“Ik vind het heel mooi dat ik mijn opdrachtgevers kan helpen met hun missie naar een betere wereld. Op deze manier kan ik ook mijn steentje bijdragen.”
Wij interviewden virtueel assistent Tamara. Zij is van alle markten thuis en zet zich in voor een beter milieu. In dit interview lees je hoe ze dit realiseert met haar werk als VA.
Ik ben als eerst begonnen op de kunstacademie. Hoewel deze opleiding iets te zweverig voor mij was, ben ik hierna illustrator geworden. Deze expertise komt nu goed van pas als VA. Na de kunstacademie, die ik niet helemaal af heb gemaakt, ben ik psychologie gaan studeren. Ik ben toen in de tussentijd gaan werken als pedagogisch medewerker, doordat ik een tijdje leerkracht ben geweest op de basisschool sprak dit mij erg aan om te gaan doen. Op een gegeven moment mocht ik bij dit bedrijf bij de receptie werken, hier kwam ik erachter dat ik deze plek eigenlijk veel leuker vond. Het plannen en organiseren ging mij erg goed af en ik had hier veel plezier in.
Na mijn bachelor en master psychologie ben ik mij gaan oriënteren op verschillende banen. Door de specialisatie die ik in psychologie heb, was het keuzeaanbod in banen niet heel groot voor mij. Daarbij kwam ik er al snel achter dat ik veel data moest gaan analyseren en precies dit spreekt mij het minste aan in dit vakgebied. Ik ben toen als tussenbaan gaan werken als secretaresse en ook hier merkte ik weer dat het plannen en ondersteuning aanbieden mij helemaal lag. In mijn privéleven ben ik overigens net zo, zelfs als ik op vakantie ga maak ik een draaiboek. Plannen en to-do lijstjes maken; ik houd ervan. Toen ik werkzaam was als secretaresse had ik ook een coach die mij hielp bij mijn loopbaan, zij attendeerde mij op Moneypenny. Zij vond dit helemaal bij mij passen en ja, ikzelf eigenlijk ook. Ik ben toen gaan solliciteren en vanaf dat moment ging het heel snel. Ik kon gelijk van start.
Vanaf het begin heb ik bij Moneypenny aangegeven dat ik als persoon echt iemand ben die veel om de natuur geeft. Ik ben sinds jongs af aan vrijwilliger en donateur voor het Wereld Natuur Fonds. Moneypenny gaf gelijk al aan hier iets mee te kunnen bij mijn opdrachten als VA. Mijn eerste opdracht, een bedrijf dat banken bij elkaar brengt voor investeringen die goed zijn voor het klimaat. Helemaal in mijn straatje dus.
Ik ben nogal een workaholic. Toen ik net begon als virtueel assistent ging ik vaak in de avonden nog door met werken, omdat ik dan lekker in de ‘flow’ zat. Virtueel werken was nog helemaal nieuw voor mij. Al snel merkte ik dat ik dit toch wel anders moest gaan aanpakken en vaste werktijden voor mezelf moest plannen. Dat doe ik nu en sindsdien gaat het veel beter. Ik vind het superfijn om mijn eigen dag te kunnen indelen en deze vrijheid te hebben.
Mijn 5 opdrachten zijn erg divers. Zo bewaak ik bijvoorbeeld de vormgeving en huisstijl voor een opdrachtgever die zich in zet voor de verbetering van teamprestaties. Voor een andere opdrachtgever, een onderwijsinstelling, doe ik de herinrichting van de jaarplanning. Verder heb ik bij deze opdracht veel contact met de docenten, reserveer ik verschillende ruimtes en stuur ik certificaten door. Ook werk ik voor een bedrijf dat elektrische auto’s aanbiedt aan mensen van nieuwbouwprojecten en buurtbewoners, daarmee zetten zij zich in voor een beter milieu. Hiervoor heb ik veel contact met gemeentes voor parkeervergunningen.
Voor een andere opdrachtgever die zich inzet voor goede doelen ben ik een persoonlijke assistent. Mijn werkzaamheden op deze opdracht zijn voornamelijk afspraken maken en agendabeheer. Tot slot mijn 5e opdracht. Dit is een project dat gesubsidieerd wordt door de overheid om een medicatiesysteem te maken waar iedereen in kan, zoals apothekers en medische specialisten. Iedereen kan het profiel van een patiënt zien, zodat er fouten worden voorkomen. De bedoeling is dat dit uiteindelijk geïntroduceerd wordt aan Nederland en dat iedereen dit kan gebruiken. Wat ik erg leuk vind aan deze klant is dat er ook geluisterd wordt wanneer ik met suggesties kom.
Er zijn wat mij betreft geen mindere aspecten van het werken als VA. Het enige wat ik lastig vind, is vakantie opnemen omdat ik nogal een workaholic ben. Het fijne voordeel is dat Moneypenny voor vervanging zorgt wanneer ik er niet ben. Dat scheelt mij een hoop stress.
Het grootste voordeel van het werken als VA is dat ik hele verschillende klanten heb. Die afwisseling spreekt mij heel erg aan. Ik heb in de tussentijd wel gemerkt dat ik iemand ben die dat heel erg nodig heeft. Moneypenny is voor mij dus de perfecte match. Als ik even andere werkzaamheden wil doen, switch ik makkelijk naar een andere opdrachtgever.
Communicatie is superbelangrijk; elke klant communiceert op zijn eigen manier. Als je niet zeker weet of je iets goed begrepen hebt, is het altijd beter om iets twee keer te vragen dan één keer te weinig. Ik merk dat dit erg gewaardeerd wordt door klanten.
Wat ik heel leuk vind aan werken voor Moneypenny, is dat ik mij hier heel erg gewaardeerd voel, zowel door klanten als door Moneypenny. Ze stellen het echt op prijs dat ik er ben en zijn erg blij dat ik voor hen werk. Dit geeft mij veel voldoening in mijn werk en zorgt voor nieuwe energie. Daarbij vind ik het heel mooi dat ik mijn klanten kan helpen met hun missie naar een betere wereld. Op deze manier kan ik ook mijn steentje bijdragen.
Plan dan een vrijblijvende afspraak in of lees hier meer over het inschakelen van een virtueel assistent.
Maak digitaal kennis en stel al je vragen. Of lees meer over onze VA-service.