De-officen: dat ruimt zo lekker op!

Ik heb een kantoor, dus ik besta. Zo was het motto ‘vroeger’, zo rond 2000. Iemand die een eigen bedrijf begon, schreef zich in bij de KvK om zich vervolgens te spoeden naar de makelaar voor kantoorruimte. Pas daarna kwam het aantrekken van personeel eens om de hoek kijken. Hoe anders is dat tegenwoordig.
 

Voor de huidige start-ups is het direct huren van kantoorruimte niet langer een vanzelfsprekendheid. En waarom zou het dat ook zijn? Met alle online tools en communicatiemiddelen kun je prima je bedrijf ‘in the cloud’ starten. Een fysieke ruimte komt op een later moment wel. Of niet.

Van office naar de-office

Misschien nóg wel interessanter zijn de bedrijven die van oudsher gewend zijn aan het hebben van kantoorruimte ‘oude stijl’, maar dusdanig geïnspireerd zijn geraakt door de mogelijkheden van het hebben van een officeless-company dat ze dat óók nastreven.

Maar waar vergaderen we dan?

Zo werd ik onlangs benaderd door een zakelijke relatie met de vraag of onze Virtuele Assistenten ook in te zetten zijn bij het de-officen. Het De-wat?! Aangestoken door innovatieve ontwikkelingen en door kritisch het eigen bedrijf onder de loep te nemen, was het management tot de conclusie gekomen dat de helft van de kantoorruimte ook zou moeten voldoen. Oftewel het bedrijf ging over tot de-officen. Gedurende dat proces rezen echter de nodige vragen. Wat moest er dan met het archief gebeuren en hoe zouden andere kantoorgebonden processen die nu nog ‘op papier’ plaatsvonden, zoals facturatie, dan worden georganiseerd? En waar moesten ze dan voortaan vergaderen? Stuk voor stuk vragen die inherent zijn aan Het Nieuwe Werken en waar onze VA’s overigens inderdaad raad mee weten.

Online bijbeppen

Het mooie van deze de-office-ontwikkeling is dat het niet alleen significant lagere kosten betekent qua huur, maar ook dat je als bedrijf eindelijk wordt gedwongen volledig digitaal te gaan. En het betekent ook: kritisch en met een frisse blik kijken naar ingesleten werk- en communicatieprocessen. Hoe delen wij informatie met elkaar? Zijn we afhankelijk van het koffieautomaat voor de laatste nieuwtjes of ontwikkelingen bij de klant of weten we elkaar ook digitaal te vinden? Als je die slag kan maken, ben je opeens een flexibel, slagvaardig en efficiënte organisatie. De moraal van het verhaal: ieder bedrijf zou eens moeten de-officen, of ze nu een kantoor hebben of niet.


Directeur Moneypenny

Dit artikel is ook gepubliceerd op het weblog van Brisk Magazine.

Door Marianne Sturman
Op 16 mei 2016
Blog
photo-1431540015161-0bf868a2d407

Meer inspiratie

15 oktober 2021 Testimonials

Interview met Virtuele Assistent Mariëlle – “Je loopt met je koffie naar boven en kan meteen aan de slag”

Vorige week interviewden wij Mari lle zij is sinds april aan het werk als virtueel assistent… Lees verder
13 oktober 2021 Thuiswerken & Leiderschap

Kosteloos steuntje in de rug bij een effectieve thuiswerkaanpak

We mogen weer naar het werk maar nog niet elke dag en niet allemaal tegelijk Je medewerkers… Lees verder
12 oktober 2021 Blog

Moneypenny kan eindelijk samen met haar klanten lustrum vieren

Vrijdag 1 oktober was het dan eindelijk zover Na diverse malen uitstel werd het 20-jarig bestaan… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!