Interview met Richard: “Een afstand tot de arbeidsmarkt zegt niets over de kwaliteit van het werk!”

Richard Wolfe van de Email Handyman is een zeer bevlogen ondernemer. Hij heeft sinds kort Virtueel Assistent (VA) Leroy ingeschakeld, die vanwege een chronische ziekte niet goed gedijt in de aloude kantoorkaders. Maar het werken en samenwerken op afstand gaat perfect, omdat Leroy zijn eigen tijd kan indelen. En nu hebben Email Handyman en Moneypenny de handen ineen geslagen om, samen met het prachtige bedrijf Emma At Work (waarover straks meer), ons steentje bij te dragen aan het vinden van interessant thuiswerk voor mensen met een zogeheten fysieke ‘afstand tot de arbeidsmarkt’. Wij dagen werkgevers uit om de Coronacrisis aan te grijpen om meer mensen met een fysieke beperking of chronische ziekte aan te nemen; immers, het gaat er niet om waar en wanneer je werkt, maar om het resultaat!

Op 3 juni 2020
Succesverhalen

Richard, zou je dit interview willen aftrappen met wat achtergrondinfo over je bedrijf?

Als kind waren er 3 beroepen waar ik van droomde: profhonkballer, astronaut en dierenarts. Wat is er mooier dan een balletje de lucht in te slaan, iets voor de mensheid te kunnen betekenen door het heelal te verkennen of dieren te kunnen helpen? Maar dat is het allemaal niet geworden, want…uiteindelijk ben ik bedrijfskunde gaan studeren, haha.

Binnen bedrijfskunde ben ik me gaan specialiseren in technologie en het Internet, omdat ik dacht dat ik daarmee ook de wereld zou kunnen verbeteren. Maar ik kwam erachter dat technologie de wereld in is geholpen zonder mensen bekwaam te maken in hoe het te gebruiken. Neem bijvoorbeeld de informatie overload waar we mee te maken hebben, om maar niet te spreken van scherm- en gameverslaving, dat zijn een ernstige problemen.

Ik realiseerde me dat het voor kenniswerkers nodig is om skills te ontwikkelen, waarmee ze hun ‘digitale lifestyle’ beter kunnen beheersen. Een kenniswerker voegt immers waarde toe door ‘informatie heen en weer te schuiven’, dus dan moet die daar ook goed in zijn. Maar als je achter de schermen kijkt bij de gemiddelde kantoorwerker dan is informatiebeheer vaak – en dan zeg ik het netjes – niet op orde .

Concreet bied ik vanuit mijn bedrijf, Email Handyman, groepstrainingen, zowel online als face2face, evenals 1 op 1 coaching in e-mail beheer (speedmailen). Ik heb daar ook een boek over geschreven. Verder heb ik een nieuwe training, waarin ik mensen help met het verbeteren van hun parking skills. Daarbij kijken we breder naar de digitale huishouding.

Je wilde met een VA gaan werken, maar jouw specifieke wens was iemand in te schakelen met een ‘afstand tot de arbeidsmarkt’. Waarom eigenlijk?

Ik heb al een tijd behoefte aan structurele ‘extra handen’ en specifieke skills. En ik heb me 12 jaar geleden, toen ik begon met ondernemen, voorgenomen om nooit meer personeel aan te nemen. Ik vind het principe van de werkgever/-nemer relatie niet gezond, dus ik werk uitsluitend met zelfstandigen of externe partijen. Vandaar de keuze voor een VA en niet een assistent in loondienst.

In mijn ervaring excelleren mensen met ‘beperkingen’ op andere vlakken. En voor mij is kwaliteit het aller, aller belangrijkste. Dus ik wil graag werken met mensen die de hoogste kwaliteit kunnen leveren. Een zogenaamde afstand tot de arbeidsmarkt heeft helemaal niets met de kwaliteit van het werk te maken. En of iemand tussen 9 en 5 zijn werk kan doen of hoe mobiel iemand is, is toch volkomen irrelevant?

