De-officen: dat ruimt zo lekker op!

Ik heb een kantoor, dus ik besta. Zo was het motto ‘vroeger’, zo rond 2000. Iemand die een eigen bedrijf begon, schreef zich in bij de KvK om zich vervolgens te spoeden naar de makelaar voor kantoorruimte. Pas daarna kwam het aantrekken van personeel eens om de hoek kijken. Hoe anders is dat tegenwoordig.
 

Voor de huidige start-ups is het direct huren van kantoorruimte niet langer een vanzelfsprekendheid. En waarom zou het dat ook zijn? Met alle online tools en communicatiemiddelen kun je prima je bedrijf ‘in the cloud’ starten. Een fysieke ruimte komt op een later moment wel. Of niet.

Van office naar de-office

Misschien nóg wel interessanter zijn de bedrijven die van oudsher gewend zijn aan het hebben van kantoorruimte ‘oude stijl’, maar dusdanig geïnspireerd zijn geraakt door de mogelijkheden van het hebben van een officeless-company dat ze dat óók nastreven.

Maar waar vergaderen we dan?

Zo werd ik onlangs benaderd door een zakelijke relatie met de vraag of onze Virtuele Assistenten ook in te zetten zijn bij het de-officen. Het De-wat?! Aangestoken door innovatieve ontwikkelingen en door kritisch het eigen bedrijf onder de loep te nemen, was het management tot de conclusie gekomen dat de helft van de kantoorruimte ook zou moeten voldoen. Oftewel het bedrijf ging over tot de-officen. Gedurende dat proces rezen echter de nodige vragen. Wat moest er dan met het archief gebeuren en hoe zouden andere kantoorgebonden processen die nu nog ‘op papier’ plaatsvonden, zoals facturatie, dan worden georganiseerd? En waar moesten ze dan voortaan vergaderen? Stuk voor stuk vragen die inherent zijn aan Het Nieuwe Werken en waar onze VA’s overigens inderdaad raad mee weten.

Online bijbeppen

Het mooie van deze de-office-ontwikkeling is dat het niet alleen significant lagere kosten betekent qua huur, maar ook dat je als bedrijf eindelijk wordt gedwongen volledig digitaal te gaan. En het betekent ook: kritisch en met een frisse blik kijken naar ingesleten werk- en communicatieprocessen. Hoe delen wij informatie met elkaar? Zijn we afhankelijk van het koffieautomaat voor de laatste nieuwtjes of ontwikkelingen bij de klant of weten we elkaar ook digitaal te vinden? Als je die slag kan maken, ben je opeens een flexibel, slagvaardig en efficiënte organisatie. De moraal van het verhaal: ieder bedrijf zou eens moeten de-officen, of ze nu een kantoor hebben of niet.


Directeur Moneypenny

Dit artikel is ook gepubliceerd op het weblog van Brisk Magazine.

Door Marianne Sturman
Op 16 mei 2016
Blog
photo-1431540015161-0bf868a2d407

Meer inspiratie

Moneypenny nieuwsbrief
23 juni 2022 Nieuwsbrief

Nieuwsbrief juni

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
Zorgeloos op vakantie met een Virtueel Assistent van Moneypenny
22 juni 2022 Blog

Een Virtual Assistant zorgt ervoor dat jij zorgeloos op vakantie kunt

Waar ga jij deze zomer vakantie vieren? En wil je wel óf niet bereikbaar blijven voor personeel… Lees verder
Interview met Sandra Virtueel Assistent van Moneypenny. Zij werkt remote vanuit Portugal
20 juni 2022 Testimonials

Interview met virtueel assistent Sandra

“Mijn werk als Virtueel Assistent heeft het mogelijk gemaakt dat ik recent naar Portugal ben… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!