Interview met Virtueel Assistent Mandy over haar werk als VA

“Het leuke aan werken als VA is dat ik constant in verschillende rollen en taken kan duiken. Elke opdracht vraagt om een andere focus en dat houdt mijn werk interessant en uitdagend.” 

Wij interviewden virtueel assistent Mandy. Ze ging haar droom achterna door te emigreren naar Curaçao. Door haar werk als virtueel assistent bij Moneypenny heeft zij de perfecte balans gevonden tussen haar werk en privéleven. Benieuwd hoe Mandy dit doet? Je leest het in dit interview.  

Door Bonnie
Op 18 juli 2023
Ontmoet onze VA's
Interview met Virtueel Assistent Mandy over haar werk als VA.

Zou je iets over je achtergrond willen vertellen? 

Ik ben begonnen met de opleiding tot receptioniste en telefoniste. Nadat ik deze had afgerond, besloot ik de opleiding Management te volgen. Tijdens de opleiding tot receptioniste en telefoniste werkte ik namelijk in de horeca als bijbaan, dit inspireerde mij om deze opleiding te volgen. Ik wilde graag alle ins en outs van de horecabranche ontdekken. 

Na mijn studie ben ik aan de slag gegaan bij een hotel. Daar was ik onder andere verantwoordelijk voor de administratie, het beheer van inkoop en verkoop en het maken van roosters. Vervolgens was ik toe aan een nieuwe uitdaging en ben ik als zelfstandig virtueel assistent begonnen. Ik ontdekte al snel dat dit vakgebied perfect aansloot bij mijn vaardigheden. Bovendien vond ik het erg leuk om ondernemers en professionals te ondersteunen bij hun dagelijkse taken en zo hun werklast te verlichten. 

Vijf jaar geleden besloten mijn vriend en ik om op vakantie naar Curaçao te gaan. We werden verliefd op het eiland en de relaxte levensstijl daar. We hadden altijd al het gevoel dat we niet ons hele leven in Nederland wilden blijven. Het idee om op Curaçao te gaan wonen werd steeds sterker in onze gedachten en uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt en zijn we anderhalf jaar geleden geëmigreerd. 

Toen we naar Curaçao verhuisden stopte ik met het werk als virtueel assistent en besloot ik in de horeca te gaan werken. Ik ging wederom aan de slag in een hotel. Hier kon ik mooi mijn ervaring en kennis op het gebied van management en gastvrijheid inzetten. Toch begon ik al snel te verlangen naar mijn werkzaamheden als virtueel assistent. Dat was het moment dat ik een vacature van Moneypenny voorbij zag komen. Ik zag meteen de mogelijkheid om mijn kwaliteiten als VA te combineren met de vrijheid van werken op afstand.* Ik solliciteerde en kon gelijk aan de slag!

*Op dit moment is het niet meer mogelijk om als Moneypenny-VA permanent vanuit het buitenland te werken.

Hoe combineer je werk en privéleven? 

Het combineren van werk en privéleven gaat eigenlijk supergoed. Door het tijdverschil met Nederland begin ik al vroeg in de ochtend met werken. Dat betekent dat ik mijn werkdag vaak vroeg kan afronden en nog volop kan genieten van mijn vrije tijd. Zo kan ik bijvoorbeeld ’s middags een paar uurtjes naar het strand gaan of lekker wandelen met onze honden. Naast mijn werk als VA hebben mijn vriend en ik ook een autoverhuurbedrijf. Het fijne is dat ik mijn taken als VA flexibel kan indelen en tussendoor tijd kan vrijmaken voor het bedrijf.  

Kan je iets meer vertellen over de opdrachtgevers die je hebt? 

Ik werk momenteel voor drie verschillende opdrachtgevers, allemaal heel divers. Een van hen is een bedrijf dat producten en diensten levert aan scholen. Hier ben ik verantwoordelijk voor het managen van het belteam. Mijn taken omvatten het opstellen van roosters, het beantwoorden van telefoontjes en ervoor zorgen dat alles soepel verloopt. 

Daarnaast werk ik voor een opdrachtgever die catering verzorgt voor scholen, waar ik mij bezighoud met taken zoals facturatie, agendabeheer en een deel van het systeembeheer. Naast deze twee opdrachtgevers werk ik ook voor een festivalorganisator in Nederland, die gedurende het hele jaar verschillende evenementen organiseert, waaronder Defqon. Hier focus ik me voornamelijk op servicegerichte taken, zoals het beantwoorden van alle e-mails met betrekking tot de festivals. 

Het leuke aan werken als VA is dat ik constant in verschillende rollen en taken kan duiken. Elke opdracht vraagt om een andere focus en dat houdt mijn werk interessant en uitdagend. De ene opdracht is tijdgebonden en vereist snelle actie, terwijl de andere opdracht meer flexibiliteit biedt. Voor mij is deze variatie de perfecte combinatie. 

Zijn er voor jou ook nadelen aan het werken als virtueel assistent? 

Eigenlijk niet. Ik heb bewust gekozen voor het VA-schap, omdat ik graag in een omgeving werk waar ik mijn eigen focus kan behouden. Het is niet dat ik niet sociaal ben, maar ik functioneer het beste als ik mezelf kan afsluiten en me volledig kan richten op mijn werk. Het feit dat ik mijn eigen kantoor aan huis heb, helpt daarbij. Zodra ik de deur van mijn kantoor dicht doe, weet ik dat ik aan het werk ben en kan ik me volledig concentreren. Het geeft me een gevoel van rust en ik kan gemakkelijk schakelen tussen mijn werk- en privéleven. Het zelf kunnen indelen van mijn dag is voor mij een kostbaar stukje vrijheid.  

Heb je tot slot nog een tip voor andere VA’s? 

Wat ik zelf heel belangrijk vind; is om bij elke opdrachtgever te kijken naar de beste manier van samenwerken. Elke opdrachtgever is uniek en heeft specifieke behoeften. Door de klant goed te leren kennen, kun je inspelen op zijn of haar wensen en verwachtingen. 

Ben je ondernemer en zou je graag met een Virtuele Assistent aan de slag willen gaan?  

Plan dan een vrijblijvende afspraak in of lees hier meer over onze Virtual Assistance. 

Benieuwd wat Moneypenny voor jou kan betekenen?

Maak digitaal kennis en stel al je vragen. Of lees meer over onze VA-service.

Meer uit onze kennisbank

Marianne Sturman interview bij Management Support 'Een goede virtual assistant is nog geen goede ondernemer’.
10 april 2024 In de media

Management Support: Interview met Marianne Sturman over de rol van Virtueel Assistenten

In een interview met Management Support deelt Marianne Sturman, oprichter van Moneypenny, haar… Lees verder
nieuwsbrief-moneypenny
10 april 2024 In de media

Nieuwsbrief april 2024

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
complex agendabeheer
10 april 2024 Samenwerken met je VA

Geef het gedoe van agendabeheer uit handen met EasyCal

Het plannen van afspraken lijkt vaak een eenvoudige klus, totdat je in de wirwar van agenda’s… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!