Drie tips voor thuiswerkende teams

Normaliter kiezen mensen bewust voor al dan niet vanuit huis werken. Nu niet. Daarom zullen de omstandigheden voor thuiswerken niet altijd optimaal zijn. Ik tik dit blogje aan mijn keukentafel met rechts van mij een eindexamenkandidaat die hardop worstelt met natuurkunde opgaven en schuin achter me een groep 8-er die oefent voor zijn Cito. Gezellig maar niet optimaal voor de concentratie. Misschien heb je mensen in je team die kleine kinderen hebben, alleenstaande ouder zijn of alleen wonen. Het helpt om van elkaar te weten hoe je thuis(werk)situatie eruit ziet en welke impact dat heeft op je leven, werkritme en productiviteit. Zo kun je een beetje rekening met elkaar houden in deze uitzonderlijke tijden.

Door Susan Smulders
Blog

Tip 1: zorg voor structuur in je dag- en weekritme

Veel van de structuur die normaliter je werkweek bepaalt, vervalt. Meetings, lunchroutines, overvolle agenda’s – opeens is de vanzelfsprekendheid weg, voor individuele medewerkers en voor teams. Onze tip – bespreek zo snel mogelijk met elkaar welk dag- en weekritme je als team gaat instellen. Een dagelijkse conference call als start van de dag bijvoorbeeld? Een online lunchafspraak of een virtuele vrijmibo? Een appgroep waarin iedereen ’s ochtends incheckt? Opties genoeg dus maak als team afspraken die bij jullie passen en evalueer ze na een week om te kijken of ze werken.

Tip 2: gebruik alle faciliteiten van online samenwerkingstools

Klink als een no brainer wellicht, maar wij zien vaak dat lang niet alle mogelijkheden van online samenwerkingstools worden gebruikt. Chatten en videobellen gebeurt meestal wel, maar je kunt met programma’s als Microsoft teams, Skype for business, Webex en GoToMeeting ook schermen delen, online brainstormen, kleine polls maken en samen in documenten werken. Nu je langere tijd meer vanuit huis gaat werken als team helpt het enorm om deze functionaliteiten ook te gebruiken.

Tip 3: perfectioneer je online vergadervaardigheden

De faciliteiten van je online samenwerkingstool bieden alle mogelijkheden om effectief te overleggen op afstand. We raden je daarom aan om deze bijzondere tijd te gebruiken om je online vergadervaardigheden verder te ontwikkelen. Je zult zien dat je heel effectief kunt vergaderen als je zorgt voor een goede voorbereiding, een strakke regie en gedisciplineerd vergadergedrag. In ons whitepaper over online vergaderen lees je hierover allerlei praktische tips. En als je toch aan het downloaden bent raden we je ook aan om te kijken naar de papers over samenwerken, kennisdelen en leidinggeven.

Neem contact met ons op als je vragen hebt!

Met bovenstaande tips kun je direct zelf aan de slag. Mocht je meer informatie willen of vastlopen als team in het werken op afstand, naam dan contact met mij of mijn collega Marianne op. We stellen graag onze 20 jaar thuiswerkervaring beschikbaar om jou en je team te helpen.

E-mail Susan of bel/whatsapp naar 06-4576097
E-mail Marianne Sturman of bel/whatsapp naar 06-51222840

Meer uit onze kennisbank

Blog: 5 redenen waarom je met een VA-bureau wilt werken versus een andere oplossing
4 november 2024 Blog

5 redenen waarom je met een VA-bureau wilt werken versus een andere oplossing

Het beheren van je bedrijf kan uitdagend zijn, vooral wanneer je externe hulp nodig hebt om alles… Lees verder
Moneypenny blog: 5 redenen waarom jij een VA van Moneypenny wil
28 oktober 2024 Blog

5 redenen waarom jij een VA van Moneypenny wil

Ben je aan het overwegen om met een virtueel assistent te werken, maar weet je niet goed welk… Lees verder
Opdrachtgever Freek is al sinds 2001 klant bij Moneypenny
23 oktober 2024 Succesverhalen

Freek Lapré: Al 23 jaar klant bij Moneypenny

“Ik waardeer het werk van een VA enorm; zonder hun hulp kun je je bedrijf niet goed… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!