“Voor 9 uur heb ik alle mailboxen bijgewerkt!”
Afgelopen week interviewden we Virtueel Assistent Ester Hagen. Ze begon haar loopbaan als dierenartsassistente, switchte naar fysiotherapie en werkt nu bij Moneypenny als virtueel assistent. Inmiddels werkt ze al een half jaar voor twee opdrachtgevers bij Moneypenny en dat bevalt haar erg goed. Ze vertelt ons alles over haar werk!
Op mijn 16e moest ik een studie kiezen en dat werd de opleiding tot dierenartsassistente. Dat vond ik heel leuk maar naast het dierenlichaam wilde ik ook graag meer leren over het menselijk lichaam. Daarom ben ik verder gaan studeren in de richting van fysiotherapie. Zodoende was ik hartstikke druk met het behalen van mijn studie maar ook met allerlei nevenactiviteiten. Om wat gas terug te nemen, ben ik daarna een paar maanden bij vrienden in Frankrijk gaan wonen. Ik was veel buiten, hielp mee op de boerderij en deed even helemaal wat anders. Toen ik terugkwam, stelde ik mezelf de vraag: wil ik echt als fysio aan de slag?! En het antwoord was nee. Zodoende ben ik gaan zoeken naar een andere job. Iets waar ik veel plezier uit kan halen en wat ik op afstand kan doen. Zo werd ik virtueel assistent. Alvorens ik bij Moneypenny terecht kwam, heb ik eerst ervaring opgedaan bij een 3D specialist voor gebouwen. Mijn taken waren voornamelijk afspraken inplannen, organiseren, het scannen van woningen en de telefoon aannemen. Dat beviel zo goed, dat ik het op zoek ging naar een vergelijkbare baan maar dan helemaal op afstand. En zo begon ik bij Moneypenny*, dat is nu een half jaartje geleden en het bevalt me heel goed!
*Op dit moment is het niet meer mogelijk om als Moneypenny-VA permanent vanuit het buitenland te werken.
Ik heb een paar semi vaste dagen staan (maandag – woensdag – vrijdag) waarop ik het meeste van mijn werkzaamheden uitvoer. Maar de realiteit is dat er regelmatig op de andere dagen ook werk tussendoor komt. Dat plan ik vervolgens tussendoor op momenten dat ik tijd heb. Een van de voordelen vind ik dat ik mijn eigen werktijden kan bepalen. Soms ben ik al om 5 of 6 uur ‘s ochtends wakker en dan begin ik vast met werken. Dan heb ik voordat de rest van de wereld ontwaakt al de mailboxen bijgewerkt en facturen verzonden. Maar het verschilt per dag, soms werk ik juist lekker overdag. Ik werk nu gemiddeld zo’n 15 uur per week. Het verschilt vaak per opdrachtgever en per week hoeveel werk er is.
Op dit moment werk ik voor twee verschillende opdrachtgevers. Één opdrachtgever werkt in de onderwijsbranche en mijn taken lopen uiteen van administratief werk en betalingen verwerken tot inbox -en agendabeheer. Ik doe voornamelijk ondersteunende werkzaamheden.
Bij de andere opdrachtgever, die zich bezighoudt met duurzaamheid en mobiliteit, heb ik administratieve werkzaamheden. Denk hierbij aan facturen opmaken en versturen, mailinglijsten bijhouden en de SEPA’s klaar zetten. Daarnaast ben ik bezig om een platform te zoeken voor customer services. Hiervoor vergelijk ik verschillende tools en kijk ik wat er het beste past bij het bedrijf. Dat vind ik een eer om te doen! En voor hen is het ook voordelig, want zo hebben ze zelf meer tijd om te focussen op andere zaken.
Wat ik in het begin wat wennen vond is het inwerken op afstand. Als je wordt ingewerkt op kantoor, dan ben je de hele dag met iemand samen die je helpt. Nu ging dat natuurlijk anders. Gelukkig verliep het super goed omdat er iemand bereikbaar was voor vragen en omdat dit van te voren wordt besproken in de kick-off met de opdrachtgever. Het bijhouden van mijn uren vind ik ook lastig. Ik zou bijna een eigen assistent willen om mijn uren bij te houden. Collega’s mis ik gelukkig niet zo, vooral omdat ik met vrienden samenwoon en dat zorgt voor de nodige gezelligheid. Als ik even wil sparren met een collega, dan doe ik dat digitaal.
Ik kan mijn werk op iedere locatie uitvoeren. Zo zit ik momenteel in het zuiden van Frankrijk in de zon, dat is echt hartstikke fijn. Daarnaast kan ik mijn eigen werktijden bepalen. Ik ben een ochtendmens dus als het om 6 uur ‘s ochtends nog donker is, dan ga ik al lekker aan de slag. Daar is de opdrachtgever ook super blij mee, want die start zijn dag met bijgewerkte mailboxen. Wat ik tot slot heel leuk vind aan Moneypenny is het gevoel dat ik niet alleen ben. De virtuele assistenten van Moneypenny delen veel kennis en ervaring op de interne platformen. Daar is echt van alles op te vinden en kun je zelf ook vragen stellen of informatie delen. Er heerst een gevoel van samenhorigheid!
Nee, niets wat ik nog niet gezegd heb. Kom ook bij Moneypenny werken, dat is hartstikke leuk!
Wil jij ook werken als virtueel assistent bij Moneypenny? Bekijk onze vacatures.
Bekijk de mogelijkheden op onze website of neem direct contact op met Marianne Sturman via 06-51222840. Je mag ook een vrijblijvende afspraak inplannen.