Boekhouding door een Virtual Assistant: Wat wel en wat niet?

Bij Moneypenny spreken we regelmatig met potentiële klanten die hun financiële administratie of boekhouding willen uitbesteden bij een Virtual Assistant (VA). Maar wat bedoelen we precies met boekhouding? Wat kun je aan een VA overlaten en wat niet? We lichten toe waar we jou het beste bij kunnen helpen.

 

Op 6 augustus 2024
Samenwerken met je VA
boekhouding VA

Boekhouding of administratie: Wat bedoel je precies?

Het is belangrijk om duidelijk te hebben welke taken je precies wil uitbesteden. Sommige ondernemers zien alle uitvoerende, ondersteunende, interne taken in hun bedrijf als administratie. Dit betekent dat administratie veel meer kan omvatten dan alleen financiële taken.

De term boekhouding is specifieker en richt zich op financieel administratieve taken, zoals:

  • Inboeken van facturen in een boekhoudsysteem
  • Controleren van betalingen
  • Versturen van aanmaningen
  • Doen van aangiftes
  • Opstellen van financiële rapportages en jaarstukken

Boekhoudkundige taken uitbesteden

Als je overweegt een VA in te schakelen voor je financiële administratie of boekhouding, is het goed om te weten wat een VA kan doen. Moneypenny is geen administratiekantoor of accountant. Onze VA’s voeren uitvoerende en verwerkende taken uit voor ondernemers.

Wat kan een VA uitvoeren:

  • Beheer van de administratie- of finance-inbox:
    Ontvangen en downloaden van inkomende facturen.
  • Controleren van inkomende facturen:
    Nakijken of facturen correct en volledig zijn.
  • Betalingen klaarzetten:
    Voorbereiden van betalingen van goedgekeurde facturen, zodat de ondernemer deze kan accorderen.
  • Facturen doorsturen of inboeken:
    Goedgekeurde facturen doorsturen naar het administratiekantoor of zelf inboeken in het boekhoudsysteem.
  • Uitgaande facturen maken:
    Opstellen en versturen van facturen naar klanten.
  • Controleren van betalingen:
    Nagaan of uitgaande facturen zijn betaald (kan vaak geautomatiseerd worden).
  • Versturen van aanmaningen:
    Herinneringen sturen voor openstaande betalingen.

Wat doen we niet:

  • Opstellen van jaarstukken
  • Belastingaangiftes

Voor deze taken moet je een accountant of administratiekantoor inschakelen.

Wij helpen je met de ‘voorboekhouding’

Een Virtual Assistant van Moneypenny kan je veel uitvoerende en administratieve taken uit handen nemen, vooral op het gebied van de zogenaamde ‘voorboekhouding’. Dit zijn voorbereidende taken die jouw administratiekantoor of accountant veel werk uit handen nemen.

Wil je meer weten over waar we jou bij kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Meer uit onze kennisbank

nieuwsbrief-moneypenny
10 september 2024 In de media

Nieuwsbrief september 2024

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
Blog: Veelvoorkomende opstartproblemen met een Virtuele Assistent en hoe je ze oplost
10 september 2024 Blog

Opstartproblemen met een VA: zo los je ze op

Heb je het gevoel dat je nog steeds veel tijd kwijt bent aan het uitleggen van taken aan je Virtueel… Lees verder
Meet the Virtual Assistant Merel
Video's

Meet the VA – Merel

In deze video maak je kennis met Virtueel Assistent Merel. Merel vertelt je in deze video meer over… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!