Door: Jori, Virtuele Assistent bij Moneypenny

Het zijn barre tijden voor veel ondernemers. De economische crisis is voelbaar en manifesteert zich bij veel bedrijven: Verminderde inkomsten, hogere lasten, ontslagen, bezuinigingen, bedrijfsbeëindiging: het is allemaal aan de orde van de dag.

In de regio waarin ik werkzaam ben is het bar en boos. Bedrijven vallen als kakkerlakken. Mijn vrienden- en kennissenkring telt inmiddels al een aantal werkzoekenden. Of, in minder fraaie bewoordingen: werklozen. De ellende lijkt niemand bespaard te blijven. Alhoewel? Is dat zo? Niemand?
Ikzelf, virtuele assistent, vaar er wel bij. Het gezegde ‘de een zijn dood is de ander zijn brood’ lijkt juist in deze tijden op te gaan voor virtuele assistenten.

Misschien behoeft de term ‘virtuele assistent’ nog enige uitleg. Want alhoewel ‘het nieuwe werken’ al een grote vlucht begint te nemen lijkt nog niet elke ondernemer op de hoogte te zijn van de mogelijkheden van, of klaar te zijn voor het inzetten van virtuele assistenten: Een virtuele assistent is een werknemer die ‘op afstand’ werkzaam is. Die, geheel in de geest van het nieuwe werken buiten de deuren van de werkgever of opdrachtgever zijn of haar werkzaamheden uitvoert, daarbij geholpen door de moderne technieken van vandaag.

Tal van voordelen voor de werkgever: Een virtuele assistent behoeft geen werkplek binnen de kantoormuren. De virtuele assistent bezit zijn/haar eigen computer, telefoon, en al het andere wat nodig is om zijn/haar werk te doen. De virtuele assistent verspilt geen kostbare werktijd bij de koffieautomaat. De virtuele assistent maakt geen reiskosten. De virtuele assistent komt nooit te laat.

Terug naar de crisis: Bedrijven hebben het moeilijk. Met pijn in het hart moeten bestuurders  personeel laten gaan, omdat de maandelijks terugkerende loonkosten niet meer op te brengen zijn. Die pijn in het hart wordt als snel vervangen door pijn in de maag. Pijn in de maag van de problemen die de personeelskrimp in de bedrijfsvoering veroorzaakt: Er moeten prioriteiten worden gesteld, bepaalde werkzaamheden worden op een laag pitje gezet en andere blijven helemaal liggen. En ja, daar komt het gemak van de virtuele assistent om de hoek kijken: Een virtueel assistent huur je gemakkelijk in voor een incidentele klus, zonder de verplichtingen van een loondienstfunctie. Is de klus geklaard, dan neemt de virtuele assistent weer afscheid. Met een virtuele armzwaai.

Hoezo crisis? Voor mij als virtueel assistent is zelfs de crisis virtueel: Hij is er wel, maar ik zie hem niet.

Jori is Virtuele Assistent en werkt zowel voor opdrachtgevers van Moneypenny als voor eigen opdrachtgevers. Jori voert opdrachten uit op het gebied van notuleerwerkzaamheden, teksten schrijven en redigeren, administratieve werkzaamheden, secretariële ondersteuning, het verzorgen van notuleertrainingen.

 

 

  • TAGS:  
  • CATEGORIE:  Werken met een Virtuele Assistent
  • Geen reacties

    Reageren

    (verplicht)