Het heeft dus in eerste instantie niets met empathie of iets dergelijks te maken. Ik ben van mening dat iemand gewoon zijn werk goed moet doen en zelf verantwoordelijk is voor de lastige kanten en uitdagingen die komen kijken bij het hebben van een beperking. Wel ben ik graag bereid om de ‘beperking’ heen te werken.

Als het betekent dat we bijvoorbeeld soms, door omstandigheden, moeten schuiven met deadlines, dan is dat okay. Ik weet namelijk dat er op een later moment, wanneer daar wel de ruimte voor is, consequent geleverd wordt. Bovendien halen mensen zonder beperkingen in de regel ook nooit hun deadlines… .

Heb je gevonden wat je zocht in Leroy?

Ja, helemaal! Leroy is top in tekst en systemen en dat is precies wat ik nodig heb. Teksten schrijven is niet mijn forte, dus daarin vult hij mij perfect aan. Ik ben wel een IT nerd (net als Leroy) en daarin hebben we een zekere overlap met elkaar, dus ik kan ook taken bij Leroy neerleggen die ik anders zelf zou uitvoeren.

Daarnaast hebben Leroy en ik een persoonlijke klik. Dat is een mooie bijkomstigheid, en ik weet zeker dat als wij collega’s op een ouderwets kantoor waren geweest, we tijdens de lunch hele interessante gesprekken zouden voeren. En die klik helpt natuurlijk bij het op afstand werken en samenwerken.

Dat is een mooi bruggetje naar jou, Leroy, wil jij iets vertellen over je achtergrond?

Ik ben nu 27 jaar en ben na de HAVO met een muziekopleiding begonnen, in eerste instantie een studie tot producer. Dat beviel niet zo en toen ben ik gewisseld naar een ICT studie. Maar de muziek bleef trekken, dus toen ben ik weer terug geswitcht naar muziek, maar dan de uitvoerende kant, waar mijn passie ligt. Verder heb ik allerlei bijbaantjes gehad, van vakkenvuller tot krantenloper. Op een gegeven moment ben ik zelf gaan ondernemen als uitvoerend artiest met mijn band. Op dit moment ben ik nog steeds bezig met mijn muziekopleiding.

Je bent op een gegeven moment in contact gekomen met Emma At Work, een stichting die werk regelt voor jongeren met een chronische ziekte. Waarom heb je bij hen aangeklopt?

Ik kampte met gezondheidsproblemen, maar het heeft jaren geduurd voordat het duidelijk was waar ik aan leed. Ik had veel klachten, zoals migraine en slecht slapen, waardoor ik suboptimaal functioneerde in een baan in combinatie met mijn studie. Daarom is mijn studie ook zo vertraagd. Toen duidelijk werd dat ik een chronische ziekte heb, besefte ik dat het slim zou zijn om werk te zoeken dat ik goed met mijn studie zou kunnen combineren, vandaar dat ik contact heb gezocht met Emma At Work.

En via hen ben ik gekoppeld aan Moneypenny, want thuiswerken is natuurlijk een hele goede oplossing voor mijn situatie. Het geeft me flexibiliteit, waardoor ik mijn werkuren veel beter over de week kan verdelen in combinatie met de tijd die ik op mijn opleiding ben. En de werkzaamheden die ik voor Richard uitvoer doen een beroep op mijn kracht, namelijk ICT, websites bouwen en grafische vormgeving. Ik heb nu weer balans in mijn leven en dat is ontzettend veel waard.

Wat voor taken doe je precies voor Richard?

Ik werk vooral aan het verbeteren van Richard’s online omgeving en aanwezigheid. We sparren over Richard’s wensen en dan ga ik op basis daarvan op zoek naar geschikte systemen. Hij geeft mij input over inhoud en opmaak en dan kan ik ermee aan de slag. Tussentijds evalueren we regelmatig, zodat ik weet dat ik on track ben. Het voordeel is dat we op dezelfde manier denken in een concept en hoe je dat uitwerkt.

Hoe gaat jullie samenwerking op afstand precies in zijn werk?

