Gratis stappenplan starten met bloggen

Hi, daar ben ik weer, Penny is de naam. Al jarenlang ben ik gefascineerd door alles wat online mogelijk is. Van savvy tools tot razendslimme oplossingen die ook het ‘echte’ leven een stukje vergemakkelijken. Met inmiddels de nodige ervaring als Virtuele Assistent weet ik als geen ander hoe vanaf afstand te (samen)werken en zo een opdrachtgever te ‘ontzorgen’. Door zijn extra rechterhand te zijn, door een aanvulling te zijn op zijn linker hersenhelft, of – meestal – door te fungeren als een combinatie van beide. Sinds kort ben ik in dienst bij Moneypenny, met zo’n naam kon een match met dit bedrijf logischerwijs niet uitblijven! Graag neem ik je mee in mijn ervaringen en deel ik de schatten die ik online ontdek. Doe er je voordeel mee!

Starten met bloggen

Veel ondernemers denken dat bloggen ingewikkeld en tijdrovend is, of dat het iets is alleen voor “cracks”. Mijn ervaring is anders. Met een beetje voorbereiding, goede zin en eventueel wat hulp van buitenaf bij de uitwerking, kun je een heel eind komen. En geloof me: bloggen levert echt iets op. Hieronder mijn tips:

Penny’s 10-stappenplan voor bloggen

Stap 1: Bepaal je doel
Waarom wil je gaan bloggen? Wil je jouw expertise tonen? Wil je aan nieuwe of ander type klanten komen? Wil je de zichtbaarheid van jezelf, bedrijf of product vergroten? Iedereen kan wel roepen dat bloggen zo effectief is, maar wat wil je er zelf mee bereiken? Tijdens of na het schrijven kun je je blog telkens even toetsen aan het vooraf vastgestelde doel. Dan blijf je “bij de les”.

Stap 2: Ga op zoek naar goede blogonderwerpen.

Kies onderwerpen waar je veel over weet te vertellen, waar je enthousiast over bent. Ik start meestal met het maken van een mindmap van de dingen die ik over mijn vak weet. Vaak komen er dan vanzelf allemaal onderwerpen naar boven waarover ik kan bloggen. Tijdens het schrijven kom je ook vaak op ideeën waar je weer een ander blog over kunt schrijven.

Stap 3: Bedenk vooraf key-words

Om als blogger straks goed gevonden te worden, maak je slim gebruik van de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Bedenk deze voordat je begint met schrijven omdat je ze in je blog wilt laten terugkomen! Bij voorkeur in de titel, intro en tussenkopjes. Je kunt je zoekwoorden checken met de google key-word planner. Daar kun je inspiratie opdoen en zie je hoe vaak er per maand op een zoekwoord is gezocht.

Stap 4: Bedenk op welke platformen je wilt publiceren.

Je schrijf een blog om gelezen te worden. Maar waar wordt je gelezen? Je eigen website? Op websites die over jouw onderwerp gaan? Op bloggersplatforms? Op sociale media? Of een combinatie? Ik raad iedereen aan om je blog in ieder geval op je eigen site te plaatsen. Geïnteresseerde lezers zijn dan direct op de plek waar ze meer info over jou, je bedrijf of jouw product/dienst kunnen vinden. Daarnaast publiceer je je blog natuurlijk ook op de plekken waar jouw lezers zich bevinden. Soms alleen de introtekst met een lees-verder-link. Denk vooral aan de logische plekken zoals LinkedIn en Facebook.

Stap 5: Maak een blog kalender

Veel mensen starten enthousiast met bloggen en na twee/drie keer houden ze het voor gezien. Om echt effect te hebben en autoriteit op te bouwen, is het belangrijk dat je regelmatig blogt. Het helpt om hiervoor een kalender op te stellen, waarin je niet alleen aangeeft wanneer je een blogt klaar wilt hebben, maar ook over welk onderwerp. Ga dus gestructureerd en voorbereid te werk. En hou je aan de afspraak die je met jezelf maakt. De aanhouder wint.

Stap 6: Maak gebruik van statistieken

Als je blogt, wil je natuurlijk ook graag weten wie je blogt leest, en of er vervolgens ook wordt doorgeklikt op je website. Er zijn tal van (gratis) online programma’s die je statistieken kunnen meten, maar ik vind zelf Google Analytics de beste. Basisgegevens zoals aantallen unieke bezoekers en pageviews geven snel een eerste inzicht, maar je kunt ook veel meer te weten komen, bijvoorbeeld hoe lang bezoekers op je site kijken, waar je naar toe gaan als ze je site verlaten etc. In een ander stappenplan vertel ik je daar meer over.

Stap 7: Begin gewoon te schrijven.

In een blog kun je alle kanten uit. Je kunt je mening geven, je ervaring delen, facts&figures laten zien, of een mooi verhaal vertellen (de bestaansgeschiedenis van jouw bedrijf?). Het staat je allemaal vrij. Maak je blog alleen niet te lang (maximaal 1.000 woorden). En houd het simpel, alsof je je verhaal vertelt aan iemand die nog nooit van jou of jouw product heeft gehoord.

Als schrijven je moeilijk af gaat, dan zijn er professionele tekstschrijvers die je goed kunnen helpen, bijvoorbeeld door jouw tekst te redigeren tot een goed leesbare en aantrekkelijke blog. Maar je kunt ook een tekstschrijver vragen om namens jou het hele blog te schrijven.

Stap 8: praktische schrijftips

Ook voor bloggen geldt:

  • zorg voor een goede prikkelende titel
  • begin met een introtekst waar de blog over gaat en die de aandacht van lezers vasthoudt
  • schrijf alsof je praat; dat leest alsof je luistert
  • sluit af met een samenvatting waar je blog over ging, of een uitnodiging tot actie

Stap 9: Vraag feedback

Laat je blog vooraf door een ander lezen. Alleen al omdat je zelf je eigen spel- en taalfouten niet meer ziet. Het is fijn als iemand even kritisch naar je tekst kijkt. Komt de boodschap wel over? Leest het prettig of zit er toch te veel vakjargon in? Houdt het aandacht vast? Te lang? Te kort?

Maar vraag ook feedback aan je lezers. Dan ontstaat er interactie! En als er een lezer reageert,, vergeet dan niet om daat zelf weer een reactie op te geven, al is het een bedankje.

Stap 10: Contact

Vergeet niet je contact gegevens in je blog te plaatsen of een link naar je eigen site waar je contact gegevens staan. En vergeet ook niet om een koppeling te maken met sociale media, zodat lezers jouw blog kunnen doorplaatsen op hun eigen Facebookpagina of kunnen e-mailen naar hun eigen contacten.

Klik hier voor een printvriendelijke versie van Penny’s 10-stappenplan starten met bloggen.

Zelf doen of toch uitbesteden?

Net zoals bij e-mailmarketing kun je een heleboel van deze lijst met actiepunten uitbesteden. Moneypenny biedt ook marketingondersteuning op afstand. Het google analytics verhaal, een blogkalender, key-words inbouwen etc, daar heb ik – en mijn collega VA’s – veel ervaring mee. Wij doen dit in een handomdraai. Daarnaast heb ik collega’s die heel goed schrijven. Als jij een onderwerp aandraagt, maken zij daar in een paar uurtjes een leuk en leesbaar verhaal van.

We hebben nu een handige App en Do-its strippenkaart waarmee je eenvoudig deeltaken rondom bloggen kunt uitbesteden aan een VA. Schroom niet om contact op te nemen met mijn collega’s Marianne Sturman (06-51222840) of Marjolein Richter (06-10951112), zij helpen je graag verder.

Op 12 april 2016
Samenwerken met je VA

Meer uit onze kennisbank

Blog: 5 redenen waarom je met een VA-bureau wilt werken versus een andere oplossing
4 november 2024 Blog

5 redenen waarom je met een VA-bureau wilt werken versus een andere oplossing

Het beheren van je bedrijf kan uitdagend zijn, vooral wanneer je externe hulp nodig hebt om alles… Lees verder
Moneypenny blog: 5 redenen waarom jij een VA van Moneypenny wil
28 oktober 2024 Blog

5 redenen waarom jij een VA van Moneypenny wil

Ben je aan het overwegen om met een virtueel assistent te werken, maar weet je niet goed welk… Lees verder
Opdrachtgever Freek is al sinds 2001 klant bij Moneypenny
23 oktober 2024 Succesverhalen

Freek Lapré: Al 23 jaar klant bij Moneypenny

“Ik waardeer het werk van een VA enorm; zonder hun hulp kun je je bedrijf niet goed… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!