Persbericht: Thuiswerken blijft in trek

Thuiswerken blijft in trek: voor steeds meer mensen is een kantoorbaan geen optie meer. Thuiswerkpionier Moneypenny bestaat 25 jaar en ziet groeiende groep die bewust niet terug wil naar kantoor.

Door Lisette Immink
Op 15 juli 2025
In de media
Persbericht "Thuiswerken blijft in trek: voor steeds meer mensen is een kantoorbaan geen optie meer"

Terwijl steeds meer werkgevers hun medewerkers weer verplichten om op kantoor te verschijnen, is er een groeiende groep in de arbeidsmarkt die juist wél op afstand wil en soms móét blijven werken. Thuiswerkpionier Moneypenny, dat dit jaar 25 jaar bestaat, herkent deze ontwikkeling maar al te goed: “Voor veel mensen is de kantoorplicht een barrière om überhaupt aan het werk te kunnen,” zegt oprichter Marianne Sturman.

Moneypenny werd in 2000 opgericht als alternatief voor het traditionele kantoorwerk. De eerste virtueel assistenten – persoonlijke assistenten op afstand, géén AI maar echte mensen die ondernemers ondersteunen met agendabeheer, communicatie, administratie en andere taken – werkten toen vooral vanuit huis om werk en zorg te kunnen combineren. “We zagen destijds al dat er behoefte was aan werk dat je kunt doen op je eigen tijd en vanuit je eigen plek. Dat was toen nog behoorlijk ongebruikelijk,” aldus Sturman.

Fast forward naar 2025: inmiddels is thuiswerken mainstream geworden, mede dankzij de coronapandemie, het grootste thuiswerkexperiment ooit. Maar opvallend genoeg keren veel werkgevers weer terug naar de oude reflex van aanwezigheid op kantoor. Moneypenny ziet ondertussen juist een bredere en steeds diversere groep mensen die bewust kiest voor werk zonder vaste werkplek.

Die behoefte aan flexibiliteit blijkt ook uit onderzoek: volgens de Randstad Workmonitor 2025 wil 66% van de Nederlandse werknemers dat hun baan hen flexibiliteit biedt wat betreft werklocatie.

Een greep uit een aantal herkenbare profielen die we regelmatig tegenkomen onder de virtual assistants die via Moneypenny werken, stuk voor stuk met hun eigen drijfveren en behoefte aan flexibiliteit:

  • De hybride ondernemer: Denk aan een webshop-eigenaar, yogadocent of wandelcoach die graag deels zelfstandig werkt, maar (nog) geen volledig inkomen haalt uit het eigen bedrijf.
  • De moderne wereldburger: Mensen – jong én ouder – die locatie-onafhankelijk willen leven of reizen, of een deel van het jaar in het buitenland verblijven.
  • De mantelzorger of thuisblijver: Mensen met zorgtaken of een fysieke beperking voor wie dagelijks reizen naar kantoor geen optie is.
  • De bewuste Gen Z’er: Jongeren die flexibiliteit verkiezen boven fulltime werk, en hun tijd willen verdelen over werk, persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke impact.

De belangstelling voor flexibel en thuiswerken is enorm: jaarlijks ontvangen we bij Moneypenny zo’n 2.000 sollicitaties van mensen die graag als virtueel assistent aan de slag willen. “Dat laat zien hoe populair dit werk is,” zegt Sturman. “We selecteren zorgvuldig en nemen uiteindelijk gemiddeld twee nieuwe VA’s per maand aan, maar we blijven voortdurend op zoek naar mensen die echt bij ons passen. Voor wie initiatief toont, zelfstandig werkt en houdt van vrijheid, is dit een geweldige kans.”

Hoewel het bedrijf al 25 jaar volledig op afstand werkt, al voordat Zoom of Slack bestond, is het concept actueler dan ooit. “Het is tijd dat we anders gaan kijken naar werk: niet vanuit controle of aanwezigheid, maar vanuit vertrouwen en autonomie. Want de arbeidsmarkt is veranderd, en de mensen óók.”

Over Moneypenny
Moneypenny is al sinds 2000 specialist in remote ondersteuning door ervaren virtueel assistenten: persoonlijke assistenten op afstand, die ondernemers en directieleden werk uit handen nemen, van agendabeheer en e-mailmanagement tot projectondersteuning, administratie en klantcommunicatie. Moneypenny werkt uitsluitend met hoogopgeleide VA’s met ervaring in ondersteunende rollen. Ondernemers krijgen zo een professionele rechterhand zonder vaste loondienst of werkplek, en VA’s krijgen de vrijheid om hun werk in te richten zoals het bij hén past.

Meer uit onze kennisbank

Waarom elke influencer en ondernemer een VA nodig heeft voor inbox management
17 november 2025 Blog

Waarom elke influencer en ondernemer een VA nodig heeft voor inbox management

Stel je voor: je bent een succesvolle influencer. Je content scoort goed, je volgers groeien en… Lees verder
Interview: Achter de schermen bij Moneypenny: zo werkt het wervingsproces voor VA’s
10 november 2025 Ontmoet onze VA's

Achter de schermen bij Moneypenny: zo werkt het wervingsproces voor VA’s

Een goede VA snapt dat thuiswerken vrijheid geeft, maar ook verantwoordelijkheid vraagt. Onze… Lees verder
Blog: Wat doet een appointment setter en hoe verschilt dat van een VA
5 november 2025 Blog

Wat doet een appointment setter en hoe verschilt dat van een VA?

Als je de term appointment setter de laatste tijd vaker voorbij ziet komen op LinkedIn of Instagram… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Jij doet waar je goed in bent, wij regelen de rest.
Binnen een week jouw eigen VA of remote EA.