Zoektocht naar externe thuiswerkplekken

Met het stijgende aantal flexibele werkers – in loondienst en zelfstandigen – lijkt er een nieuwe markt te ontstaan van externe werkplekken. ‘Thuiswerkende’ professionals settelen zich niet alleen binnenshuis, maar ook in cafés, bibliotheken, business centres en buurtkantoren. Heringericht of volledig nieuw opgezet. De algehele behoefte naar laagdrempelige werkruimtes in de buurt stijgt.

Deze toenemende behoefte staat haaks op de enorme kantoorleegstand. Opvallend is dat deze leegstand deels te wijten is aan de veranderende manier van werken. Enerzijds doordat er minder vanaf kantoor wordt gewerkt, anderzijds doordat steeds meer professionals als zelfstandige aan de slag gaan. De leegstand kán echter ook een oplossing zijn voor de stijgende vraag.

Oplossing voor kantoorleegstand
Ruim 14 procent van de totale kantoorruimte in Nederland staat leeg; een duur geintje. En dus wordt er gekeken naar nieuwe functies van deze gebouwen. Alhoewel wonen het meest voor de hand lijkt te liggen, minister Donner is een onderzoek gestart naar de precieze mogelijkheden, is dat slechts een gedeeltelijke oplossing. Niet alle kantoorpanden voldoen namelijk aan de huidige wooneisen. Het geschikt maken voor (semi-)individueel zakelijk gebruik is een andere oplossing. Verbouwtechnisch gezien minder drastisch, kosten efficiënt en bovendien aansluitend bij wensen van veel professionals. Een trendy café klinkt immers wel aantrekkelijk, maar is niet voor alle werkzaamheden even ideaal.

Deelstoelproject 2.0
Naast de leegstaande kantoorpanden, kunnen toegankelijke werkplekken ook gecreëerd worden door de doelgroep van bestaande flexibele werkplekken uit te breiden. Denk bijvoorbeeld aan het onlangs gelanceerde Deelstoelproject. Hierbij kunnen ambtenaren gebruik maken van andere overheidsgebouwen dan waar zij officieel gestationeerd zijn. Weliswaar op het eerste gehoor enigszins controversieel te noemen, maar denk eens in tot wat voor interessante kruisbestuivingen het kan leiden als er een veel meer diverse groep mensen – uit de overheidshoek én de commerciële wereld – bij elkaar werkt!

Angst
Tot op heden is het Deelstoelproject nog voorbehouden aan ambtenaren. Een geruststelling voor commerciële aanbieders die, zo bleek uit een recente discussie, bang zijn dat de overheid zo hun concurrent wordt. Een onterechte angst. Alleen al omdat de Deelstoel niet voldoende plek biedt voor elke flexibele werker. Ook zullen de locaties en bijbehorende voorzieningen van de Deelstoel lang niet altijd (zullen) aansluiten op de wensen en behoeftes van de professionals. En hiermee is er ruimte voor de commerciële partijen. Win de groeiende groep ‘thuiswerkers’ voor je – met state of the art infrastructuur, 24/7 toegankelijkheid en butlerservices. Al is het maar om verdere kantoorleegstand te voorkomen.

___
Marianne Sturman
Directeur Moneypenny en Cloudworkers

Dit artikel is ook gepubliceerd op re.Public

Door Direct ICT
Op 8 december 2011
Blog

Meer inspiratie

16 september 2021 Testimonials

Interview met Virtuele Assistent Kim – “Als je wat wilt, moet je het nu doen!”

Voor ons laatste interview legden wij contact met Portugal want onze VA Kim werkt vanuit dit… Lees verder
6 september 2021 In de media

Utrecht moedigt thuiswerken ook ná corona aan

Goedopweg geeft samen met Moneypenny Utrechtse organisaties kosteloze ondersteuning om thuiswerken… Lees verder
1 september 2021 Blog

Slimmer werken – Trello

Slimmer werken Iets waar wij binnen Moneypenny veel waarde aan hechten We durven wel te beweren… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!