De 5 thema’s voor hybride werken in 2023

Na de definitieve doorbraak van hybride werken in de afgelopen jaren zie ik gemengde gevoelens ontstaan over het onderwerp. Medewerkers zijn in het algemeen nog steeds fan, maar bij leidinggevenden en ondernemers ontstaat her en der weerstand. In een onderzoek van YouGov in opdracht van LinkedIn dat in november 2022 werd gepubliceerd gaf bijna de helft van de deelnemende C-level managers uit Nederland aan dat zij de mogelijkheden voor flexibel werken wilden beperken. Het is dus niet alleen Elon Musk die geen thuiswerkenthousiasteling is.

Daarnaast merken we dat veel organisaties het idee hebben dat hybride werken wel zo’n beetje klaar is. De HR- en ICT-randvoorwaarden zijn ingeregeld. Thuiswerken is behoorlijk ingeburgerd dus “door naar het volgende onderwerp”! Dat is doodzonde, want de veranderingen in (samen)werken die hybride werken vraagt, zijn echt nog niet overal verankerd. En dat betekent dat veel organisaties ook nog niet alle vruchten plukken van hybride.

Vanuit onze diepgaande kennis van en ervaring met hybride werken zie ik de volgende vijf thema’s voor 2023:

Door Susan Smulders
Op 21 december 2022
Blog

Thema 1: hybride benutten om je klanten beter te bedienen

Hybride werken wordt tot nu toe vooral ingezet als arbeidsmarktinstrument. Gezien de wensen van medewerkers en de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt is dat niet verbazingwekkend. Hybride biedt je echter meer mogelijkheden. Als je je werkprocessen en dienstverlening opnieuw tegen het licht houdt, zijn er namelijk legio opties om je klanten beter van dienst te zijn. Van aangepaste openingstijden en nieuwe manieren van klantcontact tot het optimaliseren en versnellen van processen. Een mooi praktijkvoorbeeld vond ik een backofficemedewerker die ingebeld werd door een accountmanager tijdens een klantgesprek en online direct aanpassingen kon doen in het verlichtingsplan op basis van de feedback van de klant.

Thema 2: kantoorcapaciteit optimaliseren

Bezetting op kantoor blijft een dingetje in veel organisaties. Het is een van de zorgen van leidinggevenden. Er lijkt een di-do-werkpatroon te ontstaan waarin medewerkers vooral op dinsdag en donderdag op kantoor zijn. Op vrijdag kun je in veel panden een kanon afschieten zonder veel risico. De kans dat je iemand raakt is beperkt. Als medewerkers structureel een significant deel van hun tijd thuiswerken is het de moeite waard om te overwegen waar je je kantoor voor wilt gebruiken en hoeveel ruimte je überhaupt nodig hebt. In de praktijk zien we diverse oplossingen. ING en het CBS sluiten bijvoorbeeld op vrijdagen een deel van hun (hoofd)kantoren. Andere organisaties gaan het gesprek aan over het verdelen van aanwezigheid over dagen. Ook reductie van vierkante meters en herinrichting van kantoren zijn op veel plekken aan de orde.

Thema 3: leidinggevenden ondersteunen en begeleiden

Bij hybride werken verandert de rol van leidinggevenden behoorlijk. Ze hebben een nieuw werkpatroon moeten vinden en zich andere vaardigheden eigengemaakt. De fundamentele vraagstukken over leidinggeven aan hybride werkers blijven echter vaak liggen. Er is niet overal tijd en ruimte gemaakt om daar als leidinggevenden bij stil te staan. Dat is jammer aangezien je onder andere op zoek moet naar een nieuwe balans tussen sturend en ondersteunend leidinggeven, je een nieuwe rol krijgt als regisseur van het sociale proces en je diverse belangenafwegingen bespreekbaar moet maken en houden. Alle reden dus om in 2023 extra aandacht te besteden aan leidinggevenden.

Thema 4: verbinden, verbinden en verbinden

Naar mate organisaties langer hybride werken wordt het steeds belangrijker om bewust te werken aan verbinding. Het gaat hierbij niet alleen om verbinding binnen teams. Daar zijn veel organisaties op meer of minder gestructureerde wijze wel mee bezig. Het gaat juist ook over verbinding tussen teams en met de algehele organisatie. Hoe zorg je dat mensen elkaar over afdelingen en projecten weten te vinden? Hoe zorg je dat medewerkers onderdeel van de club blijven, ook als ze minder vaak (of misschien wel helemaal niet) op kantoor zijn?

Thema 5: kennisdeling en innovatie faciliteren

Het laatste thema is ook een van de zorgpunten van veel leidinggevenden. Als je meer op afstand werkt, kun je niet meer op toevallige momenten vertrouwen om kennis over te dragen. Je ‘hoort’ immers minder in de wandelgangen of aan je bureau. Nu kun je je natuurlijk afvragen of toevallige momenten handig zijn als primair mechanisme om kennis over te dragen of nieuwe ideeën te ontwikkelen, maar dat is een andere discussie. Hybride werken biedt je in ieder geval de kans om bewust en weloverwogen na te denken over de overdracht van kennis en het genereren van innovatieve ideeën. De technologie die op afstand (samen)werken faciliteert, biedt gelukkig ook mogelijkheden voor kennisdeling en innovatie.

Advies en ondersteuning bij hybride werken

Hybride werken is zeker nog niet af. Sterker nog, het leuke deel begint eigenlijk pas net. Als je medewerkers hybride kunnen werken, is het tijd om in te zoomen op delen van hybride (samen)werken die toegevoegde waarde leveren voor klanten en organisatie.

Herken je bovenstaande thema’s, heb je vragen over hybride werken of loop je tegen vraagstukken aan in jouw organisatie? Stuur me dan een mail of plan direct een kwartiertje in mijn agenda om te sparren. Geheel vrijblijvend uiteraard! Meer lezen over ons gedachtengoed? Bekijk dan ons boek Hybride Wérkt.

Hybride werken met succes verankeren in jouw organisatie?

Herken je deze thema’s, heb je vragen over hybride werken of loop je tegen vraagstukken aan in jouw organisatie? Stuur me dan een mail of plan direct een kwartiertje in mijn agenda om te sparren. Geheel vrijblijvend uiteraard!

Meer lezen over ons gedachtengoed?

Meer uit onze kennisbank

Marianne Sturman interview bij Management Support 'Een goede virtual assistant is nog geen goede ondernemer’.
10 april 2024 In de media

Management Support: Interview met Marianne Sturman over de rol van Virtueel Assistenten

In een interview met Management Support deelt Marianne Sturman, oprichter van Moneypenny, haar… Lees verder
nieuwsbrief-moneypenny
10 april 2024 In de media

Nieuwsbrief april 2024

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
complex agendabeheer
10 april 2024 Samenwerken met je VA

Geef het gedoe van agendabeheer uit handen met EasyCal

Het plannen van afspraken lijkt vaak een eenvoudige klus, totdat je in de wirwar van agenda’s… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!