Door: Marianne Sturman
Lisette is sinds twee maanden als Virtueel Assistent (VA) bij Moneypenny aan de slag. Toen ze bij ons begon dacht ze dat ze als VA alleen te maken zou krijgen met zakelijke klanten, maar niets is minder waar. Er melden zich namelijk steeds meer particuliere klanten die werkzaamheden in de privésfeer door hun VA laten uitvoeren. In dit interview lees je onder meer wat Lisette allemaal voor haar (privé)klanten mag doen en wat het verschil is met zakelijke klanten.
Ik heb een zeer diverse achtergrond qua opleiding en ervaring. Na mijn opleiding bij Schoevers ben ik na wat omzwervingen in voornamelijk commerciële functies terechtgekomen. Toen de financiële crisis uitbrak werd mijn contract niet verlengd en zat ik opeens thuis. Dat was het laatste wat ik wilde.
Omdat de banen niet voor het oprapen lagen keek ik niet alleen naar commerciële functies, maar stond ik ook open voor jobs in de managementondersteuning, daar had ik tenslotte een goede opleiding in genoten. Dat bleek een goede beslissing, want al snel kreeg ik een baan aangeboden als beleidsmedewerker bij de Provincie Noord-Holland. Wat begon als een tijdelijk project van een half jaar is uiteindelijk uitgegroeid tot een mooie klus van vijf jaar.
Maar het commerciële bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik was inmiddels ook een eigen bedrijf begonnen, een webshop in wijnen. Dat was lastig met een 9-5 job, dus toen ben ik gaan uitkijken naar iets dat ik zou kunnen combineren met mijn ondernemerschap.
Toen ik de vacature bij Moneypenny tegenkwam, een baan als VA én Accountmanager, waarbij ik 100% vanuit huis zou kunnen werken én mijn eigen tijd kon indelen, heb ik niet lang geaarzeld en heb ik mijn sollicitatie ingediend. And the rest is history…er was een goede klik met de andere dames van het Moneypenny team en ik kon direct aan de bak.
Inmiddels heb ik al meerdere opdrachtgevers waar ik als VA voor werk. Daarnaast ben ik binnen het Moneypenny team verantwoordelijk voor de klanten die losse klussen aan een VA willen uitbesteden. Die klanten hebben niet direct behoefte aan een vaste assistent, omdat ze nog niet op structurele basis werk te vergeven hebben.
Voor deze specifieke klantgroep heeft Moneypenny een zogenaamde Do-its prepaid kaart ontwikkeld die eenvoudig via onze site aangeschaft kan worden. De opdrachtgever koopt dus van tevoren uren in en die worden op ad hoc basis ingezet voor losse klussen. Ik ben het aanspreekpunt voor deze klanten en als ik tijd heb voer ik zelf de werkzaamheden uit die op dat moment aan ons gedelegeerd worden. Als de klus niet in mijn planning past regel ik een collega-VA.
Ik bedien dus zowel zakelijke als particuliere klanten. En dat vind ik ontzettend leuk, vanwege de enorme diversiteit aan werkzaamheden. Ik heb 2 zakelijke opdrachtgevers, ondernemers, die mij als vaste VA hebben. Voor de een voer ik voornamelijk administratieve taken uit, zoals de boekhouding. Voor de andere ondernemer vervul ik de executive assistant rol en draag ik bijvoorbeeld zorg voor agendabeheer en het boeken van zakenreizen. Dan heb ik nog klant die als zakelijke klant binnenkwam maar nu ook privétaken bij mij neerlegt. En tot slot bedien ik een aantal Do-its klanten die mij puur inschakelen voor privétaken, zoals het zoeken en inschakelen van een schoorsteenveger, het uitzoeken van een vakantie en het regelen van een hovenier.
De grootste gemene deler is dat beide typen klanten tijd willen winnen door taken aan een VA te delegeren. Het verschil is dat de zakelijke klant tijd wil vrijspelen voor zijn of haar werk of bedrijf. En de particuliere klant wil vooral meer vrije tijd.
Het takenpakket voor een zakelijke klant is heel anders dan voor een privépersoon die ik ondersteun. Voor ondernemers ben ik bezig met spreadsheets, boekhouding, afspraken maken. Ik werk dan met zakelijke toepassingen, zoals MS Office, dropbox, online boekhoudpakketten en allerlei andere (online) tools.
Voor particuliere klanten ben ik vooral aan het googelen. Zo moest ik laatst voor een klant op zoek naar een heel specifiek soort zonnebril en daarna naar een zogenaamd knee board. En grappig genoeg weet ik van particuliere klanten meestal helemaal niets, zoals wat ze voor werk doen. Dat is helemaal niet relevant in de context van de ondersteuning die ik ze bied.
Waar ik blij van word is als klanten mij om advies vragen. Een belangrijk onderdeel van mijn werk voor particuliere klanten is om opties op een rij te zetten. Bijvoorbeeld voor een vakantie. En dan is het zo mooi als de klant aan mij vraagt wat ik zou doen.
Ja natuurlijk! In je privéleven ben je vaak veel tijd kwijt met allerlei randzaken, van het uitzoeken van een verzekering tot het vinden van een goede aannemer voor je verbouwing. En ongemerkt zit je daardoor in je vrije avonden en de weekenden veel achter de computer. Voor je tuin laat je de tuinman komen, voor het schoonmaken de huishoudelijke hulp. Waarom zou je niet een VA inschakelen voor je persoonlijke computerwerk? En van onze tarieven zal je niet schrikken, wedden dat wij minder kosten dan je tuinman?
Na het lezen van dit interview vind je het misschien leuk om Lisette’s eigen site te bekijken. En als je overweegt een VA voor losse klussen in te schakelen, kijk dan eens naar de mogelijkheden om een prepaid kaart aan te schaffen. Je zit nergens aan vast en kan op een laagdrempelige manier ervaring opdoen met een VA.
Je kan natuurlijk ook contact opnemen met Marianne Sturman (06-51222840) voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden.