Zeggenschap claimen, verantwoordelijkheid nemen

Met nog een week voor de boeg is de machtsstrijd wie de regering ingaat in volle gang. Wij, de ‘gewone burger’, bekijken deze ratrace inmiddels met lede ogen. Met een wel heel lange sportzomer achter ons is voor velen langzaamaan de tax bereikt als het gaat om competitiedrift, winnersmentaliteit en sportieve en minder sportieve verliezers. Tegelijkertijd schuilt er in ons de drang naar het zélf uitoefenen van ‘macht’ en het hebben van invloed.

Geniaal is de recente actie van Alexander Klöpping die mede met behulp van de nodige internet- en social mediakanalen de strijd met de Telefoongids aanging, met veel plezier via Twitter vanaf mijn vakantieadresje gevolgd. Los van de discussie of dit boekwerk nu wel of niet bestaansrecht heeft, heeft Klöpping binnen no time er voor weten te zorgen dat Den Haag zich over de kwestie ging buigen. En aangetoond wat de kracht van social media en internet is.

Influencers
Een dergelijke aanpak zou ook passen bij de G500, de club van jongeren die op positieve wijze punten op de agenda’s van politieke partijen wil zetten. Lastig om via het oude systeem te infiltreren en werkelijk invloed te krijgen. Door meer buiten de gebaande paden te gaan, denk aan het meer interactief maken van hun site waarop mensen onderwerpen kunnen agenderen, en social media experts/influencers aan zich weten te verbinden, moet de ingang van landelijke politiek wél beter bereikbaar zijn.

Humor
Punt is dat wij als burgers een heel krachtig instrument in handen hebben en waarmee direct invloed kunnen uitoefenen. Mits op een kundige manier ingezet. In het geval van Klöpping zijn onder meer zijn kennis over het onderwerp, zijn bekendheid door tv-optredens en als spreker, en zijn passievolle en humorvolle manier van overtuigen succesfactoren waar hij zélf enige invloed op kon uitoefenen en het vliegwiel mee kon aanjagen.

Ondernemingsraad 2.0
Ondanks dat dit niet de heilige graal is, dat zou te makkelijk zijn, zijn het wel goede handvatten voor individuele initiatieven en collectieve acties die een voet tussen de deur willen krijgen bij de politiek, maar bijvoorbeeld ook in het bedrijfsleven. Zie het als de Ondernemingsraad 2.0, waarbij de nadruk meer komt te liggen op interactie, efficiëntie, persoonlijke invloed en loyaliteit onder alle medewerkers.

Door dergelijke verantwoordelijk meer te verschuiven naar het individu, ontstaat er een situatie waarbij minder met het vingertje wordt gewezen, maar meer zelf goed doordachte actie wordt ondernomen. Of dat nu op de werkvloer is of in de maatschappij in het algemeen. Een ontwikkeling die ik wel zie zitten.


Directeur Moneypenny en Cloudworkers

Dit artikel is ook gepubliceerd op Nu.nl

 

Door Direct ICT
Op 7 september 2012
Thuiswerken & Leiderschap

Meer inspiratie

15 oktober 2021 Testimonials

Interview met Virtuele Assistent Mariëlle – “Je loopt met je koffie naar boven en kan meteen aan de slag”

Vorige week interviewden wij Mari lle zij is sinds april aan het werk als virtueel assistent… Lees verder
13 oktober 2021 Thuiswerken & Leiderschap

Kosteloos steuntje in de rug bij een effectieve thuiswerkaanpak

We mogen weer naar het werk maar nog niet elke dag en niet allemaal tegelijk Je medewerkers… Lees verder
12 oktober 2021 Blog

Moneypenny kan eindelijk samen met haar klanten lustrum vieren

Vrijdag 1 oktober was het dan eindelijk zover Na diverse malen uitstel werd het 20-jarig bestaan… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!