Moneypenny Directeur Marianne Sturman is thuiswerkexpert en beantwoordt in de rubriek Raad & Daad van FD Persoonlijk Magazine vragen en dilemma’s over thuiswerken. In deze aflevering: In deze aflevering: communicatiemanager Floortje* (42) vraagt zich af of online werken sneller voor miscommunicatie zorgt, en, mocht zich een ‘conflict’ voordoen: ‘Hoe ga je daar dan mee om?’
Irritaties over iemands gedrag tijdens vergaderingen, ergernissen over collega’s die er andere tafelmanieren op na houden. En ook: roddel, achterklap en serieuze conflicten. Ze lijken allemaal een stuk minder te bestaan nu we elkaar minder vaak tegen het lijf lopen.
Maar ook in de onlinewereld doen zich misverstanden en conflicten voor. Variërend van een onbedoeld bot geformuleerde mail tot serieuze problemen. Het risico van online is dat probleemsituaties tussen mensen makkelijker onder het tapijt worden geschoven, lastige gesprekken eerder uit de weg worden gegaan of dat problemen juist blijven doorsudderen en opeens exploderen.
Er ligt nog een gevaar op de loer. Als je elkaar regelmatig in het echt meemaakt, ontstaat er een veelzijdiger beeld van iemand, doordat je elkaar in steeds weer andere situaties treft. Een collega kan in vergaderingen heel fel en dwingend zijn, maar tijdens lunches de amicale lolbroek. Juist deze sociale momenten zijn de smeerolie voor een goede werksfeer. Zijn die er niet, dan kunnen relaties tussen collega’s gaan etteren.
Voorkomen is sowieso beter dan genezen. De meest effectieve onlineteams zijn teams die van tevoren goed hebben nagedacht over hoe ze op afstand met elkaar werken. Een vaste set do’s-and-don’ts is reuze waardevol. Doet zich een conflict voor, dan is het makkelijker terug te grijpen op wat er eerder, toen alles nog goed was, is afgesproken. Verder moeten leidinggevenden extra alert zijn en voortdurend werken aan zachte elementen als werksfeer. Door ervoor te zorgen dat teams elkaar geregeld online treffen, zoals bij een digitaal koffiemoment, en door ook oog te hebben voor collega’s die minder behoefte aan contact (lijken) te hebben.
Constateer je signalen die kunnen wijzen op conflicten, of die daarin kunnen uitmonden, dan is het belangrijk de angel er meteen uit te halen. Liever te vaak voorbarig reageren dan aan- of wegkijken. Is er toch sprake van een conflict? Dan is het belangrijk dat de betrokkenen elkaar daar zo snel mogelijk over spreken. Afhankelijk van de ernst al dan niet samen met een mediator, idealiter op neutraal terrein, en overweeg een wandeling. Liever online? Steeds meer mediators en coaches verzorgen onlinesessies. Onderneem in ieder geval actie om de lucht te klaren. Aan een conflictsituatie heeft niemand wat.
Originele link van het artikel: https://fd.nl/fd-persoonlijk/1379544/zo-pak-je-online-conflicten-aan-ode1ca2wB2Ql
* Om privacyredenen staat alleen Floortjes voornaam vermeld. Haar volledige naam is bij de redactie bekend.
Mail naar persoonlijk@fd.nl o.v.v. Raad & Daad en vermeld je naam en functie. De vragen kunnen anoniem worden geplaatst. De aangesloten specialisten geven advies voor carrière, personal finance en ondernemen.
Dit artikel komt uit FD Persoonlijk van 1 mei 2021, het weekendmagazine van het FD.