Richard heeft mij bijvoorbeeld inzage gegeven in zijn agenda, dus ik weet wanneer ik hem goed kan bereiken voor kort overleg. Ik heb op een gegeven moment aan Richard gevraagd naar zijn voorkeursstijl qua communicatie. Ik heb geïnformeerd of hij het vooral zakelijk wilde houden en tak-tak in 5 minuten klaar wil zijn of bij wijze van spreken een uur wilde kletsen.

Wat mij betreft gaat werken en samenwerken op afstand helemaal over vertrouwen. Maar het vertrouwen moet worden opgebouwd, dus in het begin heb ik voorgesteld om een werklog bij te houden, zodat er geen misverstand over mijn uren zou kunnen ontstaan. Maar na een maand vond Richard dat niet langer nodig.

We communiceren heel makkelijk met elkaar en weten elkaar goed te vinden via de verschillende communicatiemiddelen. We hebben elkaar nog nooit in levende lijve ontmoet, maar we hebben nu wel afgesproken dat we binnenkort een biertje gaan pakken samen.

Hoe ziet jouw toekomst eruit, kan je daar iets over zeggen?

Het liefst zou ik 2-3 dagen per week muziek willen maken en de rest van de tijd een vaste job vanuit huis. Het musiceren wil ik het liefst als ondernemer doen en daaraan gekoppeld zou ik ook een pakket aan multimediadiensten willen aanbieden, zoals huisstijlen en jingles ontwikkelen.

Richard en Leroy, hoe zijn jullie ervaringen met Moneypenny?

Richard: “Ik was al een tijd op zoek naar een ‘VA met een beperking’, maar het lukte me via mijn eigen kanalen niet om die te vinden. Ik kende Moneypenny al als bureau voor VA’s en ik wist niet waar ik anders terecht kon met mijn specifieke wensen. Ik heb mijn vraag aan Marianne voorgelegd en ik vind het heel mooi dat we zo open en eerlijk geschakeld hebben.

Moneypenny had de contacten met Emma At Work en zij hebben mij aan Leroy gekoppeld. Ik heb dus precies gevonden wat ik zocht, dankzij Moneypenny.”

Leroy: “Beperking of niet, iedereen heeft een talent. Ik ben Moneypenny, Emma At Work en Richard erg dankbaar voor het unlocken van mijn talent.”

Meer weten over Richard, Leroy en Emma At Work?

Richard

Richard’s bedrijf is Email Handyman en uit eigen ervaring bij Moneypenny kunnen we zijn trainingen van harte aanbevelen! Kijk voor meer info op de site van Richard. Richard’s boek Speedmailen kan je aanschaffen via Bol.com. Verder is Richard een sportman in hart en nieren, zijn favo sporten zijn honkbal, hockey en cricket. Richard is betrokken bij de opzet van de Amsterdamse Cricket Academy.

Leroy

Leroy’s band Lovers & Lions is te vinden op onder meer Youtube en Spotify. Leer meer over Leroy’s band op zijn mooie site.

Emma At Work

Emma at Work is ontstaan vanuit het Emma Kinderziekenhuis en ondersteunt jongeren (15-30) met een chronische fysieke aandoening op weg naar werk, en in hun ontwikkeling. Door middel van trainingen en coaching ontdekken jongeren hun potentie, ontplooien ze hun talent en worden ze klaargestoomd voor de arbeidsmarkt. Check de site van Emma At Work.

Benieuwd wat Moneypenny voor jou kan betekenen?

Maak digitaal kennis en stel al je vragen. Of lees meer over onze VA-service.

Meer uit onze kennisbank

Marianne Sturman interview bij Management Support 'Een goede virtual assistant is nog geen goede ondernemer’.
10 april 2024 In de media

Management Support: Interview met Marianne Sturman over de rol van Virtueel Assistenten

In een interview met Management Support deelt Marianne Sturman, oprichter van Moneypenny, haar… Lees verder
nieuwsbrief-moneypenny
10 april 2024 In de media

Nieuwsbrief april 2024

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
complex agendabeheer
10 april 2024 Samenwerken met je VA

Geef het gedoe van agendabeheer uit handen met EasyCal

Het plannen van afspraken lijkt vaak een eenvoudige klus, totdat je in de wirwar van agenda’s… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!