Boekhouding door een Virtual Assistant: Wat wel en wat niet?

Bij Moneypenny spreken we regelmatig met potentiële klanten die hun financiële administratie of boekhouding willen uitbesteden bij een Virtual Assistant (VA). Maar wat bedoelen we precies met boekhouding? Wat kun je aan een VA overlaten en wat niet? We lichten toe waar we jou het beste bij kunnen helpen.

 

Op 6 augustus 2024
Samenwerken met je VA
boekhouding VA

Boekhouding of administratie: Wat bedoel je precies?

Het is belangrijk om duidelijk te hebben welke taken je precies wil uitbesteden. Sommige ondernemers zien alle uitvoerende, ondersteunende, interne taken in hun bedrijf als administratie. Dit betekent dat administratie veel meer kan omvatten dan alleen financiële taken.

De term boekhouding is specifieker en richt zich op financieel administratieve taken, zoals:

  • Inboeken van facturen in een boekhoudsysteem
  • Controleren van betalingen
  • Versturen van aanmaningen
  • Doen van aangiftes
  • Opstellen van financiële rapportages en jaarstukken

Boekhoudkundige taken uitbesteden

Als je overweegt een VA in te schakelen voor je financiële administratie of boekhouding, is het goed om te weten wat een VA kan doen. Moneypenny is geen administratiekantoor of accountant. Onze VA’s voeren uitvoerende en verwerkende taken uit voor ondernemers.

Wat kan een VA uitvoeren:

  • Beheer van de administratie- of finance-inbox:
    Ontvangen en downloaden van inkomende facturen.
  • Controleren van inkomende facturen:
    Nakijken of facturen correct en volledig zijn.
  • Betalingen klaarzetten:
    Voorbereiden van betalingen van goedgekeurde facturen, zodat de ondernemer deze kan accorderen.
  • Facturen doorsturen of inboeken:
    Goedgekeurde facturen doorsturen naar het administratiekantoor of zelf inboeken in het boekhoudsysteem.
  • Uitgaande facturen maken:
    Opstellen en versturen van facturen naar klanten.
  • Controleren van betalingen:
    Nagaan of uitgaande facturen zijn betaald (kan vaak geautomatiseerd worden).
  • Versturen van aanmaningen:
    Herinneringen sturen voor openstaande betalingen.

Wat doen we niet:

  • Opstellen van jaarstukken
  • Belastingaangiftes

Voor deze taken moet je een accountant of administratiekantoor inschakelen.

Wij helpen je met de ‘voorboekhouding’

Een Virtual Assistant van Moneypenny kan je veel uitvoerende en administratieve taken uit handen nemen, vooral op het gebied van de zogenaamde ‘voorboekhouding’. Dit zijn voorbereidende taken die jouw administratiekantoor of accountant veel werk uit handen nemen.

Wil je meer weten over waar we jou bij kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Meer uit onze kennisbank

nieuwsbrief-moneypenny
4 december 2024 In de media

Nieuwsbrief november 2024

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
Moneypenny's Human + AI-aanpak combineert technologie voor efficiëntie met mensen voor strategie en verbinding.
28 november 2024 Blog

De Toekomst van Virtueel Assistentie: Human + AI

Vraag je je af hoe je AI kunt inzetten om repetitieve taken sneller te laten verlopen en… Lees verder
Moneypenny Virtual Assistance: Welke taken kan een Moneypenny-VA jou uit handen nemen.
20 november 2024 Blog

Welke taken kan een VA voor jou uitvoeren?

Elke ondernemer kent het gevoel: taken die blijven liggen omdat er simpelweg geen tijd of energie… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!