Door: Viola Robbemondt
Viola is freelance journalist, schrijft onder andere voor Autovisie, Bizz, Cosmopolitan en Watch Magazine en houdt een eigen weblog bij over auto’s: www.carwoman.nl
De oefening ‘180 graden slip’ levert me drie gebroken nagels en diverse zelfveroorzaakte schrammen op. De nagelstyliste en masseur maken daarna overuren, maar wat een kick!
Laptops met Burberry-print, speciale creditcards voor vrouwen en auto’s met veel praktische cuphouders, de nieuwste autokinderzitjes en bloemetjesstickers. Sinds de marketeers de vrouw als consument hebben ontdekt, wil men ons eens stevig in de watten leggen. In veel gevallen is dat prima en worden bijvoorbeeld autoverkopers attent gemaakt op hun veelal horkerige gedrag naar vrouwelijke clientèle. Maar als je weet dat 33% van de nieuwe verkochte auto’s een vrouwelijke eigenaar krijgt en dat wij vrouwen de aankoopbeslissing van onze mannen al jaren voor ongeveer 80% beïnvloeden, dan hoeft er – volgens mij – helemaal niet zoveel te gebeuren om ons auto’s te laten consumeren. Dat doen we toch al!
Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar ik irriteer me wezenloos aan de specifiek op dames gerichte reclamecampagnes. Sla je favoriete glossy open en dan staat er weer zo’n pastelkleurig stadsautootje naar je knipogen vanaf de pagina. Waarom zijn het altijd van die rijdende petit-fours die in advertenties zogenaamd gemáákt zijn voor ons vrouwen? Terwijl uit diverse onderzoeken juist blijkt dat wij massaal voor cabrio’s, coupés en SUV’s vallen!
Net als Moneypenny -directeur Marianne Sturman die sinds kort als Porsche Onderneemster van het jaar een half jaar in de Cayenne mag rijden – heb ik een zwak voor het merk uit Stuttgart. Vooral nadat ik een aantal jaren geleden de Precision Training van de Porsche Driving School op het circuit van Zandvoort heb mogen doen, is het ‘aan’ tussen mij en de Cayman. Onder de bescheiden outfit van deze Porsche klopt namelijk zijn sporthart – de 2,7 liter 245 pk sterke zescilinder middenmotor. Die mij tijdens de training, waarbij ik overigens supergoede aanwijzingen kreeg van de instructeurs, keer op keer verraste met zijn immense pit. Als bestuurder versmelt je als het ware met dit raspaardje, de auto geeft je het gevoel dat je ontzettend goed kunt rijden. Met dank aan de elektronica uiteraard, die ik op een nieuwe manier heb leren waarderen. Met het grootste gemak en zelfs op zeer hoge snelheid ‘heupwiegde’ hij keer op keer die lastige Tarzanbocht door. Tijdens de minicursus driften werd ik tijdens het onderdeel reuzenslalom zelfs vierde van de twaalf (mannelijke!) deelnemers in hun zwaar bespoilerde GT2- en GT3’tjes. Waarna ik bezweet, stijf van de spierpijn en duizelig van enthousiasme uitstapte. Tijdens een middagje shoppen kan ik ook erg op dreef raken, maar dit is toch wel even andere koek! Gedurende de 180 graden slip leerden we zelfs ‘ontsnappen’ als Nicolas Cage in de film Gone In Sixty Seconds. Dat betekent: keihard áchteruit rijden, veel razendsnel gestuur, piepende banden en vóóruit rijdend eindigen. Dit grapje leverde me drie gebroken nagels en diverse zelfveroorzaakte schrammen op. De nagelstyliste en masseur maakten daarna overuren, maar wat een kick!
Op mijn weblog www.carwoman.nl doe ik regelmatig verslag van dit soort rijtests en kun je interviews met mensen uit de autobranche lezen – zoals coureur Tom Coronel, de familie Donkervoort en fijn ogende Nederlandse autodesigners zoals Adriaan van Hooydonk (BMW) en Laurens van den Acker (Renault). Ik post dagelijks tips, (groene) nieuwtjes uit autoland en er verschijnen gastcolumns van vrouwen met V-Power in hun aderen op dit blog. Marianne inclusief ! Dus neem eens een kijkje in mijn wereld van verbrand rubber, de nieuwste automodellen en trends. Ik wens je veel (rij)plezier!