“Margot weet direct proactief de taken te benoemen die voortkomen uit andere taken. Ze denkt met mij mee en trekt zo op positieve manier meer werk naar zich toe. Ik noem dit ook wel het Margot-effect.”
Dit was Nico’s antwoord op de vraag of het takenpakket van virtueel assistent Margot zich heeft uitgebreid vanaf het moment dat ze voor hem werkt. Lees in dit interview meer over zijn bedrijf en hoe de samenwerking met zijn virtueel assistent Margot en Moneypenny verloopt.
Wij verzorgen full service marketing voor middelgrote ondernemingen in machinebouw, aannemerij, AGF en zakelijke dienstverlening. Van logo en huisstijl tot website, content, SEO, social media, magazines en beurzen. In zeiljargon is de zichzach-koers de enige manier om tegen de wind in te zeilen. Ook succes in ondernemen is geen rechte lijn, maar een proces van onderzoeken en aanpassen. Ikzelf zit voornamelijk met klanten om tafel en ben bezig met het ontwikkelen van hun marketingstrategie en planning. Ik stuur een team aan van marketing- en communicatieprofessionals die zorgdragen voor de uitvoering van de marketingtrajecten. Voor de keyaccounts blijf ik ook het aanspreekpunt zodat er geen informatie verloren gaat en een drukbezette directeur maar één keer zijn verhaal hoeft te doen.
Ik wilde meer tijd overhouden voor klantcontact en taken als administratie uit handen geven. Margot doet ondertussen meer dan dat, waaronder een stuk websitebeheer. Ik waardeer het om met haar te sparren over uiteenlopende onderwerpen. Margot weet direct proactief de taken te benoemen die voortkomen uit andere taken. Ze denkt met mij mee, waardoor ze op een positieve manier meer werk naar zicht toetrekt. Ik noem dit ook wel het ‘Margot-effect’. Een voorbeeld is dat ik haar wel eens vraag om een stukje tekst op een website aan te passen. Als ik dan de Nederlandse tekst aanlever, vraagt ze al meteen of de Engelse ook al gereed is of nog vertaald moeten worden. Heerlijk om met zo’n assertieve virtueel assistent samen te werken. Door deze werkhouding ontlast Margot mij en geeft ze me veel rust.
De samenwerking op afstand verloopt perfect. Bij ZICHZACH werkten we ook voor corona al veel online samen, bijvoorbeeld via Google Drive en online projectmanagement tools. Daardoor waren we al volledig ingericht op locatie-onafhankelijk werken en was de stap naar een virtual assistent klein. De enige taken die lastiger bij een virtual assistent zijn neer te leggen, zijn ad hocwerkzaamheden, omdat je op afstand en niet altijd op hetzelfde moment aan het werk bent.
Goed, het idee dat er een vangnet is, in het geval dat Margot bijvoorbeeld een keer ziek is, is een fijn gevoel. Al zijn we nog nooit in die situatie terechtgekomen. Margot is nauwelijks ziek en weet er altijd wel een mouw aan te passen. Een ander voordeel van een virtueel assistent via een bureau, is dat Margot ook trainingen krijgt. Dat merk je ook in de werkwijze.
Absoluut. Sterker nog; dat heb ik al gedaan en hier is ook een samenwerking uit voortgekomen!
Benieuwd naar ZICHZACH? Check hier hun website. Overweeg je ook met een virtueel assistent samen te werken? Check dan onze website voor meer informatie en tarieven of plan direct een vrijblijvend gesprek in met Marianne om te sparren.
Maak digitaal kennis en stel al je vragen. Of lees meer over onze VA-service.