Mobiliteit is een sport

Afgelopen zomer ben ik met mijn bedrijf Moneypenny verhuisd van mijn woonplaats (een dorpje ten zuiden van Amsterdam) naar de Amsterdamse Zuidas. Op het eerste gezicht geen logische stap met 2 collega’s die ook in mijn dorp wonen. Maar de besparing op huurkosten in combinatie met de toegang die een Amsterdamse kantoorlocatie biedt tot veel interessante potentiële klanten gaf al snel de doorslag.

door 1/10/2013 0 reacties ,

File!
Blij met mijn besluit reed ik op de eerste dag na de verhuizing naar onze nieuwe stek, Spaces Zuidas. Helaas kwam ik met piepende remmen voor de afslag RAI tot stilstand – file! In plaats van die luttele 12 km in een kwartier af te leggen, deed ik er 35 minuten over om naar kantoor te komen. En aan het einde van de dag kreeg ik tot overmaat van ramp nóg een rekening gepresenteerd in de vorm van parkeerkosten van € 11,20. De schrik sloeg me om het hart toen ik de snelle rekensom maakte van de totale parkeerkosten van 3 personen die 3 dagen per week op kantoor zouden komen. Daarbij nog opgeteld de hogere OV rekening van mijn andere collega die dagelijks met de trein reist. De besparing die we hadden moeten realiseren was op deze manier teniet gedaan. Plus het extra ongemak en de ergernis. Wat had ik gedaan?

Meerdere wegen leiden naar Amsterdam
Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome – in dit geval Amsterdam – leiden. In plaats van bij de pakken neer te zitten gingen we aan de slag. Een whatsapp groepje genaamd ‘poolen naar kantoor’ was snel ingericht. Een collega die handig was met spreadsheets berekende dat we ook het OV in overweging moesten nemen, maar dat was alleen handig als er 2 mensen naar kantoor gingen. Anders was poolen met de auto goedkoper. Hoewel de optie fietsen ook op de lijst kwam te staan, waren we in het begin nog wat aarzelend. Wat een gedoe! Wat als we bezweet op kantoor aan zouden komen? Wat als het nou ging regenen? Ook die hobbel werd overwonnen door het op een mooie dag gewoon te gaan doen. Er werd in het weekend zelfs door een van mijn collega’s proef gefietst om de beste, slimste route uit te kunnen stippelen.

Aangestoken door ons enthousiasme ging mijn OV collega ook meedenken. Zij kwam erachter dat het ca. € 100,00 in de maand zou schelen als zij buiten de spits zou reizen. Dat zou wel betekenen dat zij pas om 10.00 uur op kantoor zou komen, of ik daar problemen mee had? Natuurlijk niet: ‘dan handel je toch eerst thuis je emails af’? Maar hoe moest dat dan met onze conference call op maandag? Als zij vanuit thuis zou inbellen zou onze VIOP centrale dat niet meer aankunnen en moesten we voor een inbelnummer betalen. Dat was dan weer duurder dan als zij in de spits naar kantoor zou komen…okay, dan verplaatsen we de conference call toch naar een later tijdstip?

Bewust keuzes maken
Mijn ontdekking is dat mobiliteit gewoon een kwestie is van bewust keuzes maken. Op basis van mijn eigen ervaringen kan ik iedere werkgever aanraden om hun personeel een mobiliteitsbudget te geven in plaats van klakkeloos reiskosten te vergoeden. U zult zien dat ze niet alleen met zeer creatieve oplossingen zullen komen, maar dat ze van mobiliteit zelfs een sport zullen maken.


Directeur Moneypenny en Cloudworkers

Dit blog is ook gepubliceerd op Filedier.nl

  • TAGS:  ,
  • CATEGORIE:  Slimmer werken, samenwerken & organiseren
  • Geen reacties

    Reageren

    (verplicht)