Vorige week interviewden wij Willemijn, één van onze nieuwste VA’s. Willemijn maakte een bliksemstart bij Moneypenny; ze wist in rap tempo 3 opdrachtgevers te overtuigen van haar kunnen. We vroegen haar hoe het gaat en wat eigenlijk haar mening is over het hebben van een Master diploma en werken als VA? Lees het hele interview hieronder!
Jazeker, laat ik bij het begin beginnen. Ik ben opgegroeid in Doorn en toen ik 18 was, ben ik verhuisd naar Amsterdam om de studie Media en Cultuur aan de UvA te volgen. Daarna heb ik nog een master New Media & Digital Culture gedaan. Na deze master heb ik een marketing stage gedaan bij Ace & Tate.
Vervolgens ben ik in een PR-management functie gerold bij Obike, een bike sharing service die helaas niet aan de Nederlandse standaarden en verwachtingen bleek te voldoen. Al zoekende naar een nieuwe baan werd ik benaderd door Roland Berger om daar als PA aan de slag te gaan. Ik vond de taken eigenlijk verrassend goed bij me passen dus ben ik er gewoon voor gegaan. Daar heb ik met veel plezier ruim 2 jaar als PA gewerkt voor 3 managing partners.
Vorig jaar was het plan om samen met mijn half-Amerikaanse vriend te verhuizen naar New York. Daarom heb ik destijds mijn baan opgezegd en ben ik begonnen aan cursussen grafisch design, een uit de hand gelopen hobby. De verhuizing naar New York is vanwege Corona nooit tot stand gekomen, toch heeft dit ook weer andere deuren geopend. Inmiddels wonen we heel fijn in een koophuis in Rotterdam.
Om naast de grafische klussen die er binnenkomen toch wat meer zekerheid van inkomen te hebben, heb ik besloten om aan de slag te gaan als VA. Al zoekende naar VA opdrachten kwam ik bij Moneypenny terecht. Het locatie onafhankelijk werken past bij mij en de assistant rol kende ik al goed vanuit mijn werkervaring
Ik ben pas net begonnen en dus nog een beetje zoekende naar de juiste modus.
Op dit moment ben ik vooral bezig met alles op poten zetten aangezien ik voor 3 opdrachtgevers tegelijk ben begonnen. Daarom heb ik nu vooral de focus op mijn werk als VA. Straks wil ik wel meer de balans gaan verdelen en mijn tijd vrijer indelen. Ik verwacht dat transparantie en communicatie hierbij erg belangrijk zullen zijn, samen met het managen van verwachtingen.
Op dit moment heb ik drie opdrachtgevers. Voor een foundation doe ik voornamelijk administratieve en financiële werkzaamheden. Bij de andere 2 opdrachten zit ik echt in een ondersteunende rol gericht op de processen in het bedrijf. Waarbij ik voor de ene opdrachtgever de agenda’s beheer, meetings plan en het klantcontact doe. Voor de andere opdrachtgever, een bedrijf die trainingen op HR gebied verzorgt, doe ik vooral contractbeheer.
Soms kan ik mijn skills als designer ook inzetten voor mijn opdrachtgevers. Zo moest ik laatst wat certificaten vormgeven in Word. Toen heb ik voorgesteld om dit via Adobe Illustrator te doen zodat ik een mooier resultaat kon opleveren. De opdrachtgever was blij met het eindresultaat.
Ik heb dat ook vaker gehoord en kan wel begrijpen waar het vandaan komt. Maar voor mij is deze combinatie juist wat ik wil en ik kies hier heel bewust voor. Ik word blij van mensen blij maken. Ik vind het fijn om mensen te ontlasten en mee te denken. De taken sluiten niet altijd aan bij mijn studie en achtergrond maar werken als VA levert me ook veel op, zoals flexibiliteit én zekerheid.
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen en tot zover voldoet het helemaal aan mijn verwachtingen. Ik denk dat het belangrijk is om open en transparant te communiceren en pro-actief te zijn. Wanneer je dit niet doet zouden er misschien wat nadelen kunnen ontstaan.
De virtuele collega’s die ik erbij heb gekregen, dat is wel echt een nieuwe wereld voor mij. Het is eigenlijk wel heel relaxed dat je vanuit je eigen werkomgeving ook leuk contact kan hebben met collega’s. Het lijkt me wel leuk om straks, op de Moneypennydag, iedereen fysiek te ontmoeten.
Flexibiliteit, vrijheid en controle. Zelf je tijd kunnen indelen vanuit waar dan ook. Het is denk ik wel belangrijk om je verantwoordelijk te blijven voelen.
In het begin komt er veel op je af, vaak krijg je een aantal opdrachten tegelijk. Geef jezelf de tijd om te wennen. Het geeft mij rust om in deze fase me volledig te focussen op mijn nieuwe opdrachten.
Want eigenlijk start je gewoon bij 3 verschillende bedrijven met een nieuwe baan en komt er veel informatie op je af. Het aantal uur dat je gaat werken voor de opdrachtgever staat hier eigenlijk los van. Gun jezelf tijd om alles onder de knie te krijgen.
Nog een tip die ik graag wil meegeven; durf te vragen op het moment dat je twijfelt. Het wordt echt gewaardeerd als je meteen om duidelijkheid vraagt.
Check onze site of neem direct contact met Marianne Sturman via 06-51222840. Je mag ook ons contactformulier invullen, dan nemen wij contact met jou op.