Interview met opdrachtgever Eric de Kruik: “Vraag je als ondernemer af of je werk doet dat je ook uit handen kunt geven.”

Eric de Kruik is veelzijdig adviseur voor de overheid; maatschappelijke vraagstukken op het gebied van big data, energietransitie en datagedreven werken zijn ‘usual business’ voor hem. Lees in dit interview waarom hij een VA inschakelde en hoe zijn VA Wies ervoor zorgt dat Eric zich kan focussen op wat hij het beste kan.

door 23/2/2021 0 reacties , , , ,

Eric, wat leuk dat je mee wil werken aan dit interview! Wil je iets meer vertellen over jouw werk?

In het kort ben ik strategisch adviseur energietransitie bij de gemeente Bronckhorst, projectleider van datalab Gelderland Oost en strategisch adviseur datagedreven werken. Sinds dit jaar ben ik ook Managing partner bij Parell Data Vision, een bedrijf dat advies op maat en praktische ondersteuning levert voor de (semi)publieke sector. Daarnaast begeleiden ze de digitale transitie van deze sector op het gebied van organisatieadvies en management, informatiebeveiliging en privacy en datagedreven transformatie. 

Dat klinkt heel druk, was je daarom op zoek naar een VA?

In de basis komt het daar wel op neer. Er lag te veel werk, met name ondersteunende taken en ik weet van mezelf dat ik niet goed ben in de details. Mijn mailbox en agendabeheer liepen steeds verder achter waardoor ik moeite had om me aan afspraken te houden.
Ik wist al snel dat ik deze ondersteunende taken wilde gaan uitbesteden. Omdat ik zelf ook geen vaste werkplek heb, kwam ik uit bij een Virtueel Assistent. Iemand die op dezelfde manier werkt als ik; flexibel.

Wat gaf voor jou de doorslag om voor Moneypenny te kiezen?

Ik zag op tegen het hele werving- en selectieproces. Door voor een bedrijf te kiezen, hoefde ik me niet druk te maken over deze zaken. Bijkomend voordeel is dat uitval veel makkelijker op te vangen is en extra uren bijschakelen ook tot de mogelijkheden behoort. Intuïtie speelt een grote rol in de keuzes die ik maak. Moneypenny kwam op mij down-to-earth over, iets wat mij erg aanspreekt. Het prettige gesprek met Marianne bevestigde dit en gaf voor mij de doorslag.

Sinds december werk je samen met VA Wies, welke taken neemt zij jou uit handen?

Wies houdt zich voornamelijk bezig met agenda- en mailbeheer. Er komen per dag flink wat mails binnen. Het sorteren, opvolgen en archiveren van deze e-mails vertrouw ik volledig aan haar toe en dat bevalt heel goed. Grappig detail; een collega was het opgevallen dat iemand mijn mailbox beheert, omdat de mails en brieven grammaticaal beter in elkaar steken tegenwoordig. Wies heeft ook de volledige vrijheid om afspraken voor mij in te plannen en ze beheert de CRM voor de contacten en stakeholders van de gemeente Bronckhorst. Natuurlijk schakel ik Wies ook in voor heel veel andere dingen en uitzoekklussen. Binnenkort gaat ze trouwens ook mijn LinkedIn pagina beheren.

Hoe verloopt jullie samenwerking op afstand in de praktijk?

Eigenlijk communiceren we veel via Whatsapp en email. Elke week spreken we elkaar een half uurtje. Het inwerken en uitleggen van de taken ging heel snel. Ik heb ook tijd geïnvesteerd om Wies bij te praten op de inhoud. Dit is niet strikt noodzakelijk om de taken uit te voeren maar ik vind het belangrijk dat ze de context begrijpt van de dingen die ze doet. 

Wat zou jouw advies zijn voor andere ondernemers die overwegen een VA in te zetten?

Vraag jezelf echt af of je niet heel veel werk doet dat je ook uit handen kan geven. Veel ondernemers zijn slecht in de details, bekijk dus ook wat jouw sterke punten zijn en focus daarop. Daarnaast moet je echt los durven laten. Het is belangrijk om vertrouwen te hebben wanneer je veel taken uit handen wilt geven.

Meer info?

Wil je meer weten over Eric, check dan zijn LinkedIn profiel. Overweeg jij ook om een VA, zoals Wies in te schakelen? Plan direct een vrijblijvend gesprek in met Marianne om te sparren.

  • TAGS:  , , , ,
  • CATEGORIE:  Interviews met ondernemers en opdrachtgevers
  • Geen reacties

    Reageren

    (verplicht)