“Het mooiste is dat ik alle focus kan leggen op mijn werk en me volledig kan afzonderen. Dit stelt me in staat om erg productief te zijn en echt in een flow te komen.”
Wij interviewden virtueel assistent Rosanne. Rosanne is een gedreven VA die ondanks de afstand graag zichtbaar blijft voor haar opdrachtgevers. In dit interview lees je meer over hoe zij haar opdrachtgevers ondersteunt en waarom zij een echte Moneypenny-VA is.
Ik heb de opleiding internationale managementondersteuning en marketingmanagement gevolgd. Tijdens mijn opleiding moest ik jaarlijks een stage volgen, waarvan één in het buitenland verplicht was. Dit bracht me naar Spanje, waar ik stage liep bij een advocatenkantoor. Hier heb ik veel kennis opgedaan op het gebied van managementondersteuning. Na mijn afstuderen heb ik twee jaar voor Schiphol gewerkt. Hier deed ik managementondersteuning voor een grote afdeling.
Toen de coronapandemie toesloeg, werd ik plotseling gedwongen om fulltime vanuit huis te werken, wat me nieuwe inzichten gaf in online werken. Dit betekende dat ik ook opeens vanuit Spanje kon werken; een eyeopener voor mij. Na twee jaar werd mijn functie helaas beëindigd vanwege een reorganisatie. Ik kreeg toen de kans om de persoonlijke assistent te worden van een van de CEO’s van Schiphol, dit betekende wel dat ik mijn vrijheid moest opgeven en weer naar kantoor moest.
Na een jaar in deze rol te hebben gewerkt, besloot ik mijn baan op te zeggen. Ik verlangde terug naar mijn vrijheid en om af en toe vanuit Spanje te werken. Tijdens de pandemie zag ik steeds meer vacatures voor virtueel assistent voorbijkomen, wat voor mij de perfecte kans bood om niet langer gebonden te zijn aan een kantoor en zelf te kiezen waar ik werk. Ik besloot te solliciteren bij Moneypenny en kon binnen drie weken aan de slag. De timing kon niet beter!
Ik werk voor twee verschillende opdrachtgevers. Bij de eerste, een verzekeringsmaatschappij, ondersteun ik een van de CEO’s. Mijn taken omvatten onder andere agendabeheer, het regelen van bijeenkomsten en locaties en het voorbereiden van afspraken. Ik werk hier met veel fijne collega’s, wat bijdraagt aan een erg soepele samenwerking.
Mijn andere opdrachtgever is een ondernemer die investeert in bomenplantages in Zuid-Amerika. Hier focus ik me voornamelijk op administratief werk zoals het invoeren van gegevens en documentenbeheer en help ik met het verbeteren van hun eigen online platform.
Hoewel beide opdrachtgevers totaal verschillend zijn, waardeer ik juist die diversiteit. De afwisseling maakt mijn werk erg leuk; ik kan me gemakkelijk op een taak concentreren voor een uur en dan overschakelen naar iets anders.
Wat mij een goede Moneypenny-VA maakt, is mijn streven naar zichtbaarheid, zelfs op afstand. In plaats van simpelweg een appje of een mailtje naar een collega te sturen, geef ik er de voorkeur aan om direct contact te leggen via een belletje of een Teams-meeting. Dit persoonlijke contact draagt bij aan een sterker vertrouwen en een betere samenwerking.
Ik ervaar de samenwerking op afstand heel goed. Het mooiste is dat ik alle focus kan leggen op mijn werk en me volledig kan afzonderen. Dit stelt me in staat om erg productief te zijn en echt in een flow te komen. Het comfort van mijn eigen omgeving draagt bij aan mijn efficiëntie, waardoor ik het beste uit mijn werkdag kan halen. Op kantoor ben je toch sneller afgeleid door bijvoorbeeld collega’s om je heen.
Ik werk voornamelijk met Office 365 en Trello. Daarnaast maak ik veel gebruik van een online archiefsysteem (Virtual Data Room) en Microsoft To Do. Deze tools helpen me om mijn taken en prioriteiten overzichtelijk te houden.
Zeker! Communicatie is heel belangrijk. Regelmatige overlegmomenten, bijvoorbeeld wekelijks, zijn essentieel om de samenwerking te stroomlijnen. Neem daarnaast ook de tijd om te bespreken welke taken een VA nog meer op afstand kan uitvoeren – vaak meer dan je zou denken. Gebruik deze momenten om samen te brainstormen over nieuwe mogelijkheden.
Plan dan een vrijblijvende afspraak in of lees hier meer over onze Virtual Assistance.
Maak digitaal kennis en stel al je vragen. Of lees meer over onze VA-service.