Goh, leuk behangetje!

De keuze voor de gloednieuwe bak die op de oprit pronkt? Hij trekt zo lekker snel op en verbruikt weinig brandstof. Het sportieve design? Oh ja, dat is mooi meegenomen… Ja ja, heel politiek correct. Maar uiteindelijk weten we allemaal dat het oordeel van het oog een stempel drukt en zo niet doorslaggevend is in de keuzes die we maken. Ook in de professionele sfeer. Zelfs, of misschien wel juíst, degenen die aan Het Nieuwe Werken zijn geslagen hebben ermee te maken.
door 13/7/2012 0 reacties

Dit realiseerde een salesmanager van Moneypenny zich, gelukkig, maar al te goed. Zij was onlangs vanuit huis aan het werk, toen zij werd gebeld met de vraag of zij tijd had voor een videocall met een van haar klanten. Geen enkel probleem, maar liever wel pas over een kwartiertje, zo was haar antwoord. Zij had zich namelijk nog niet opgemaakt en voelde zich er niet prettig bij ‘naakt’ te Skypen.

IJdel? Ik zie het eerder als professioneel. Immers, als zij die dag naar kantoor was gekomen, zou ze er ook tip top uit hebben zien. Iets wat bijdraagt aan haar eigen imago en dat van haar werkgever.

Geschikt? Mensen baseren hun oordeel, vaak onbewust,op basis van wat zij zien. Zo ook bij sollicitaties. Dat merken wij ook bij Moneypenny; net zoals het feit dat niet iedereen zich hiervan bewust is. Sinds jaar en dag houden we, in lijn met onze gedachtegoed, online job interviews met kandidaten. Naast de inhoud, registreren onze hersenen ook zaken als de kleur lippenstift, al dan niet afgekloven nagels, gezichtsuitdrukking en stemkleur. En zien wij ook de thuisomgeving van een kandidaat.

Een rommeltje in huis? De al dan niet terechte vraag die dan rijst, is of de sollicitant wel goed is georganiseerd en dus geschikt voor de secretaressefunctie. Of wat te denken van de situatie waarbij een ghotic zoon vloekend en tierend binnen kwam stampen en zijn moeder, onze kandidaat, schreeuwde dat ze midden in een sollicitatiegesprek zat. Stuk voor stuk elementen die het gesprek hoe dan ook beïnvloeden.

Joggingbroek en krulspelden Moraal van het verhaal? Het stereotypebeeld van de thuiswerker, huisvrouw met joggingbroek aan en krulspelden in, is ingehaald door de tijd. Nu steeds meer organisaties Het Nieuwe Werken invoeren en de moderne communicatiemiddelen heel toegankelijk zijn, komen (potentiële) collega’s, opdrachtgevers en ‘bazen’ letterlijk bij je in huis.

Enig oog voor detail is dan ook aan te raden. Een officiële kantoorsetting nabootsen is geen must, maar zorg op z’n minst wel voor een representatief voorkomen, van jezelf en de ruimte waarin je gebeld kan worden, en dat het een omgeving is waar je ongestoord kan spreken.

— Marianne Sturman Directeur Moneypenny en Cloudworkers

Dit artikel is ook gepubliceerd op Nu.nl

  • CATEGORIE:  Praktijkvoorbeelden, Werkplekken & kantoor
  • Geen reacties

    Reageren

    (verplicht)