“Ik ben niet bang om suggesties te doen, ook als dat soms een andere aanpak vereist.”
Wij interviewden virtueel assistent Annet. Annet weet precies hoe de HR-afdeling reilt en zeilt. Ze denkt proactief mee met de opdrachtgever en schroomt niet om suggesties te doen, zelfs als dat een andere aanpak vraagt. Benieuwd wat Annet zo’n goede VA maakt? Je leest het in het interview.
Zeker! Ik ben begonnen op de hotelschool en ben daarna in de horeca gaan werken. Helaas moest ik door een ongeluk met mijn rug van richting veranderen; dit bracht me bij administratief werk. Vier jaar lang was ik verantwoordelijk voor het werven van uitzendkrachten bij een uitzendbureau. Vervolgens heb ik een jaar op het hoofdkantoor van dit uitzendbureau gewerkt op de afdeling interne opleidingen. Uiteindelijk merkte ik dat de corporate wereld niet meer mijn ding was en maakte ik de overstap naar een mbo-college. Daar heb ik 12,5 jaar als management- en personal assistant van het College van Bestuur gewerkt. Een totaal andere richting, maar ik vond het ondersteunen van het bestuur en het administratieve werk ontzettend leuk. Dit veelzijdige werk ligt me helemaal.
Momenteel werk ik voor één opdrachtgever, een cateringbedrijf, waar ik verschillende HR-taken op me neem. Zo voer ik bijvoorbeeld online de eerste gesprekken met sollicitanten voor de functie van cateringmedewerker in schoolkantines. Tijdens zo’n kennismaking kijk ik niet alleen naar hun vaardigheden, maar ook naar hun verwachtingen en of die aansluiten bij wat wij zoeken. Vaak krijg ik al snel een goed beeld van de kandidaat: of ze zelfstandig, enthousiast en geschikt zijn voor de functie. Als ik denk dat het een match is, stuur ik ze door voor een vervolggesprek met de manager van de betreffende locatie. Daarnaast voer ik einde proeftijdgesprekken, stel ik contracten op en bewaak ik de voortgang van diverse HR processen. Kortom, ik zorg ervoor dat alles op HR-gebied soepel verloopt.
Wat mij een goede VA maakt, is onder andere mijn 12,5 jaar ervaring als managementassistent. Ik heb veel geleerd over hoe administratieve processen binnen een organisatie verlopen. Daarnaast ben ik echt betrokken bij de organisatie en sta ik open voor feedback, zowel om te geven als te ontvangen. Verder denk ik altijd actief mee met de opdrachtgever. Ik voer taken niet zomaar uit, maar stel mezelf vragen zoals: waarom doen we dit? Hoe kan het efficiënter? Ik ben niet bang om suggesties te doen, ook als dat soms een andere aanpak vereist. Hierdoor zorg ik ervoor dat ik niet alleen uitvoer, maar ook echt bijdraag aan het verbeteren van processen.
De samenwerking op afstand verloopt erg soepel. Elke ochtend hebben mijn opdrachtgever en ik een kort overleg van ongeveer 30 minuten. We bespreken dan welke taken die dag prioriteit hebben en hoe de rest van het werk verloopt. Hierna ga ik zelfstandig aan de slag en kan ik mijn dag zo efficiënt mogelijk indelen. Dat werkt heel prettig. Het voelt bijna alsof we op kantoor werken, maar dan zonder de afleidingen van een drukke omgeving.
Plan dan een vrijblijvende afspraak in of lees hier meer over onze Virtual Assistance.
Maak digitaal kennis en stel al je vragen. Of lees meer over onze VA-service.