Bij de term secretaresse hebben veel mensen een duidelijk beeld: dat is – kort door de bocht – een functionaris die voor een manager of afdeling de telefoon beantwoordt, inboxen beheert, notulen maakt, afspraken plant, bijeenkomsten organiseert en vaak de rol van ‘spin in het web’ binnen een team vervult. Als de secretaresse niet op kantoor werkt, is ze een secretaresse op afstand, oftewel een Virtual Assistant (VA). Tot zover klopt de vergelijking. Echter, een Virtual Assistant voert niet alleen secretariële taken uit, maar kan ingezet worden op een veel breder scala aan ondersteunende werkzaamheden. Lees in dit blog welke werkzaamheden je allemaal bij een VA kunt neerleggen.
Eerlijk is eerlijk, onze VA’s nemen veel van onze opdrachtgevers nog steeds de klassieke secretariaatstaken uit handen, zoals agendabeheer, verslaglegging en het managen van de dagelijkse stroom aan e-mails. En dat doen ze veel en graag.
Maar we zien ook dat er opdrachtgevers zijn die net zo lief zelf hun afspraken plannen, hun inbox beheren en actiepunten tijdens meetings te noteren en deze met een druk op de knop distribueren. Dit type opdrachtgever heeft dus een hele andere ‘ondersteuningsbehoefte’.
De taken die onze VA’s voor opdrachtgevers uitvoeren noemen wij vaak ‘randzaken’. Dat is dan geredeneerd vanuit het perspectief van de ondernemer of (project)manager. Simpel gezegd: wat wil je zelf doen en wat zou je elders willen beleggen.
We werken voor veel verschillende typen ondernemers en managers. Ik noem, ter inspiratie, hieronder een aantal voorbeelden:
Uit al deze voorbeelden blijkt wel hoe divers de ondersteuningsbehoefte is van onze opdrachtgevers. Wij hebben dan ook veel verschillende VA-profielen in onze poule, zodat we voor elke opdrachtgever een geschikte VA kunnen vinden.
Heb jij interesse om een samenwerking met een VA te verkennen of heb je hulp nodig bij het onderzoeken van jouw ondersteuningsbehoefte?
Check de mogelijkheden op onze site of plan direct een afspraak met Marianne Sturman voor een vrijblijvende kennismaking.