig wisselen van werkhouding én werkplek, een goede werk-privébalans en – zeer belangrijk – een mentale belasting die niet de pan uit rijst.

Maak van gezond (thuis)werken een terugkerendgespreksonderwerp binnen je organisatie

Maak daarom van gezond (thuis)werken een terugkerend gespreksonderwerp binnen je organisatie. Stimuleer sociale contacten tussen medewerkers, geef regelmatig voorlichting over gezond werken, luister naar klachten en ga samen op zoek naar oplossingen; dit zijn allemaal onderdelen van je arbozorgplicht.

Terug naar de thuiswerkplek. Het faciliteren­ is per definitie maatwerk, want ieder huis is anders en, zoals gezegd, een gedeelde verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer. Laat medewerkers aan de hand van een checklist hun werkplek evalueren. Stel vervolgens, indien nodig, een budget beschikbaar om de werkplek aan te passen. Houd hierbij in gedachten dat een verstelbaar (sta)bureau vaak helemaal niet nodig is. Losse onderdelen, zoals een volledig instelbare stoel, zijn slimmere investeringen. Net zoals het tijdelijk in bruikleen geven van ongebruikt kantoormeubilair.

En voor de toekomst? Denk na over de rol van thuiswerken. Ga je na de lockdown met z’n allen weer naar kantoor of kies je voor een hybride model, waarbij deels thuiswerken een blijvertje is? Dat bepaalt mede je arbo­beleid voor de toekomst.

* Om privacyredenen staat alleen Sabines voornaam vermeld. Haar volledige naam is bij de redactie bekend.

Wil je ook raad bij een probleem of dilemma?

Dit artikel komt uit FD Persoonlijk van 6 februari 2021, het weekendmagazine van het FD.

Meer uit onze kennisbank

Webinar on demand: video over de virtuele assistent
22 juli 2024 Video's

Video: Webinar over de Virtuele Assistent

In deze webinar on demand video leggen we je uit wat een Virtueel Assistent (VA) is, wat de… Lees verder
Meer continuïteit met een flexibel secretariaat
12 juli 2024 Blog

Social media ondersteuning

Een sterke online aanwezigheid is belangrijk voor het succes van elk bedrijf. Social media speelt… Lees verder
Virtueel Assistent Quita aan het werk voor haar opdrachtgevers van Moneypenny
11 juli 2024 Blog

Rechterhand nodig? Management ondersteuning door Moneypenny

Het fijne gevoel wanneer je dacht iets te zijn vergeten, maar je managementondersteuner alles gewoon… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!