Mariska over het VA-duo die Talentcoach ontzorgen

Het is voor mij als ondernemer een ontzettend fijn idee en een zorg minder dat jullie voor de juiste fit zorgen. Tegelijkertijd zijn jullie virtuele assistenten professioneel en merk ik ook écht dat ze er zijn om ons te ontzorgen. 

Mariska is de oprichtster van Talentcoach, en hier werken ze samen met twee virtuele assistenten (VA’s) van Moneypenny, namelijk Jessica en Sera. Lees in dit interview wat Talentcoach precies doet, waar onze VA’s hen mee ontlasten en waarom ze bij Talentcoach zo blij zijn met de samenwerking met VA-bureau Moneypenny. 

Door Willemijn
Op 30 november 2022
Succesverhalen
interview-mariska-opdrachtgever-moneypenny

Mariska, kan je allereerst iets meer vertellen over jou en over Talentcoach? 

Zeker, ik ben geboren en getogen in Amsterdam. Ik woon nu bijna 20 jaar in Amsterdam-Zuidoost, en ik heb twee kinderen, waarvan er één al volwassen is. Gedurende mijn masteronderzoek ben ik zestien jaar geleden in aanraking gekomen met de voedselbank in Amsterdam. Op dat moment dacht ik “Hoe kan het dat wij in zo’n rijk land als Nederland een voedselbank hebben?”. Dit bleef me bezighouden, waardoor ik uiteindelijk zelf in die wereld een project ben gestart dat ik Talentcoach noemde. Het idee hierachter was om mensen te ondersteunen die bij de voedselbank hadden gelopen en ondertussen hun schulden weer onder controle hadden. Wanneer je namelijk jaren bezig bent geweest met letterlijk overleven, is een re-integratie in de samenleving ondertussen best lastig geworden. Met Talentcoach probeerde ik de juiste vragen te stellen, zodat deze mensen (opnieuw) hun talenten kunnen ontdekken. Hier begeleidde ik hen bij omdat blijkt dat deze mensen vaak zijn vergeten dat ze talenten hebben, laat staan dat ze nog weten wat ze willen.  

Wat een ontzettend goed initiatief. Hoe is het vanaf dat moment verdergegaan met Talentcoach? 

Van een project in Amsterdam zijn we uitgegroeid naar een sociale onderneming die actief is in de vier grote steden Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam en volgend jaar gaan we landelijk. Omdat deze begeleiding zo belangrijk bleek en er veel vraag naar was, ben ik gaan samenwerken met het bedrijfsleven. Zij laten hun medewerkers als (vrijwillige) coach iemand begeleiden en wij geven de deelnemers trainingen. Ons meest succesvolle programma op dit moment is Lef op de arbeidsmarkt, waar we mensen die al jaren in de bijstand zitten begeleiden naar werk. Daarnaast ben ik naar het bedrijfsleven toegestapt, omdat coaching ondertussen al een hot topic was en ik op dat moment zo inschatte dat bedrijven graag zouden willen helpen bij zo’n coaching proces en de re-integratie in de samenleving. Deze twee werelden ben ik op deze manier aan elkaar gaan koppelen en zodoende is Talentcoach uiteindelijk twaalf jaar geleden van de grond gekomen.   

Waar liep je tegenaan dat je onze VA service hebt ingeschakeld en wanneer was dit?  

Dit was ongeveer twee jaar geleden. In de eerste instantie wilde ik de hulp van VA’s inschakelen voor onze programmamanagers. Wij werken bij Talentcoach met verschillende programma’s, met elk een eigen programmamanager. Deze managers coachen zowel de medewerkers van de bedrijven waarmee we samenwerken, als onze klanten die wij begeleiden bij het vinden van een nieuwe baan. Aan de achterkant moet dan heel veel geregeld worden, en ik merkte dat de programmamanagers hierop leegliepen, doordat dit het minder leuke werk is voor hen. Zij moeten zich immers kunnen focussen op het coachen. Daarnaast ben ik natuurlijk voor mezelf begonnen en had ondertussen een team van zeven mensen om me heen gecreëerd. Eerst deed ik alles zelf, maar ondertussen werden de ‘kleine dingetjes’ tussendoor, een soort dagtaak naarmate het team begon te groeien. Hierdoor hield ik me niet meer bezig met de dingen waar ik blij van werd en was de hulp van Moneypenny wederom de perfecte uitkomst.  

