“Als social media virtual assistant werk ik via Moneypenny voor verschillende opdrachtgevers. Dit maakt mijn werk lekker divers.”
Wij interviewden afgelopen week virtueel assistent Bonnie. VA Bonnie zet zich voor verscheidene opdrachtgevers in op het gebied van social media. Naast haar ‘gewone’ VA taken deelt zij ook haar social media expertise met opdrachtgevers, dit valt onder de ‘Pro-taken’ van Moneypenny. Voor social media is het maken en plaatsen van posts geen pro-taak, maar strategie en analyse wel. Dit zijn taken die niet elke VA van Moneypenny kan uitvoeren. Ook binnen het marketingteam van Moneypenny zet Bonnie haar social media expertise in. Lees er in dit interview meer over.
Zeker, ik kom uit Amsterdam en hier heb ik de HBO-opleiding Media, Informatie en Communicatie gevolgd. Na het afronden van deze studie ben ik gaan reizen door Azië, Australië en Fiji. Daarna ben ik gaan werken op de communicatie-afdeling van een mediagroep. Dit was een goede werkervaring, alleen kon ik hier helaas niet voldoende mijn creativiteit kwijt. Toen ben ik bij een social media agency van start ben gegaan. Hier hielp ik bedrijven op een creatieve manier in beeld te komen via social media en hun naamsbekendheid te vergroten. Hoewel ik het hier erg naar mijn zin had, ben ik toch gestopt. Mijn vriend kreeg namelijk een mooi aanbod voor een baan op Aruba. We gooiden het roer om en vlogen naar Aruba. Mijn eerste baan daar was bij een digital marketingbureau, waar ik voor verschillende Arubaanse klanten heb gewerkt. Ik vond het erg leuk om de verschillen waar te nemen tussen de Nederlandse en de Arubaanse social mediaklanten. Uiteindelijk miste ik de Nederlandse werkmentaliteit en ben ik gaan zoeken naar een baan die ik op afstand zou kunnen uitvoeren. Zodoende ben ik bij Moneypenny terecht gekomen.*
*Op dit moment is het niet meer mogelijk om als Moneypenny-VA permanent vanuit het buitenland te werken.
Gewoon via Google! Ik vond de website er goed uit zien. Daarnaast sprak het me erg aan dat de VA’s van Moneypenny veelzijdig zijn en je als virtueel assistent hierdoor ook voor marketing en social media doeleinden ingezet kan worden. Ik heb toen meteen m’n cv opgestuurd en na een paar weken was ik al aan het werk voor een eerste opdrachtgever.
Ik werk voor vier opdrachtgevers, waaronder voor Moneypenny zelf. Voor elke opdrachtgever doe ik hetzelfde werk, namelijk de social media en ondersteuning op marketinggebied. Dit houdt in dat ik me bekommer om de social mediastrategie, social mediaplanning en het bedenken van de posts die geplaatst worden. Ook voer ik een social media analyses uit. Daarnaast komt er vaak een stukje websitebeheer bij kijken, stel ik nieuwsbrieven op en creëer ik de nodige content, zoals flyers en artikelen. Deze content wordt doorgaans via de social media dan weer verspreid. De opdrachtgevers voor wie ik werk zijn erg verschillend van elkaar; variërend van een bedrijf dat gespecialiseerd is in kunstgebitten, een bedrijf dat teams voor bedrijven samenstelt en coacht, tot een CAO-expert. Deze variatie in opdrachtgevers maakt mijn werk erg leuk. De verschillende doelgroepen van deze opdrachtgevers vragen namelijk om een andere benadering.
Super goed. De flexibiliteit past perfect bij het leven dat ik hier leid. Ik sta vroeg op en heb dan de nodige meetings met mijn opdrachtgevers die in Nederland zitten. Wanneer ik vervolgens mijn werk af heb, ga ik vaak naar het strand. Op dat moment is het in Nederland al avond, waardoor ik dan in alle rust heerlijk buitenactiviteiten kan ondernemen.
Soms mis ik het fysieke contact, zoals bij de koffieautomaat of bij de lunch. Echter weegt dit nadeel voor mij niet op tegen de voordelen.
Goed. Wanneer je van start gaat bij een opdrachtgever wordt er een kick-off georganiseerd. Hier worden de afspraken tussen de opdrachtgever en de VA vastgelegd. Dit is erg fijn. De ervaring leert dat er altijd nog meer taken zijn waarbij je kan helpen naarmate de samenwerking vordert. Dit is een positieve ontwikkeling tussen de VA en de opdrachtgever. Daarnaast worden er vanuit Moneypenny met regelmaat incheckmomenten georganiseerd tussen de VA en de buddy’s. Elke VA heeft zijn of haar eigen aanspreekpunt en deze persoon is goed te bereiken, mocht er iets zijn.
Communiceer duidelijk, open en eerlijk met je opdrachtgever. Op deze manier is het voor beide partijen direct duidelijk wat de bedoeling is. Dit bespaart uiteindelijk tijd.
Omdat ik creatief bezig ben in mijn werk, is het voor mij heerlijk dat ik mijn eigen tijd kan indelen. De creatieve gedachtegangen komen namelijk niet op elk moment op gang en zijn niet te plannen.
Plan dan een vrijblijvende afspraak in of lees hier meer over het inschakelen van een virtuele assistent.
Wil je een VA inzetten voor Pro taken? Bekijk op deze pagina op welke (Pro) taken je een VA zoal in kan zetten.
Maak digitaal kennis en stel al je vragen. Of lees meer over onze VA-service.