Interview met opdrachtgever Ianka Fleerackers: “schrap wat overbodig is, automatiseer wat mogelijk is en delegeer de rest.”

Ianka Fleerackers is een Vlaamse actrice, presentatrice, auteur, ondernemer, én klant bij Moneypenny. Daar zijn we natuurlijk razend trots op. Lees in dit interview over Ianka’s bedrijf en krijg een inkijkje in haar visie op presenteren, organiseren, automatiseren en delegeren.

door 12/9/2019 2 reacties , , ,

Ianka, heel fijn dat je wil meewerken aan dit interview. Wil je iets vertellen over je bedrijf?

Kort gezegd ben ik een keynote speaker met daarnaast een eigen trainingsinstituut op het gebied van spreken in het openbaar. Ik geef veel individuele trainingen op maat, gericht op C-level managers of topondernemers die zelf hun business willen maken van public speaking. Deze cliënten willen bijvoorbeeld brand ambassador, thought leader worden in hun vakgebied of zelf als moderator of dagvoorzitter aan de slag. Een paar keer per jaar organiseer ik open groepstrainingen voor startende sprekers die bijvoorbeeld meer speeches willen gaan geven of vergaderingen beter willen kunnen leiden.

Wanneer is iemand volgens jou een goede spreker?

Een goede spreker is iemand die meer doet dan ‘zijn’ eigen product verkopen. Goede sprekers geven inzichten die verder gaan dan de waan van alledag en kijken verder dan waar iedereen nu mee bezig is.

Daarnaast is een goede spreker charismatisch en zorgt ervoor dat toehoorders geëmotioneerd en geïnspireerd raken met als ultiem resultaat dat het publiek in actie komt.

Hoe help jij je cliënten om dat niveau te bereiken?

Voordat ik met mijn bedrijf startte had ik een hele carrière in de media achter de rug met 30 jaar ervaring voor de camera en op het toneel. Ik heb veel literatuur gelezen en ik kan goed de vertaalslag maken naar de zakenwereld. Tijdens de sessies die ik met mijn cliënten heb gaan de gesprekken onder meer over inhoud en persoonlijkheid en wat ze nodig hebben om ‘verteerbaar’ en inspirerend te zijn.

Je bent zelf ook actief als dagvoorzitter. Voor welk type events word jij gevraagd?

Ik modereer events met een publiek van 200-1000 deelnemers. De topics hebben betrekking op marketing, tech, innovatie, ondernemerschap, biotech en disruptie.

Hoe kom je als TV persoonlijkheid in de techwereld verzeild?

Ik ben een pure creatieveling en ontzettend nieuwsgierig. Daarom waren de smartphone en tablet voor mij indertijd ook zo’n uitkomst. Want op een filmset moet je vaak heel lang wachten op een volgende take, dus dan pakte ik mijn iphone en had ik de wereld onder handbereik: beeld, film, literatuur, ik vind alles interessant.

Ik was de eerste auteur in Vlaanderen die een interactief prentenboek voor kids had ontwikkeld voor de ipad. Men keek me in eerste instantie raar aan, maar binnen de wereld van de geeks en early birds sloeg het aan. Het prentenboek heeft 2 maanden op nummer 1 in de itunes store gestaan!

Waarom heb je besloten met een Virtuele Assistent (VA) te gaan werken?

Ik hanteer een 3-staps methode bij het inrichten van mijn organisatie:

  1. Schrappen wat overbodig is
  2. Automatiseren wat mogelijk is
  3. Delegeren wat overblijft

En voor het stuk ‘delegeren’ werk ik nu samen met jullie VA Dorien.

In mijn zoektocht naar hoe ik wil werken is technologie een belangrijk aspect. Daarom wil ik niet dat Dorien dingen doet waar een tool voor is. Dat is niet efficiënt.

Hoe bevalt jouw samenwerking met Dorien?

Zo’n samenwerking is een groeiproces en het succes ervan staat of valt bij hoe snel je vertrouwen kan geven en zelf kan loslaten. Dat is in ons geval opvallend snel gegaan.

Bijkomend voordeel van een VA is dat Dorien een emotionele afstand tot het werk heeft, dus zij kan makkelijker keuzes maken. We houden regelmatig calls waarin we evalueren wat anders of beter kan. Zowel voor haar naar mij toe als andersom.

Welke taken voert Dorien zoals uit voor jou?

Dorien houdt zich bezig met organiseren, mails beantwoorden en afspraken maken. Sinds kort hebben we een nieuwe tool in gebruik genomen, waarmee we een groot deel van het agendabeheer geautomatiseerd hebben, dus nu heeft ze meer tijd voor andere dingen.

Hoe bepaal je of een (deel)proces te automatiseren is?

Zodra iets 2-3 keer gezegd moet worden wordt er een patroon zichtbaar. Dan gaan we óf automatiseren of ontwikkelen we een template. Nu doen we dus veel agendazaken via een tool, maar voorheen moest Dorien mij iedere keer vragen hoeveel ruimte ik nodig had voor afspraken. De nieuwe werkwijze scheelt ons beiden tijd.

Waarom heb je gekozen voor werken op afstand in plaats van een assistent op kantoor?

Ha, ha ik heb zelf ook geen kantoor! In onze samenwerking is het niet vaak nodig om fysiek samen te zitten, al denk ik dat we elkaar vaker zouden zien als Dorien dichterbij zou wonen. Nu plannen we regelmatig calls in via ZOOM met de webcam aan.  Klanten merken er niks van en, buiten dat, het kan ze ook niet schelen hoe wij ons georganiseerd hebben. Als het werk maar af komt.

Ik vind het wel belangrijk dat ik met een persoon van vlees en bloed aan het werk ben. Daarom past het concept van een VA goed bij mij.

Heb je nog tips voor collega-ondernemers die overwegen met een VA aan de slag te gaan?

Ken jezelf eerst en ga dan op zoek naar de ander. En denk goed na over wat je zoek in een VA, zowel qua skills als karakter.

Meer weten over Ianka en haar bedrijf?

Ianka is te vinden op Wikipedia en check haar site voor meer info over haar dienstverlening. Ianka en Dorien gebruiken deze tools: Acuity Scheduling, Asana en Zoom.

Heb je zelf interesse om taken te delegeren aan een VA van Moneypenny?

Check onze site of neem direct contact met Marianne Sturman via 06-51222840. Je mag ook op de groene knop hieronder klikken en dan nemen wij contact met jou op.

  • TAGS:  , , ,
  • CATEGORIE:  Ondernemen
  • 2 reacties

    Avatar

    Hans Roozenburg

    september 19th, 2019 at 08:50

    Leuk, een helder kijkje in de wereld van de virtuele assistent.

    Avatar

    marianne.sturman

    september 19th, 2019 at 09:53

    Hi Hans,
    Dank voor je leuke reactie!
    hartelijke groet,
    Marianne

    Reageren

    (verplicht)