En wat nemen VA’s Sera en Jessica jullie zoal uit handen?  

Al het regelwerk dat erbij komt kijken. Dit kan een stukje administratie zijn, maar ook communicatie voor bijvoorbeeld het opzetten van afspraken.  

Merk je dat naarmate de tijd vordert het takenpakket van de virtuele assistenten zich uitbreidt? 

Ik moet er nog steeds af en toe aan wennen dat ik de ‘kleine-tussendoor-dingetjes’ over kan dragen aan Sera en Jessica en elke keer als ik me bedenk “Oja, dat kan ik gewoon aan hen vragen”, maakt me dat nog steeds super blij. Het komt steeds meer in m’n systeem en begin er steeds meer de luxe van in te zien! Alle programmanagers werken op zzp-basis en ook zij maken dus gebruik van de virtuele assistenten. De één meer dan de ander, dat mogen ze helemaal zelf bepalen.  

Hoe verloopt jullie samenwerking op afstand? 

Wij zijn met Talentcoach al heel erg gewend om vanuit huis en online te werken. De samenwerking op afstand is voor ons hiermee perfect. Sera en Jessica zijn tech-savvy, dus pakken dit ook helemaal goed op.  

Wat is je ervaring met Moneypenny in het algemeen? 

Heel erg goed. Marianne, oprichtster van Moneypenny, snapt perfect waar ondernemers tegenaan lopen en dat merk ik terug in het werk dat Moneypenny levert. Zo is het bijvoorbeeld een enorme plus om met virtuele assistenten samen te werken van een bureau. De Moneypenny-VA’s zijn zorgvuldig geselecteerd, worden getraind en er wordt voor back-up gezorgd wanneer een virtueel assistent niet beschikbaar is. Het is voor mij als ondernemer een ontzettend fijn idee en een zorg minder dat jullie voor de juiste fit zorgen. Tegelijkertijd zijn jullie virtuele assistenten professioneel en merk ik ook écht dat ze er zijn om ons te ontzorgen.  

Zou je andere ondernemers aanraden samen te werken met een virtueel assistent? 

Zeker. Ik ben sowieso een voorstander van virtuele assistenten voor ondernemers zoals ik. Het is heerlijk om bepaalde taken uit te kunnen besteden, zodat je tijd hebt voor het werk waar je goed in bent en waar je blij van wordt.  

Zijn er nog dingen niet benoemd in dit interview die je wel benoemd zou willen hebben? 

Wat ik een bonus vond was Moneypenny’s uitnodiging voor de première van James Bond in Tuschinki. Dit was echt een cadeautje. Bij grote bedrijven vinden logischerwijs sneller grote evenementen plaats. Voor de kleinere ondernemingen, zoals Talentcoach, kan dit wat lastiger zijn. Daarom is het extra leuk dat jullie dit initiatief hebben genomen, dit werd heel erg gewaardeerd.   

Meer weten?

Benieuwd naar het bedrijf van Mariska? Check hier de website. Overweeg je ook met een Virtueel Assistent samen te werken? Check dan onze website voor meer informatie en tarieven of plan direct een vrijblijvend gesprek in. 

Benieuwd wat Moneypenny voor jou kan betekenen?

Maak digitaal kennis en stel al je vragen. Of lees meer over onze VA-service.

Meer uit onze kennisbank

Blog: 5 redenen waarom je met een VA-bureau wilt werken versus een andere oplossing
4 november 2024 Blog

5 redenen waarom je met een VA-bureau wilt werken versus een andere oplossing

Het beheren van je bedrijf kan uitdagend zijn, vooral wanneer je externe hulp nodig hebt om alles… Lees verder
Moneypenny blog: 5 redenen waarom jij een VA van Moneypenny wil
28 oktober 2024 Blog

5 redenen waarom jij een VA van Moneypenny wil

Ben je aan het overwegen om met een virtueel assistent te werken, maar weet je niet goed welk… Lees verder
Opdrachtgever Freek is al sinds 2001 klant bij Moneypenny
23 oktober 2024 Succesverhalen

Freek Lapré: Al 23 jaar klant bij Moneypenny

“Ik waardeer het werk van een VA enorm; zonder hun hulp kun je je bedrijf niet goed… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!